Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

mooi werk die kap, zelfs het penseelwerk.

Zoals altijd, een goed resultaat krijg je alleen met het juiste en goede materiaal.
En inderdaad, eens je de weg naar de luchtspuit hebt gevonden...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Hier is een kort filmpje van het stoomrijtuig type 500 in onafgewerkte toestand op de modelbaan.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Driesel

Dat spuitwerk is inderdaad zeer goed, Michiel! Mooi strak.
Die tomytec-motortjes lopen nogal snel, dus ik denk dat je dat zal moeten maatregelen met je decoder. Welke decoder is dat trouwens?  En er hangen nogal veel draden aan.

Rangeerduivel


Jappy

Mooi werk Michiel! Maar waren die motorwagens in die tijd niet blauw en crème?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Rangeerduivel

#3291
Citaat van: Jappy op 05 december 2020, 17:19:04 PM
Mooi werk Michiel! Maar waren die motorwagens in die tijd niet blauw en crème?

Dat was één van de versies Jasper, dat monotone groen, dan had je het tweekleurig groen (onder donker en boven lichtgroen) en idd ook blauw onderaan met créme ter hoogte van de ramen.
Trouwens proper werk Michiel, de macro foto maakt het er zoals meestal niet mooier op eigenlijk... :(

;)

Michiel

#3292
Blauw en creme is van later. Toen de treinstellen type 500 (stoom uit UK) en type 600 (diesel uit Duitsland) in dienst werden gesteld hadden ze een uniforme kleur. Meest waarschijnlijk was het Braunschweig groen zoals toen de huistijlkleur van de NMBS was. Maar ik heb geen expliciete informatie, enkel zwart-wit foto's die aantonen dat ze oorspronkelijk niet twee-kleurig waren.

Op de foto zie je meteen de onnauwkeurigheden, want serieus uitvergroot. Maar eenmaal op de baan op normale kijkafstand, ziet het er al behoorlijk strak uit. Ik ben vrij tevreden, maar ga  nog een paar ergernissen wegwerken, zoals het te brede, en vlakke draaistel vooraan. Dat moet beter. De dramatische eigenschappen van de motor zinnen me ook nog niet. Maar we hebben geen haast. Alles op z'n tijd...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Driesel op 05 december 2020, 17:08:07 PM
Dat spuitwerk is inderdaad zeer goed, Michiel! Mooi strak.
Die tomytec-motortjes lopen nogal snel, dus ik denk dat je dat zal moeten maatregelen met je decoder. Welke decoder is dat trouwens?  En er hangen nogal veel draden aan.
Ik heb de maximum snelheid al bijgesteld, maar de overbrengingsverhouding van de tandwielen is dramatisch. Als TGV tegen 300km/u loopt ie wel goed, maar bij lage snelheid trilt en schutter het ding... een knorrig Japannertje. Maar het vervelenste is het lage koppel van de motor zelf, zo lijkt het. Het ding heeft enorm veel last om te willen starten, en houdt z'n toeren niet in een rijrichting. In de ander richting start ie wel, en houd ie wel z'n toeren. Wrijving? Met de hand lijkt het normaal. Ik ben er nog niet uit wat het precies is, maar gelukkig ben ik met deze Tomytec niet echt. Ik ben op de uitkijk naar een vervanger.

Ik weet niet meer welk merk/type decoder het is, maar de decoder doet z'n ding. Geen probleem hiermee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Hé Michiel, ziet er goed uit. Welke motor van Tomytec heb je erin zitten?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Floris

qua miserie met de airbrush schoonmaken: bij de badger 150 kun je t luchtkraantje eraf schroeven, daarin zitten wat rubbertjes die wat kritisch zijn, de rest van het ding is gewoon thinnerbestendig. Ik laat dus het luchtkraantje gewoon aan de luchtslang zitten zodat t niet kwijtraakt, de rest van de spuit bewaar ik in een potje met thinner. Keertje doorspuiten met wat verse thinner als je m uit t potje pakt en hij is weer klaar voor gebruik! Wil je heel lichte en heldere kleuren spuiten kun je m alsnog voor de zekerheid even uit elkaar halen maar dr zit dan in elk geval niks vast of ingedroogd.

Michiel

Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest met het installeren en aansluiten van de apparatuur voor de automatisering van de baan. Bezetmelders, terugmelders, de Lenz centrale, een oude computer geïnstalleerd met Windows 7 en Koploper en de vorige database aangepast aan de huidig configuratie. Het is allemaal in voorlopige opstelling, maar het werkt, Koploper is weer meester. Het pendelen kan beginnen. En ook dit weekend weer een filmpje... wordt bijna een gewoonte...


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Een plezier om naar je filmpjes te kijken, en dat aanstekelijk intro muziekje  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Het filmpje van de week, met een zicht op de nieuw geballaste sporen. De kwaliteit van de beelden is matig, want het zijn erg donkere dagen, te weinig licht. Ik ben ook bezig geweest met het herstellen van een locomotiefje (Fleischmann type 93), maar het wilt maar niet goed rijden. Ook de Tomytec motor van het stoomrijtuig type 500 heeft het nu helemaal begeven. Nochtans niet zo oud, en nieuw gekocht. Die "ankeloze" mini-motortjes zijn dramatisch van kwaliteit. Nog geen geluk mee gehad. Op zoek naar een oud Lima-draaistel met motor. Hopelijk is dat wat robuster. Als iemand zo een oude 2-assige draaistel met motor in de rommeldoos heeft liggen. Die wil ik eens proberen te digitaliseren en zien hoe dat rijdt.  ::)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Machtig mooi spoorverloop, stikjaloers hier...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen