Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

svvander

No hard feelings... al doende leert men en ik leer veel uit de comments. De bedoeling is dat 'm nog verder zal worden aangepakt. Maar ik zoek naar leuke voorbeelden en die heb ik momenteel enkel in mijn hoofd... Ik heb een beeld van zulk werktuig bij een handelaar in steen en zand, die vroeger als kind bij ons in het straat woonde. Zag eruit als een rijpe banaan... geel met bruin, zwarte vlekken. Het spijtige (en dat heb ik eigenlijk pas achteraf beseft) is dat mijne bulldozer ne zwarte was... moest het ne gele geweest zijn, had het effect veel leuker geweest. Ik had 'm eerst een vuil-gele onderlaag moeten geven. Dit terzijde. Maar met deze feedback ben ik echt wel iets hoor.

Euh... leuk geprobeerd? Je moet jezelf absoluut niet wegcijferen. De zaken die ik hier al van jou zag zijn, zeker naar mijn normen, naar de goede kant... zeker boven gemiddeld. Ik heb al geleerd om niet te veel te spiegelen aan een ander. Het blijft een hobby, geen wedstrijd. Niettegenstaande dat je er wel kan uit leren.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Ik ben vandaag toch serieus geschrokken. Ik ging ervan uit dat prefab huisjes al wat kleiner waren kwa schaal, en om eens te experimenteren heb ik een prefab huisje gekocht: een Kribri huisje "Doornik". Maar toen ik het op de baan zette schrok ik heel hard hoe groot zo'n huisje wel is! Toch even zitten kijken of het geen H0 huisje zou zijn, maar nee. Schaal N is GROOOOT!  :o  :o  ???  Ik zal m'n stratenplan een beetje mogen aanpassen en alles herinschatten, want in m'n fantasie was alles zeker half zo groot. Voordeel: minder huisjes te bouwen...  ::)  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Je zet er natuurlijk wel net geen rijtjeswoning op  ;D ;D

Maar het klopt, iets op schaal gemaakt valt altijd groter uit dan gedacht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

De huizen in de onmiddellijke buurt van het station zijn dan ook iets hoger dan het gemiddeld rijhuis.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Paulogic

Dag een gruut huis zulle.

Maar als je kijkt naar de deur/poort, in verhouding met de loc... zou wel eens deftig kunnen kloppen.
Dat komt goed zulle...
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Nu ik ingezien heb dat ik afmetingen van het achterliggend stadslandschap heb overschat, heb ik het stratenplan wat aangepast. De afstand tussen de Waverse steenweg en de tunnel van Etterbeek is amper 100m. Echt geen ruimte om de Viaductstraat er nog tussen te wurmen. Die vervalt dus. De Trieerstraat komt als halfrelief tegen de achterwant te liggen en vormt de horizon. Diametraal over het segment loopt de Troonstraat als centrale as en convergentielijn naar het station Brussel-Luxemburg (rechts uit beeld), net als de Godecharlestraat op het segment ernaast. De General Jacques wordt ook als horizon beschouwd (maar ik vind het nog wat geforceerd). Dit alles lijkt me veel minder druk te worden, en kwa ruimtinvulling te vergelijken met de betreffende wijk(en) op de Waaienberg. Hier ben ik weer gelukkig mee.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol


doomslu

Verstandige beslissing, we hadden van jou niets anders verwacht.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Ik persoonlijk zou beginnen met wat kartonnen huisjes te maken gebaseerd op uw Kibiri model. Hoeft niet gedetailleerd te zijn juist de buitenafmeting telt. Zet ze allemaal neer en dan heb je visueel een beter beeld hoe het eruit zal zien.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Dat was inderdaad de bedoeling. Heel ruw een aantal huizenrijen in karton opzetten, en schuiven tot dat het goed lijkt te liggen. Ik ga nog wel eens opzoeken hoe groot kwa oppervlakte en nokhoogte het gemiddeld soort rijhuizen van de buurt zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

#2921
Ik voer voor het ogenblik onderzoek uit naar speculatieve huizenbouw bij de aanleg van de Brusselse Blaesstraat rond 1860voor mijn bachelorpaper. Het soort gevels in versoberd neo-klassisisme dat ik daarvoor bestudeer komen ook veelvuldig voor in de omgeving van Brussel-Luxemburg. Deze huizen werden zeer vaak gebouwd vanaf 1850 over heel de stad, dikwijls zonder tussenkomst van een architect. De plannen werden niet zelden door de aannemer zelf getekend en veel arbeiders waren de bouw van dit soort gevels en huizen gewend. Er werden doorgaans gewoon variaties op een gemeenschappelijk geveltype gebouwd om de prijs te drukken en toch toe te komen aan de esthetische vereisten van het stedelijk bouwreglement, waardoor er over heel Brussel veel gemeenschappelijke gevels voorkomen. Ik heb veel gevelplannen verzameld voor mijn onderzoek, en op een aantal ervan zijn ook afmetingen aangeduid (die ik ook gebruik voor de bouw van mijn eigen Brusselse gevels, het nuttige aan het aangename koppelen noem ik dat  ;) ). Het klopt dat Brusselse stadshuizen groter zijn dan je op het eerste zicht zou verwachten. Een gemiddelde gevel met drie bouwlagen zoals hieronder zou in schaal N 7,2 cm hoog en 3,8cm breed zijn. De nokhoogte moet zo'n 2 cm hoger zijn. 

Stadsarchief Brussel bouwaanvraag 7673 by Alan Jockmans, on Flickr

Qua diepte van deze huizen bestaat er veel variatie. Die hing vaak af van de oppervlakte van de percelen die de aannemer kon kopen. Heel hoge maar weinig diepe gebouwen waren geen uitzondering (tot in het absurde toe, ik ben in mijn onderzoek huizen tegengekomen die twaalf meter hoog waren en vier meter diep) , maar ik denk dat voor schaal N een gemiddelde van vier à vijf centimeter realistisch is.

Hopelijk help ik je hiermee wat verder.
Modelbouw is een kunst

Michiel

Alan, enorm bedankt om deze informatie te delen. Ik schatte naar fotos de gebouwen gemiddeld ongeveer even groot: 8cm hoog, 4cm breed, 5cm diep. Jouw bevestiging komt erg goed uit. Ik weet weer wat doen dit weekend.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Altijd fijn om te helpen, ik kijk ongeduldig uit naar het resultaat  ;)
Modelbouw is een kunst

SuSke

Straks zien we Urbanist Michiel aan het werk..  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.