Zoals sommigen zeggen met dreft of afwasmiddel om het water lijm mengsels te "ontspannen". Het kan soms voor komen dat bepaalde houtlijmen niet goed verdunnen door het water.
Ik heb het eerlijk gezegd niet zo hoog op met Dreft oid om het water te ontspannen, het is afwasmiddel en ik heb de stelregel, 'gebruik elk produkt of gereedschap enkel waarvoor het gemaakt is'!
Ik heb een fles produkt in de aard van Agepon (Agepon is gewoon een merknaam) gekregen van een vriend die zich met fotografie bezig houdt en dat werkt perfect met gewone houtlijm uit den Brico, de bedoeling is gewoon om de capillariteit 100% te krijgen.
De ballast is achteraf zo hard dat je er geen beitel in kan slaan!
Indertijd werd in de spuiterij waar ik werkte iets gebruikt om de oppervlaktespanning in verf te verdrijven en dat noemde men daar "siliconeolie", de ware aard van dit produkt ken(de) ik niet maar het voorkwam dat er op grote vlakke oppervlakken visogen in de celluloselak ontstonden
Het verdunnen van lijmen gaat best met produkten met dezelfde oorsprong als de lijm zoals bvb water enkel als de lijm op basis van water is.(beetje logisch toch?)