Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 22 mei 2020, 15:12:16 PM
Laat het eerst maar rustig pruttelen in dat hoofd van jou Michiel, maar zorg er voor dat je niet overkookt of de boel aanbrandt, dus af en toe roeren. Daar gaat een fantastische stoverij, euh station uit komen.  ;D ;D

Van beeldspraak gesproken Suske!  ::)
Maar amaai, daar ga ik nooit eten zulle!  ??? :o ;D

;)

Alan On Track

Het zou moeten lukken dat de archieven van de compagnie du luxembourg verloren zouden zijn gegaan. In principe moeten de oorspronkelijke plannen wel terug te vinden zijn, maar die gaan waarschijnlijk niet zomaar in de gemeentearchieven liggen, of in ieder geval toch niet volledig (In de 19de eeuw moesten bouwaanvragen in Brussel enkel voorzien zijn van een plan van de voorgevel, de andere gevels of het grondplan waren niet vereist. Daarom vind je in de archieven zelden volledige plannen van huizen of andere gebouwen zoals stations en dergelijke). Die archieven zullen ongetwijfeld wel ergens bewaard zijn, maar om die te vinden moet je wel wat onderzoek doen. Het hangt er dus vooral van af hoever je wil gaan zoeken om de oorspronkelijke plannen terug te vinden, enkele archiefbezoeken zullen daarvoor vrees ik sowieso vereist zijn aangezien dit soort bronnen zelden gedigitaliseerd is. Anderzijds kan je ook eens naar de koninklijke bibliotheek gaan kijken, daar hebben ze enkele interessante werken met betrekking tot de aanleg van het station Brussel-Luxemburg:

'La grande Compagnie du Luxembourg : 1846-1873' door J. Vandenberghen
'Le chemin de fer dans la ville : gares et urbanisation au nord-est de Bruxelles, 1850-1930' door Sacré Alix

Aangezien je wel al hebt gezegd vooral je eigen interpretatie van het station en haar omgeving te willen weergeven weet ik niet of het wel de moeite loont om zo diep te gaan zoeken naar het oorspronkelijke uiterlijk. En uiteindelijk is het waarschijnlijk leuker om je eigen interpretatie van het station te bouwen, he hebt alvast genoeg kunde en verbeelding om er iets moois en overtuigends van te maken  ;) Ik ben alvast heel benieuwd naar het eindresultaat.

P.S. Ook leuk om eens te bekijken is dit andere, nooit gerealiseerde plan van een transformatie van Brussel-Luxemburg met een groot ondergronds treinstation aan het Koningsplein:

https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18463733

Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjwsbrXy8fpAhWR6qQKHSbTAssQFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fbe%2Ff%2Fhet-grote-belgische-stationsboek%2F9200000006227596%2F&usg=AOvVaw01RzW3A9rOlR3HUv6bT982

Dit boek van een forumlid ligt hier bij mij met de bedoeling het te verkopen voor hem.
Bij Bol.com is het te koop voor 15€...hier dus ook! 8)
Het behandelt stations over gans Belgie.

Een paar fragmenten daaruit betreft de Brusselse stations;
NORD

MIDI

CENTRAL


Ik weet niet Michiel of er voorjou dingen in staan die intressant zijn de je al dan niet al weet... :-\

;)

Michiel

#3123
Rudy, als er iets in staat betreffende de oorspronkelijke geplande versie van het Luxemburgstation (plan, schets, beschrijving,...) , dan ben ik geïnteresseerd.  ;)

Alan, het werk van Vandenberghen is ook bij TrainWorld beschikbaar, maar het handelt uitsluitend over de exploitatie van de Grand Compagnie du Luxembourg, maar niets over de infrastructuur. Ik heb ook al een aantal varianten van de spooraansluiting gevonden uit die tijd, ook betreffende de Noord-Zuid verbinding. Fascinerend.

Maar al bij al positief, want de vrijheid van interpretatie blijft overeind.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het lot (of eerder de postbode) bepaalt het verloop der dingen. Dit viel in de bus, dus we weten waar we nu aan gaan beginnen...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 21 mei 2020, 18:43:27 PM
Laatste update vandaag, en voorlopig van deze brug. Ik heb ze in de grijze primer gezet (Frans  ;) ), en een hele lichte zwarte wash erover voor de fun. Deze wordt opzij gezet totdat de rest van de omgeving meer vorm heeft gekregen.


...

Schitterend, Michiel !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Mooi resultaat Michiel!

Ik vond dit al een k**-werk in H0. Wat jij doet in N, één woord:  chapeau!

Alleen hoop ik dat de brug verwijderbaar is om de sporen eronder van ballast te voorzien.  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Floris

boah zeg, denk voor t slapen gaan nog even iemand zn draadje doorspitten... wat een woest ambitieus gebeuren hier! Doe zo voort  8) 

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PietB

Geweldig Michiel, erg inspirerend.

grt Piet.

Geert

Prachtig resultaat.

Heel het forum kijkt al uit naar de dag dat dit meesterwerk af is, en naar de open kijkdagen die er op volgen voor al de forumleden  :D ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

steamdriven

Citaat van: Geert op 23 mei 2020, 10:39:25 AM
Prachtig resultaat.

Heel het forum kijkt al uit naar de dag dat dit meesterwerk af is, en naar de open kijkdagen die er op volgen voor al de forumleden  :D ;)

Geert

Kan ik enkel beamen.
Al hoop ik stiekem dat er nog voor jaren bouw-updates zullen volgen!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Dat we nog voor jaaaaren bouw-updates zullen hebben, lijkt me wel gegarandeerd. Dat het ooit AF zou zijn... dat lijkt me sterk, gezien de omvang van dit project. Over 8 jaar ben ik ben pensioen, en komen de moeilijke tijden mbt vrije tijd, had ik begrepen.  ;D

Ondertussen heb ik de bundel op het linker segment klaar gemaakt voor de ballastage. De looppaden werden ingestrooid met leem. Ik heb de kanalen aangebracht voor het stangensysteem naar de wissels. Ik ga nog dik vet aanbrengen op de bewegende delen, de stangen en de buisopeningen, opdat de ballastlijm er niet kan doordringen.

Alle lijm nu goed laten drogen, en dan komt een spannend moment. Ik heb amper ervaring met het aanbrengen van ballast. Ik maak me zorgen over de mechaniek van de wissels (echte werkende stangen!) dat ze komt vast te zitten. Want dan kan ik weer gaan losweken en uitbreken.

Maar goed, als we niets doen, komen we ook niet vooruit, en met fouten leren we weer bij. Dus met ogen dicht de sprong in het diepe...  8)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Voor de volledigheid nog zeggen dat ik de lijmgevoelige delen heb afgeplakt. Of deze methode na te volgen is, laat ik nog terzijde. Het is voorlopig de manier waarmee ik het ga proberen. Of het goed is, zal het resltaat na een week wel uitwijzen. Bon, het strooien kan beginnen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)