LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#2745
Het groene schaduwstation zou aangesloten worden op het uittrekspoor dat dient voor de zichtbare opstelbundels in het station (die ik nog niet aangelegd heb, maar links op de foto naast de perronsporen komen te liggen, een 10-tal). Een trein wordt dus aangeboden of weggezet via dit uittrekspoor, eventueel van/naar de zichtbare opstelsporen of meteen van/naar een perronspoor. Op dit uittrekspoor is het niet zo eigenaardig dat treinen opgeduwd worden. Speltechnisch kan ik hier goed mee leven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Als ik je lussen zie, merk ik dat je terug onder je modules gaat.  Heb je er terug over nagedacht om opnieuw een vorming station te maken onder je baan?  Minder groot en dichter bij de rand, maar dan wel en niet zo hoog zoals toen met je helixen.
Je geeft maar een beperkt beeld van de mogelijkheden om je modules te plaatsen in die ruimte.  Is er geen andere plaats mogelijk (dat kunnen we niet beoordelen aan de hand van je foto)?

Michiel

Ik ga niet onder de modules, maar IN de modules. Om onder de modules te komen zou het spoor minstens 15cm moeten zakken, dus minstens 3 omwentelingen in de vorm van een helix. En dan nog is er maar 5cm kruipruimte, wat te weining is om zelfs maar eenvoudige interventies te doen (vb aanduwen). Ik heb er even aan gedacht, maar dat idee leidt uiteindelijk naar de oude situatie die ik afgebroken heb, met die 2 enorme helixen, eindeloos blind rijden, en veel slijtage.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Kan je niet gewoon rondrijden achter die pilaar langs?

Michiel

Het schaduw-deel van de baan wordt dan heel groot en lomp. Het zou veel plaats innemen en niemand in het gezin zou daar blij mee zijn. De baan zou in de living gaan staan, maar ik moet de "voetafdruk" wel beperkt houden. Anders mag ik alles meteen opbergen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand van het gezin nu al blij kan zijn met wat je daar in de living haalt... Wat jij door een roze bril al als een prachtige afgewerkte baan ziet zit daar toch nog een heel eindje van af. Ik zie een hoop hout liggen, zelfs veel minder esthetisch dan een stapeltje netjes gezaagd brandhout. Je zadelt je huisgenoten inclusief jezelf nu toch op met een jarenlange bouwwerf? Ik ben ook een treinenzot, maar dit zou mij toch een stap te ver gaan, knutselen op deze schaal is toch meer iets voor de hobbyruimte, zolder, kelder of garage?
Of komt dat daar maar te staan als het ooit volledig afgewerkt is?

Klaas Zondervan

Franky, het ene gezin is nou eenmaal toleranter dan het andere. Een net kamerscherm er voor een niemand heeft er last van.
Het lijkt me in ieder geval gezelliger dan een pa die de hele avond op zolder zit.

Michiel

Franky, gelukkig ben je niet mijn vrouw.  ;D ...of mijn kinderen...  Leven en laten leven, respect voor ieder en praten; samen afspraken maken en elkaar ondersteunen in constructive activiteiten. Hoe jij het thuis doet, is jouw zaak.

Klaas, je hebt het helemaal begrepen. Een belangrijk argument tussen ons was dat we liever samen zaten om ons ding te doen, dan elk in z'n uppie in een kamertje.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#2753
Zolang iedereen maar blij is. De ene op zijn zolderkamertje, de andere in de garage of in de woonkamer.
Bij mij staat de baan in de slaapkamer, was ook het enige plekje in huis dat ik kon krijgen ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

steamdriven

Ik mag er niet aan denken om mijn ding te moeten doen in een aparte ruimte, weg van mijn gezin. Ik ben gezegend met vrouw en dochter die dat ook allemaal best heel boeiend vinden en heb mijn plekje (niet zo groot als dat van jou, Michiel) als deel van onze leefruimte.
Ik denk dat je er op deze manier veel plezier mee gaat hebben, Michiel!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

De verhuizing is voor het grootste deel achter de rug, en heb dus langzamerhand weer tijd voor de hobby. Eerste werk: de baan weer opbouwen tot de toestand dat ik het had opgebroken. En als echte onvervalste pragmaticus heb ik de latten en planken dus niet gemerkt bij het afbreken. 't Komt allemaal wel goed. Laat de puzzel maar beginnen!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'


SuSke

Yessss, binnenkort terug bouwverhalen uit het Brusselse  ;D ;D ;D.

Succes met de opbouw van de baan en het verdere leven Michiel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.