Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Voor wie Brussel een beetje kent is dit een gecondenseerd plan (niet defeinitief) van de "coté" dat boven op de "Waaienberg" zal komen. Kwa gebouwen wordt het ook een compositie van wat interessant en remarkabel is. Zomaar eindeloos rijhuisjes bouwen is ook niet zo boeiend.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Ik ga je volgen, wat een leuk idee.

grt Piet.

Alan On Track

Ik woon daar vlakbij in een zijstraat van de General Jaques (niet geenideetjeslaan welteverstaan ;D ) Het ziet er alvast veelbelovend uit qua stratenplan. Ik heb misschien wel een opmerking: Ik weet niet of dat voor u nog mogelijk is aangezien je daarvoor in je baan zou moeten beginnen zagen, maar is het geen idee om ook ruimte te voorzien voor de graystraat die onder de sporen doorloopt met daarachter de gray-kroonbrug? Persoonlijk vind ik dat langsheen dat stuk spoor het meest markante bouwwerk. Enfin, het is jouw baan natuurlijk, dit is maar een ding waar ik aan zou denken  ;) Ik ben alvast benieuwd naar hoe dit er zal uitzien  :)
Modelbouw is een kunst

Michiel

De Graystraat is inderdaad een spectasculair stukje spoorbouw met die hoge boogbrug tussen de huizen in een slingerende straat, maar dat ligt helemaal buiten de mogelijkheden van deze huidige baan.

(Vertel het niet aan mijn vrouw en kinderen, maar ik plan over één, mogelijk twee jaar, om het schaduwstation langs achter aan te leggen. Dan is er weer potentieel voor een ander thema... maar shhhht   ;) )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Dat wordt zo super, Michiel! Ik kijk steeds reikhalzend uit naar de volgende update.

En uw vrouw of kinderen lezen hier niet mee???
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

... zit ik hier rustig te prutsen, komt er een verkeerde Luxemburger voorbij tuffen.  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De bouw van mijn modelbaan met het Luxemburgstation zal beginnen met enkel de twee linker segmenten met het Tervuurs lijntje. Net als in 't echt is er een fase dat de lijn nog niet geëlektrificeerd is. De NMBS zette toen korte rijzigerstreinen in met tenderlocomotieven. In de jaren '20 waren dat o.a. locomotieven van het type 93.

Begin van de jaren '30 zocht de NMBS naar economisch vriendelijkere en handigere oplossingen voor secondaire lijnen, en ging experimentern met railbussen. Ze kochten toen 3 Engelse stoomrijtuigen (type 500) en 3 Duitse dieselrijtuigen (type 600), en hebben deze op lijn 160 uitgetest. Ook in model zal ik deze testperiode kunnen uitbeelden.

Ik ga me dus initieel concentreren op deze 3 samenstellingen, en proberen om ze rijvaardig en presenteerbaar te krijgen. Nu zijn ze alle drie nog maar half klaar. Jammer dat ik de locomotief niet kan laten omlopen in het schaduwstation, en zal dus weer achteruit terug naar station moeten rijden. Keren via keerlus zal maar pas kunnen wanneer ook de grote baan rond is.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Onwaarschijnlijk Michiel, de collectie Belgisch N-materiaal dat jij hebt weten bij elkaar te verzamelen! Ik ben een stiekem beetje jaloers en vind het spijtig dat mijn ogen op deze schaal de details moeilijk kunnen volgen. Anders had ik de overstap niet gemaakt.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

De geul van de zuidelijke sporenbundel wordt beetje bij beetje ruw gevormd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De ruwe lijnen en vormen worden uitgezet; een soort mockup voor het fijnere werk later. Onderaan (voor wie twijfelt) is het origineel waar ik naartoe werk... ongeveer. Het blijft proberen, passen, afwegen, aanpassen... geen planning, gewoon doen en zien waar het schip strandt.  ;D



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Leuke foto's van work-in-progress. Succes er mee !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Work in progress, dat is inderdaad wat ik wil tonen, met successen en flaters. We zien hier op het forum veel grandioze creaties, maar de laatste tijd minder het gewone en het modale modelbouwwerk. Velen hebben waarschijnlijk schrik om hun meer bescheiden modelbouwwerk te tonen. Dus doe ik het maar, als uitnodiging voor anderen die twijfelen... Gewoon doen!  :) ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)