Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

rgp

Michiel,

Ik ben geen N-aanhanger (heb er soort "trauma" van opgelopen 30 jaar terug met die afgrijselijke koppelingen en dito wissels), maar jouw draadje volg ik wel: N kan dus ook mooi zijn.

Ik hoop dus dat na je verhuis en andere perikelen, ik snel opnieuw je exploten kan lezen.

Roland

PS: ik blijf bij HO en 0

steamdriven

Veel moed en doorzettingsvermogen, Michiel. Hopelijk valt alles snel in een goeie plooi.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

ACFI

Dag Michiel,

foto toevallig tegengekomen op flickr. Ik denk eind jaren '30 of '40.

NMBS / SNCB Type 53 by happysongs151, on Flickr

ACFI

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Steam.N

Citaat van: Michiel op 19 oktober 2019, 12:15:28 PM
Genoeg andere kopzorgen, waardoor de voorbereiding van de verhuizing en de afbraak van modelbaan met vertraging verloopt. Maar zo langzamerhand is het volledige meubel afgebroken, en ligt het puin in de hobbykamer te wachten op het vrijkomen van de nieuwe woning.


Véél sterkte en moed, Michiel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Steven, bedankt voor deze machtige foto. Ik vermoed, zo snel bekeken, dat ze genomen is tussen 1946 (invoering twee-kleuren groen) en 1956 (elektrificatiewerken).

Roland en Peter, bedankt voor jullie steuntje in de rug. Het zijn lastige tijden, en niet om de verhuis van de modelbaan. Maar ik vind wel weer oplossingen; kwestie van tijd en veel moeite.

Jean, erg leuk dat je er weer bent. Een blijver of heel even gedag zeggen?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 22 oktober 2019, 07:41:17 AM
... Jean, erg leuk dat je er weer bent. Een blijver of heel even gedag zeggen?

"Blijver" om te lezen, maar nog niet om realisaties te tonen  ;)
Daarvoor ben ik nog even te druk bezig in 1:1 ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Vandaag heb ik de baansegmenten liggen schikken in het nieuwe huis. Het station met z'n 7 segmenten past zonder probleem. Maar voor het schaduwstation zal ik moeten rekenen op een creative oplossing omdat er een pilaar in de weg staat. Morgen zal ik eens een fotootje trekken van de situatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#2723
citaat: 
".....deze machtige foto. Ik vermoed, zo snel bekeken, dat ze genomen is tussen 1946 (invoering twee-kleuren groen) ...."

Michiel,
Dit moet je eens nakijken, tussen al uw perikelen door:
hadden midden jaren 1930 de toenmalige nieuwe K1- en de M1-rijtuigen dan géén 2-kleuren groen ?  Zo niet, welke kleur dan wel ?

Pardon, maar 'k weet evenmin uit het hoofd of er vooroorlogse K1-bagagerijtuigen waren zoals te zien op de foto hierboven .....

En op het locje is op eerste gezicht niet vast te stellen of het nog een vier-  dan wel reeds een vijfcijferig locnummer draagt ...

Is het niet zo dat de motorrijtuigen pas na WOII het tweekleuren groen kregen ?

Voor wie van historie houdt ...



Michiel

#2724
Ha, Herwig, zeker weten doe ik het ook niet, maar wanneer ik zo rondzoek, lijkt de oorspronkelijke uitvoering van metalen rijtuigen van 1935 tot 1947 twee kleuren: koningsblauw onder en beige boven, met een zwarte scheidingsstreep tussen de twee de twee kleuren. Maar dat leid ik vooral af van de fabrieksfoto van de rijtuigen in foto-livrei, of expo fotos van 1935. Of ze ook zo in reguliere dienst rondreden bij de CFB-BSM en later de NMBS, dat weet ik eigenlijk niet.

De bovenstaande foto heeft het twee-kleuren contrast van de twee-kleuren groen livrei van 1947. Ook dat is weer speculatief, want het gaat om een zwart/wit foto en hoe bepaalde kleuren omgezet werden in een grijswaarde was heel verscheiden. Maar mijn indruk is dat dit een twee-kleuren groene livrei is vanaf 1947 (dus ná WOII).

De pakwagen zoals op de foto bestaat al vanaf 1934.  ;)


Maar ik sta open voor elke ander suggestie, illustraties en tegen-voorbeelden. Ik heb bijvoorbeeld de werken van Ing. Vandenberghen niet. Staat daar niet iets in beschreven over de originele kleuren tijdens de jaren '30 en '40 van metalen rijtuigen K1, M1 en I1?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik ben nog niet verhuisd, maar heb de segmenten in de nieuwe woning wel eens als proef neergelegd. Plaats zat voor de baan, maar het wordt heel creatief denken om een oplossing te vinden voor het schaduwstation erachter. Die paal staat goed in de weg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Is dat je hobbyruimte Michiel? Daar is toch ruimte voor een grotere baan?  ;D

Anders je schaduwstation rond de paal laten gaan?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

eigenlijk niet paaldansen maar paalrijden als ik het goed versta Olivier? ; Best een leuke plek voor je baan ! ;)

PeterVG

De paal achter de baan is een breinbreker. Maar de paal voor de baan is een optische spelbreker. Nu kan je niet van het volle zicht van je baan genieten door een paar stappen naar achter te zetten. Want steeds zal die paal het zicht belemmeren. :o
Het lijkt zelfs een muur.

Rangeerduivel

Je zal er paal en perk moeten aan stellen...! ;D ;D

;)