LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Floris

nou, ik wist t zelf ook allemaal niet zo toen ik ging ballasten, maar eigenlijk heb ik alles gewoon volgeblubberd met ballast en als t erop aankomt is de boel na wat krabbelen zo weer soepel werkend. Gewoon per wissel even wat tijd aan besteden, paar keer met de hand over halen en met een oud schroevendraaiertje of kraspen ofzo alle steentjes die in de weg zitten wegkrabbelen.
Oh en neem zo'n plasticlijm-flesje met naald voor je houtlijmdruppelarij, gaat perfect! NOOIT MEER zo'n ellendige injectienaald of pipet voor mij.
DSC_1767 by Floris Dilz, on Flickr

Gerolf

't is maar een idee - maar als je de wisselmechanieken nu eens zou invetten? Eerder dikke olie, ...
De lijm zal er dan niet op hechten, denk ik  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb geen dikke olie, wel dunne olie, en vet. Ik heb het met vet ingesmeerd. We zullen zien.

En de techniek van indruppelen moet ik nog aanpassen, want nu geeft elke druppel lijm een cirkeltje ballast, en die ballast drijft waardoor er terug op de dwarsliggers zijn gaan nestelen. Een beetje vervelend, maar al doende leren we. En schilderstape blijft niet hechten, en plooit terug los. Dat weten we ook weer. Maar hoe dan ook, er is geen weg terug.  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Heb je voor het indruppelen de ballast besproeid met water, met daarin een drupje afwasmiddel? In je lijm/watermengsel ook een drupje afwasmiddel. Dat voorkomt dat de ballast gaat wegdrijven of samenklonteren.

Michiel

Toen ik op een proefstuk met de plantenspuit de ballast ging benevelen met ontspannen water, vloog de helft van de ballast meteen weg. Dat was geen methode. Meteen indruppelen dus ook niet.

Ik ga eens snuisteren tussen vrouw's parfumverzameling, om te zien of er toevallig geen leeg sproeiflesje tussen zit. Dat zou beter moeten gaan...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Flesjes in kunststof zijn voor een paar cent in de apoteek verkrijgbaar
Om te vernevelen is een oud parfumflesje in de meeste parfumeries (bv. Ici Paris) meestal gratis verkrijgbaar want dat zijn de flesjes die ze als test gebruiken van verschillende merken
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

In eerste instantie niet sproeien naar het ballast, maar er over (en de ontspannen waternevel laten vallen)
eens de ballast op die manier een beetje vochtig is kan je wel je spray-lucht naar de ballast mikken - dan blijft hij wel liggen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Michiel op 23 mei 2020, 16:38:36 PM
Toen ik op een proefstuk met de plantenspuit de ballast ging benevelen met ontspannen water, vloog de helft van de ballast meteen weg.

Niet rechtstreeks op de ballast nevelen, maar er over (in de langsrichting van je sporen :) ). Die waternevel valt dan zachtjes neer op je ballast zonder dat je hem wegspoelt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

evan

Ik vernevel over de ballast alvorens te verlijmen eerst Instanet of Glassex ruitenreiniger vanuit zijn originele spuitbus.  Werkt prime ;)  De oppervlakte spanning is weg, het droogt sneller dan water ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Vandaag begonnen met operatie "Red Michiel", met z'n grindwerk... Ziet er nog niet gezond uit. Patient is er erg aan toe...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Bezig met de herstellingswerken, maar ik merk dat met de boekbinderslijm (en ik vermoed ook met houtlijm) er een vreemde glimmende schijn over rails, dwarsliggers en gridbed komt. Hoe krijgen jullie die weg? Matte vernis erover?

Ik ga nog wel de paar nep-dwarsliggers bijkleuren, een paar losse steentje van de dwarsliggers verwijderen, de spoorstaven een kleurtje geven (die is weg door steentjes los te schrapen van de zijkanten), en eventueel nog een wash en brush voor de details. Maar voor de rest: matte lak?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Ik kuis de sporen eerst wat op. Indien gewenst een kleurtje zoals roestbruin en daarna een spray met matte vernis of borstelen met cementpoeder en daarna stofzuigen. Soms verweer ik mijn sporen met waterverf (borstel) na het opdrogen zijn de verweerde sporen en ballast mat.

Erik.

Koen

@ Michiel,

Ik heb de roestkleur van de ballast na het verlijmen met de airbrush aangebracht. Op deze manier verdwijnt de glans van de lijm. De sporen zelf heb ik met een penseel aangebracht (voor het aanbrengen van de ballast).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren