LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

OlivierV

En misschien ineens omdraaien? Baan aan de leuke kant zodat je er vanuit je zeteltje kan naar kijken en opstelsporen op de plaaats waar nu je baan ligt?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Het schaduwstation rond de paal zou héél omvangrijk worden, TE voor een aantal gezinsleden (en eigenlijk ook voor mij). De baan omdraaien vergroot het probleem want dan zitten een aantal segmenten vooraan geblokkeerd tegen de paal, de paal verhindert het zicht op, en de werken aan het station, en de aanwezigheid van de het schaduwstation achteraan hindert de loopruimte en de toegang/bereikbaarheid tot het schaduwstation.

Een dubbelspoor dóór de paal is ook geen optie: = vol gewapend beton met 8 verdiepingen erboven.

Maar er suddert iets in m'n hoofd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Schaduwstation onderaan met stijglussen of anders werken met een verplaatsbaar schaduwstation VS fiddle yard ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Stijglussen (helixen) had ik, maar ergerden te veel. Ik heb ze verkocht, en dat blijft een opluchting. En een schaduwstation zal steeds verplaatsbaar gebouwd worden, met segmenten. Maar de vraag is: hoe sluit ik de twee uiteinden van de bovenbaan links en rechts opdat er gereden kan worden? Ik ben niet veeleisend, als er al gereden kan worden ben ik al blij.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik weet niet hoeveel plaats je hebt en hoe je wil rijden maar je zou aan beide uiteinden eventueel enkele kopsporen kunnen plaatsen en dan rijden van kopspoor naar kopspoor al dan niet automatisch.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Die mogelijkheid heb ik ook even overwogen, maar de nadelen zijn toch wel belangrijk. Voor 2 keer 2 meter extra links en rechts is geen plaats meer. En met keersporen zou er links en rechts gekeerd worden, wat in het stoomtijdperk niet zomaar gebeurde. Treinstellen en trekduw-treinen waren nog niet uitgevonden. Railbusjes wel, maar 95% van het verkeer waren toch klassiek getrokken treinen. Kopsporen zijn voor een baan anno 1920-1930 niet echt realistisch. Maar toch bedankt voor het mee brainstormen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

of werken met verrijdbare en aansluitbare delen ?

Herwig

#2737
citaat:    "...Kop-sporen zijn voor een baan anno 1920-1930 niet echt realistisch. ..."

Ook niet als het slechts technische fiddle-yards zouden zijn ?   
Maw schaduwstations tevens in de letterlijke betekenis,  zonder scenery noch gebouwen ?
Eventueel ontdubbelen van uw huidig schaduwstation ?  Recup maar indien nodig verlengd ?  Een deel aan iedere kop van de eigenlijke baan ?
Of in combinatie met een cassette-systeem voor uw N-stomertjes  ?    Een handige préfab Peco Loco Lift in  N  is er niet, of wel ?               

Michiel

Over liften gesproken, ik heb even gedacht aan paternoster: http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/de/paternoster_modelle ...
Maar zelf maken is dan weer een project op zich... tijd... je weet wel... En kopen... dat zou weer een tijdje sparen worden, maar de prijs lijkt me in verhouding niet overdreven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, ben nog steeds aan het meedenken.

Mijn bedoeling met die 2 kopsporen was eerder bedoeld als beweegbare kopsporen. Je rijdt de trein erop je draait de gehele bak 360° om en je rijdt de trein er terug af. Probleem met het kop maken van de treinen is opgelost en je hoeft geen railbusjes of stuurstandrijtuigen te gebruiken.

Ben je niet aan het rijden kun je de bakken netjes in de lengte voor of achter de baan parkeren.

Trouwens zo'n bak hoeft niet groot te zijn, een smal bakje met een spoor of 4 zonder ook maar iets van scenery kan al genoeg zijn, zodoende kun je 8 treinen parkeren.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

happysongs

Citaat van: Michiel op 26 november 2019, 22:05:52 PM

Maar ik sta open voor elke ander suggestie, illustraties en tegen-voorbeelden. Ik heb bijvoorbeeld de werken van Ing. Vandenberghen niet. Staat daar niet iets in beschreven over de originele kleuren tijdens de jaren '30 en '40 van metalen rijtuigen K1, M1 en I1?

De werken van Vandenberghen zijn te vinden in de erfgoeddatabank van Train World en kunnen gedownload worden:

http://nmbs-asp.adlibhosting.com/home

Michiel

#2741
Bedankt Johan, ik werd er per mail ook attent op gemaakt. Geweldig dat alle werken van Ing Vandenberghen nu vrij te downloaden zijn. Maar jammer genoeg geen gedetailleerde beschrijving van kleuren tijdens de jaren '30. Enkel een zeer korte vermelding betreffende de twee-kleuren groen.

@Koen, het idee met twee losse fiddleyards die je 180 graden kan verdraaien is mooi voor grote schalen waar je met een handvol treinen traag heen en weer rijdt. In schaal N rijden mogelijk een dozijn treinen simultaan. Dat hou je niet meer bij met twee draaibakken op beide uiteinden. Bijkomend is dat ik er de plaats niet voor heb voor nog eens extra 2 meter aan elke kant. Maar thanks voor de creatieve input!  ;)


En wat brengt het meesterbrein (=zelfspot) na twee dagen brainstormen met zichzelf, en het forum? Een plan met opgeplooide lussen. Is dat alles? Ja, maar het mooie is, dat het compact is, en een constant treinverkeer toelaat. Op de foto heb ik mijn artistieke grafische talenten (merk het gebruik van het meervoud op) botgevierd in een professioneel ogende illustratie van het concept. De rode lussen zijn voor het rondrijdend verkeer. Ik moet nog eens nameten of een extra wachtspoor (=mini-schaduwstation) in de lus kan aangelegd worden. Dat zou heel mooi zijn. De voorste lus keert onder het station, IN de bak. De achterste rode lus keert op de bak, maar onder de verhoogde stad. De groene opstelsporen is het eigenlijke schaduwstation met een 8-tal wachtende treinen om in omloop gebracht te worden. De korte blauwe opstelspoortjes vormen het schaduwstationnetje van het Tervuurs lijntje. Dit plan ligt me wel. De extra breedte beperkt zich tot ongeveer 40cm. Haalbaar plan? Dat moet ik nog eens nameten, en met WinTrack virtueel uitleggen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Rechtsonder ga je toch wel heel kort door de bocht!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Dat zie je verkeerd, dat is artistieke vrijheid.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

adrievans

Dan moet je van de opstelsporen achteruit de baan op en wordt de kont van de treinsamenstelling even zichtbaar.
ziet er niet elegant uit.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.