LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Jappy

Interessante benadering in ieder geval.... Je hebt mijn aandacht getrokken alvast.

Ook ik bewonder de prachtige realisaties op dit forum en elders gemaakt met de meest moderne technieken zoals freesmachines en 3d-printers. Maar ook ik maak nog gewoon m'n gebouwen artisanaal met karton, papier en welk nog ander afvalmateriaal in m'n buurt ligt. Deels omdat ik het fijner vind om de fysieke vooruitgang te zien, deels gewoonweg omdat ik zulke apparatuur niet kan betalen.

Ik herinner me dat op Euromodelbouwer vroeger altijd miniatuursteden tentoongesteld werden in schaal Z, volledig gemaakt uit papier. Ze zagen er best leuk en fijn ut, zij het misschien wat meer aan de fantastische kant dan de realistische. Jouw uitleg deed me vermoeden dat je waarschijnlijk die richting meer uit zal gaan voor je gebouwen, maar dan niet met kasteeltjes en Efteling-achtige torentjes? ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Geert

Michiel, al bij al zijn er op dit forum maar enkele die machinale modelbouw tot een kunst verheven.

het grootste deel, zoals ik, doen het nog steeds met potlood en mes, als het maar leuk is.  :)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

59erke

Ik zou er niet teveel van wakker liggen. Sowieso moet je rekening houden dat wij bouwen in N schaal en superdetails gewoon niet haalbaar zijn.

Ik zou gewoon proberen zo praktisch mogelijk te bouwen zij het in karton, styreen of scratch build van één of andere bouwdoos.

Wat wel ook een mogelijkheid is om te proberen een basis gevel zo goed mogelijk te maken en deze als mal te gebruiken voor de andere gebouwen. Onderscheid kan je maken door andere gevelstenen, ramen, deuren of eventueel wat aanbouwsels.

Persoonlijk denk ik dat bij modelbanen met veel gebouwen de modale kijker meer oog gaat hebben voor de gehele indruk dan ieder gebouw apart met uitzondering van de grote blikvangers.


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Een 25-tal jaren geleden heb ik een "dorpskern" van zowat 60 huisjes nagebouwd voor een modelspoorder. Op schaal 1/150...

Hoe?

Alle gevels heb ik gefotografeerd en de foto's via een nonkel-drukker laten verkleinen tot die de juiste afmetingen hadden. Alle vensters en deuren werden met een fijn mesje uitgesneden en dan "verdiept" weer geplakt. Hier en daar een klein detailke gemonteerd zoals bvb regenpijpen en alles mat gespoten en bijgeschilderd tot het "mooi" was.

Ik weet dat je het niet hebt voor digitale toestanden maar probeer eens een gevelke te maken op die manier. Digitale fotografie kost niets meer en vergroten/verkleinen is poepsimpel geworden. Gebruik best dakplaten want een foto-dak is nu niet 't mooiste wat er is...
Hou het "huisje" dan op een meter afstand en maak er vooral geen makro-foto van. Je zal waarschijnlijk best tevreden zijn en op die manier geraak je vast wel aan veeeeeeel huisjes zonder veeeeel moeite/tijd.

Alan On Track

Er staat nergens geschreven dat het verplicht is supergedetailleerde en realistische gebouwen te maken hoor  ;) Er is bij mijn weten niemand die verwacht dat iedereen huisjes bouwt van absoluut topniveau die niet van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. Gewoon je eigen ding doen lijkt me de belangrijkste regel van de Modelbouw.

Hetgeen ik zo leuk vind aan de bouwsels van Floris, Evan, Rik, Dirky en co is niet noodzakelijk het realisme, maar eerder de manier waarop zij elk hun eigen stijl hebben die naar voren komt. De rijhuisjes van zowel Floris als Rik worden realistisch genoemd, en toch zouden ze niet echt naast elkaar passen als je ze naasteen zet. Hun bouwwijzen en -stijlen zijn verschillend en daardoor ook hun manier om de werkelijkheid weer te geven. Ik denk dat die stijl op zich dus belangrijker is dan een hyperrealistisch resultaat.

Dat terzijde denk ik ook dat een realistisch resultaat veel meer afhangt van de manier waarop je iets schildert en verweert dan de wijze waarop een huisje vervaardigd is. Ik heb al mensen gezien die Faller-bouwkits uit de jaren stillekes heel realistisch hebben gemaakt door ze gewoon heel goed te verven ;)

Dus: ik denk dat je benadering voor de stad zeer juist is, geen perfect realisme nastreven maar gewoon je eigen ding doen. Ik ben er zeker van dat het hoedannook prachtig wordt ;)
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

En wat de huisjes voor de stad betreft heb ik wel een eventuele tip. Wat je bijvoorbeeld kan doen is terugvallen op het eenvoudige neoclassicistische geveltype dat over heel Brussel veelvuldig voorkomt. Ook in de buurt van Brussel-Luxemburg. Ik heb daar vorig jaar een deel van mijn scriptie aan gewijd, het gaat om huisjes die rond de jaren 1850-1880 en masse werden gebouwd over heel de stad. Dit is een illustratie die ik daarvoor maakte:

Gevels_voorbeeld by Alan Jockmans, on Flickr

Zoiets moet in N nog wel eenvoudig met de hand te maken zijn uit karton of styreen denk ik. Je neemt een basisplaat, snijdt daar de ramen en deurtjes uit, en maakt dan met aparte reepjes de verschillende bouwlagen en raamlijsten. Voor de variatie kan je sommige gevels een licht andere tint kleuren - in de realiteit ging dit van lichtroze tot lichtblauw. Raampjes kan je maken uit reepjes papier en platen met dakpannenmotief zullen ook wel in N bestaan denk ik?

Het is maar een ideetje hoor, je doet zelf wat je het beste lijkt, maar ik denk dat je op deze manier wel een mooi stadslandschap kan bekomen dat de Brusselse sfeer uitstraalt ;)
Modelbouw is een kunst

evan

Jean (Steam N) heeft Turnhout NEEB ook van scratch gebouwd zonder printer of freesmachine en is daar meer dan super in geslaagd. 

Het hoeft zelfs zo gedetailleerd niet te zijn om de juiste sfeer te kunnen weergeven.

Knutsel er maar goed op los op jouw manier Michiel ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Ik ben blij met jullie reacties. We zijn het allemaal redelijk eens. Elke modelbaan is uniek. Het is een mengeling van een stukje persoonlijkheid, een streepje plezier, een portie inzet en een notie inzicht, gemengd met wat passie en kunde. En ieder legt z'n eigen klemtonen. En of het machinaal is gemaakt, of met de hand, dat is ondergeschikt aan het plezier van het bouwen zelf.

Bedankt voor alle suggesties en tips. Het is inderdaad de bedoeling om het processes van huisjes-maken voor een deel te vereenvoudigen. De scenery in de onmiddellijke omgeving van het spoor zullen beter gedetailleerd zijn dan die er wat verder vanaf staan (logisch). En achteraan komen huisjes in een wat brutere vorm en afwerking. Materiaal en technieken zullen anders zijn naargelang de mate van detail: op de voorgrond vooral styreenwerk (omdat ik dat lekker vind werken) en hoop het afgieten in hars te kunnen leren om delen te copieren, en achteraan vooral karton en papierwerk, zoals Dirk al suggereerde. Gips heeft een heel interessante textuur, maar is loodzwaar. Het gebruik van gips zal dus minimaal blijven, mogelijk enkel voor de bestrating.

Alan, ik ben natuurlijk geïnteresseerd in deze basis type-ontwerpen van Brusselse huizen uit die periode. Als je me een paar ontwerpjes met grootteordematen zou willen doorsturen, dan heel graag.  :D

En voor de rest, ik heb geen haast. Het komt zoals het komt. Er is geen baas of klant dat op de oplevering zit te wachten.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Michiel,

Ik heb ooit geschreven dat N mij niet kon boeien en dat jij er een uitzondering op vormt. Ik blijf je baan volgen (mss ook omdat ik uitgeweken rondreizende brusselaar ben).
De grootst3 fout is dat men bij foto s dikwijls te grote close ups maakt, die vooral de fouten uitvergroten.
In de werkelijkheid als je een trein ziet van de grootte van jouw treinen, dan sta je ver en hoog enzie de klinken op de deuren niet van de huizen. Veel fotografen maken die fout.
Dus kijken vanop een afstand En een sfeerbeeld creëren waarin je wordt opgezogen.n daar luk je zeer goed in.
Ik blijf volgen

Roland

mahtoska1

Michiel, Doe vooral je eigen ding. En als ik zie wat je tot nu bereikt heb, komt het zeker goed.

Michiel

#3235
Thanks Pieter, ik maak me geen zorgen, hoor.  ;)  Ik ben enkel op zoek naar de methode om te doen wat ik zou willen kunnen doen.

Roland, je hebt helemaal gelijk. Het gaat om het totaalzicht, de sfeer en de kijk vanop een afstand. Schaal N is nu eenmaal meer een schaal om van wat hoger op de dingen te kijken. Maar dat wilt niet zeggen dat ik ook af en toe eens graag meer in de scene zak met de camera... (en merk meteen dat ik een erbarmelijk fotograaf ben... scheef en troebel... maar wel leuk... ;D )

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Zo te zien heeft je camera scherp gesteld op de voorkant van de loc. De sporen zijn op die afstand ook scherp.
Om de camera recht te houden vooral letten op de verticale lijnen, die moeten in beeld ook verticaal staan.

Decapod

Idd, Michiel, gewoon je ding doen. Ik vin't best mooi allemaal. De manier waarop je rails liggen en dat stuk kasseiweg zijn al zo persoonlijk. Dat doet alleen maar naar meer snakken.

Btw, ik vond nog een postkaart in de oude doos ...

Bons baiser de Bruxelles-Luxembourg by Thomas Schampaert, on Flickr
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alan On Track

Citaat van: Alan On Track op 17 april 2020, 12:31:21 PM
Ik voer voor het ogenblik onderzoek uit naar speculatieve huizenbouw bij de aanleg van de Brusselse Blaesstraat rond 1860voor mijn bachelorpaper. Het soort gevels in versoberd neo-klassisisme dat ik daarvoor bestudeer komen ook veelvuldig voor in de omgeving van Brussel-Luxemburg. Deze huizen werden zeer vaak gebouwd vanaf 1850 over heel de stad, dikwijls zonder tussenkomst van een architect. De plannen werden niet zelden door de aannemer zelf getekend en veel arbeiders waren de bouw van dit soort gevels en huizen gewend. Er werden doorgaans gewoon variaties op een gemeenschappelijk geveltype gebouwd om de prijs te drukken en toch toe te komen aan de esthetische vereisten van het stedelijk bouwreglement, waardoor er over heel Brussel veel gemeenschappelijke gevels voorkomen. Ik heb veel gevelplannen verzameld voor mijn onderzoek, en op een aantal ervan zijn ook afmetingen aangeduid (die ik ook gebruik voor de bouw van mijn eigen Brusselse gevels, het nuttige aan het aangename koppelen noem ik dat  ;) ). Het klopt dat Brusselse stadshuizen groter zijn dan je op het eerste zicht zou verwachten. Een gemiddelde gevel met drie bouwlagen zoals hieronder zou in schaal N 7,2 cm hoog en 3,8cm breed zijn. De nokhoogte moet zo'n 2 cm hoger zijn. 

Stadsarchief Brussel bouwaanvraag 7673 by Alan Jockmans, on Flickr

Qua diepte van deze huizen bestaat er veel variatie. Die hing vaak af van de oppervlakte van de percelen die de aannemer kon kopen. Heel hoge maar weinig diepe gebouwen waren geen uitzondering (tot in het absurde toe, ik ben in mijn onderzoek huizen tegengekomen die twaalf meter hoog waren en vier meter diep) , maar ik denk dat voor schaal N een gemiddelde van vier à vijf centimeter realistisch is.

Hopelijk help ik je hiermee wat verder.

Ik had deze bouwtekening met afmetingen een tijdje geleden al eens gestuurd. Dit is wel al een goed beeld van de standaardafmetingen. Ik ga zien of ik er nog goede kan doorgeven  ;)
Modelbouw is een kunst

Michiel

Leuk gedaan, Thomas!  ;D

Inderdaad Alan, dit plan had ik al opzij gezet. Maar misschien dat je er nog andere had. Maar in feite hoef ik maar gewoon de deur uit te stappen en foto's nemen van de gevels in de buurt, zoals Dirk al zei. Afmetingen van gevels zullen dan wel onderling afleidbaar zijn, en héél exact hoeft het allemaal ook niet te zijn. Maar toch, bedankt voor het herposten van dit plan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)