LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Michiel

Hartelijk dank iedereen voor de reacties.  8)

@Bert, ik denk (merk het voorbehoud  ;D) dat ik het ballasten onder controle heb met verdunde boekbinderlijm en een drupje ontspanner. Bedankt voor de link naar de fotos.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: SirGresley op 22 oktober 2020, 13:15:56 PM
Zoals sommigen zeggen met dreft of afwasmiddel om het water lijm mengsels te "ontspannen". Het kan soms voor komen dat bepaalde houtlijmen niet goed verdunnen door het water.

Ik heb het eerlijk gezegd niet zo hoog op met Dreft oid om het water te ontspannen, het is afwasmiddel en ik heb de stelregel, 'gebruik elk produkt of gereedschap enkel waarvoor het gemaakt is'!
Ik heb een fles produkt in de aard van Agepon (Agepon is gewoon een merknaam) gekregen van een vriend die zich met fotografie bezig houdt en dat werkt perfect met gewone houtlijm uit den Brico, de bedoeling is gewoon om de capillariteit 100% te krijgen.
De ballast is achteraf zo hard dat je er geen beitel in kan slaan!
Indertijd werd in de spuiterij waar ik werkte iets gebruikt om de oppervlaktespanning in verf te verdrijven en dat noemde men daar "siliconeolie", de ware aard van dit produkt ken(de) ik niet maar het voorkwam dat er op grote vlakke oppervlakken visogen in de celluloselak ontstonden
Het verdunnen van lijmen gaat best met produkten met dezelfde oorsprong als de lijm zoals bvb water enkel als de lijm op basis van water is.(beetje logisch toch?)

;)

Michiel

#3183
Voor mij als prutser voldoet afwasmiddel prima. Misschien dat het voor professionele toepassing not done is, maar dat is een andere wereld. En ongeacht of je afwasmiddel of jouw Agepon gebruikt, houtlijm wordt gewoon keihard. Boekbinderslijm (of latex) blijft flexibel. Maar ook hier weer, met houtlijm maakt men ook mooie ballastbedden. (ik laat in het midden wie 'men' is)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Citaat van: Rangeerduivel op 22 oktober 2020, 13:35:53 PM
Citaat van: SirGresley op 22 oktober 2020, 13:15:56 PM
Zoals sommigen zeggen met dreft of afwasmiddel om het water lijm mengsels te "ontspannen". Het kan soms voor komen dat bepaalde houtlijmen niet goed verdunnen door het water.

Ik heb het eerlijk gezegd niet zo hoog op met Dreft oid om het water te ontspannen, het is afwasmiddel en ik heb de stelregel, 'gebruik elk produkt of gereedschap enkel waarvoor het gemaakt is'!
Ik heb een fles produkt in de aard van Agepon (Agepon is gewoon een merknaam) gekregen van een vriend die zich met fotografie bezig houdt en dat werkt perfect met gewone houtlijm uit den Brico, de bedoeling is gewoon om de capillariteit 100% te krijgen.
De ballast is achteraf zo hard dat je er geen beitel in kan slaan!
Indertijd werd in de spuiterij waar ik werkte iets gebruikt om de oppervlaktespanning in verf te verdrijven en dat noemde men daar "siliconeolie", de ware aard van dit produkt ken(de) ik niet maar het voorkwam dat er op grote vlakke oppervlakken visogen in de celluloselak ontstonden
Het verdunnen van lijmen gaat best met produkten met dezelfde oorsprong als de lijm zoals bvb water enkel als de lijm op basis van water is.(beetje logisch toch?)

;)

Gij zijt wel nen raren hé Rudy. Dreft??? > Gebruik elk product waarvoor het gemaakt is. Nu, ik weet uit ervaring dat Agepon gemaakt is om in de wereld van de fotografie droogtijden te verkorten en glans te verhogen. Dat moet je dan niet gebruiken waarvoor het gemaakt is?

Ik leng houtlijm aan met ruitenreiniger en vernevel eerst ruitenreiniger over de droge ballast... werkt zeer goed.

evan

Michiel,

Uwen ballast ziet er geod uit en zeker voor N-Schaal. 

Laat de rest nu maar op zijn kop gaan staan.

Bouw rustig voort op jouw manier ;)  En als er vragen zijn, stel ze gerust en ieder geeft zijn antwoord waaruit jij je keuze kan maken.   ;D

Ik volg verder in stilte ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Citaat van: Rangeerduivel op 22 oktober 2020, 13:35:53 PM
... Dreft oid om het water te ontspannen, het is afwasmiddel ...

De bedoeling van een afwasmiddel is net om de oppervlaktespanning van het water te verlagen zodat het water dieper in de verontreiniging of onderliggende vezels kan dringen opdat het zijn reinigende werking kan doen.
Het is een foute perceptie van mensen dat het afwasmiddel de vaat proper krijgt, maar het is wel het water dat de vaat doet. Eenzelfde geldt voor de was. :) ;)
Dus elk "afwasmiddel" is bruikbaar, en meestal werken de goedkope zelfs beter dan de dure.


En voor Michiel: Keep up the good things. Het is iets mooi aan het worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

Met dreft gaat de ballast wel langer mee  ;)

Mooi Michiel,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

Ziet er inderdaad zeer goed uit Michiel.
Op foto's van Nederbrakel station uit de jaren stillekes zie je dat ballast op de meeste plaatsen tot bovenop de dwarsliggers ligt. 'k Vraag me af of dat een algemeen fenomeen was...

Michiel

Hoi Dirk, tot de jaren 20 was dat in België gebruikelijk. De bielzen werden toen volledig bedekt als bescherming tegen weersinvloeden. Vanaf de jaren 30 werd een ballastbed toegepast zoals we dat nu nog kennen. De jaren 20 was een overgangsperiode. Ik zou op mijn baan beide willen toepassen: De doorgaande lijnen zullen van het "moderne" grindbed voorzien worden, de opstelsporen zullen ongestopt worden.

Evan, Frans en Geert: hartelijk dank voor de aanmoedigende woorden.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

De beiden op één baan, dat zal wel een meerwaarde zijn.
(Ik heb zelfs een foto waarop duidelijk steenpuin te zien is... :-) )

Klaas Zondervan

In de vroege periode werden in Nederland de dwarsliggers ook begraven onder de ballast. Soms was dat geen steenslag maar zand.
Die ingegraven dwarsliggers hadden een belangrijk nadeel: na een regenbui bleven ze nog heel lang nat. Daarom bedacht men dat het beter was om ze bloot te leggen.

Michiel

Ik heb vandaag de verfjes ontvangen, en meteen deze avond sporen gaan schilderen. Het ziet er nog veel te netjes uit, dus probeer ik methodes om het geheel te weatheren Voorlopig nog geen succes. Washes geven telkens een hevig mat-witte uitslag na drogen, zelfs met zwart.  Ik  denk dat ik te ongeduldig te werk ga. Morgen nog eens proberen. Ondertussen is dit weer een tussenresultaat. De loopvlakken van de sporen moeten nog wel verfvrij gemaakt worden. Maar dat lijkt evident.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Kun je aangeven wat je gebruikt? Vind het vreemd dat washes wit uitslaan.

Michiel

De verf op de sporen is Tamiya acrylic. De wash was een mengeling van Maribu acrylic matt (donker bruin en zwart), in kraantjeswater met een druppel afwasmiddel.

Morgen probeer ik een puur zwarte wash op een beter gedroogde ondergrond.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)