Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Pierre

Michiel .... heel veel succes met je verhuizing. ;)
Groet Pierre.


Michiel

Verrassend heb ik een occasie Arnold T12 voor geen geld kunnen scoren. Verrassend omdat motoren voor deze modellen amper te vinden zijn, en gebruikte motoren gaan voor grof geld. Dit model zou rijden, en dat is ook zo, maar druipt van de olies en vetten. Dus schoonmaken.

Ik heb de loc gedemonteerd, maar de koolborstels bleven plakken in de hulzen. Dus alles een nachtje in een sopje van afwasmiddel. De volgende ochtend  was het grootste deel van de olie weg, en de koolborstels vielen uit de hulzen. Maar er plak nog een vies vettig goedje op de loc. Blijkbaar geen vet of olie, maar iets dat niet door zeep wordt opgelost. Parafine? ... Geen idee.

Ik heb geen wasbenzine meer in huis. Morgen eens kijken of ik een fles ervan kan meegraaien tijdens de wekelijkse boodschappen. Ondertussen kan de loc drogen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Michiel heb je een ultrasoonreinigewr?  Zoniet ik heb deze een tijdje geleden aangeschaft en dat ding doet wonderen voor zulke werkjes.

Groetjes en veel reinigingsplezier  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Ik had alle onderdelen al eens in de ultrasonreiniger gegooit, met water op ongeveer 50 graden en afwasmiddel. Een vijftal minuten laten trillen, maar helpt niet echt. Er zit nog steeds een dunne laag "iets" over het model. Dus geen verschil met een nacht laten weken in een gelijkaardig sopje.

Even terzijde: ik heb nog nooit een ultrasoonreiniger iets weten reinigen bij mij. Niet mijn locomotiefjes of motortjes, niet de airbrush, ... Velen zweren erbij, maar ik snap nog niet waarom. 't Is mijn tweede, en nog steeds lijkt het meer op opgeklopte lucht, dan een wondertoestel. Maar nogmaals, dat terzijde, want ik vermoed dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende merken en modellen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Dat is heel vreemd en jammer dat je die ervaring hebt.  Ik heb een Ultrassonreinige van EMAG (12HC) en dat ding is echt geen broodje aap.  Ik sta nog steeds alle dagen versteld wat dat toestel kan. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#2660
De mijne is een Intertek "Weinberger"; 't is waarschijnlijk een holle naam dat een Chinese producent wel leuk vond klinken, denk ik. Het ding klappert als een houten lepel op een blikken plaat, maar bij ultrasoon beeld ik me wel iets anders in. Iets met veel stilte... ;D

EMAG is dus een merk om te onthouden. Thanks.  ;)

edit: ik ben jouw EMAG 12HC even gaan opsnorren, en dat is inderdaad andere koek.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

De mijne is ook een EMAG, een Emmi D-21 - en ik ben er ook heel content van  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2662
De vorige dagen terug bezig geweest om kneusjes op te knappen tot volwaardige, modelbaan-klare modellen. Het voorlopig resultaat is hier op de familiefoto te zien. Van links naar rechts:

2 x Type 62 (BR 17): Deze twee locomotieven zijn samengesteld uit 3 occasies, waarvan de ergste als plukloc diende om deze twee te vervolledigen. Beide rijden nu perfect, zijn compleet en klaar voor het digitaliseren. Ze zullen beide omgeschilderd worden naar Belgische livrei-kleuren, maar ik ben nog niet zeker welke. In elk geval 1 in Belgische staat bruin, de ander twijfel ik nog om ze misschien toch in NMBS-groen te steken... voor de verzameling.

type 64 (ex-KPEV P8): Deze locomotief is niet heel courant in schaal N, en zeker niet als occasie voor een peulschil. Maar toch goedkoop op de kop kunnen tikken wegens defect en niet compleet. In combinatie met een BR38 plukloc is dit model weer pico-bello in orde, klaar om te digitaliseren. Ze zal in deze KPEV livrei in Belgische dienst ingezet worden, net als in de jaren '20. De loc mist nog een buffer, maar dat komt nog in orde.

type 90 (BR 57): deze Kato loc is erg moeilijk te vinden als occasie, maar deze had een defect drijfwerk, en losse kardan. Met wat prutsen lijken beide problemen opgelost. Analoog rijdt ze weer perfect. Deze loc zal een Belgische Staat bruin kleurtje krijgen, maar normaal werd deze loc vooral in het diepe zuid-oosten van het land ingezet, en niet meteen rond Brussel. Maar soit, uitzonderingen waren er af en toe wel, schat ik.

type 96, ex KPEV T12: deze loc had ik vorige week al hersteld, maar heb het geheel nu in een sopje met afwasmiddel en een tandenborstel schoongeschrobd. Rijdend is deze loc heel zeldzaam, want de motoren van dit type loc (Arnold) gaan allemaal op dezelfde manier, en kwasie onherstelbaar kapot. Dit model rijdt, en zal er zuinig op zijn. Ook deze loc zal in KPEV livrei op de baan ingezet wor4den.

Ik ga door met het herstellen van mijn occasie-locjes, zolang de baan in de wachtzaal zit, in afwachting van een nakend verhuis.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jappy

Mooi om te zien! Zo'n type 64 zou ik ook nog eens moeten aanschaffen...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Goe bezig Michiel, binnenkort is B-L te klein voor al die herstelde loks die hun toertjes willen rijden  ;)

BTW, bestaat er nog een kans dat het draadje van de oude Roco 59 nog van onder het stof wordt gehaald ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Er is zeker kans dat ik m'n 59 eens voor goed zal afwerken. Ik had het twee weken geleden eens bekeken, en naar de pijnpunten onderzocht: positie vervangmotor (as in lijn hebben), koppeling met draaistellen (karden, veer of huls,???), en de elektrisch verbinding van alle draden naar de decoder (stekker, solderen op printplaat, contactlippen met kast,???... ). Maar de kans is dus groot dat ik er eens voor ga zitten en oplossen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

steamdriven

Een heel knappe collectie voor een machtig tijdperk!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

En het is nog niet gedaan. Ik ben bezig met de volgende reeks locomotieven. 't Is ongelooflijk wat een mens na 10 jaar occasiejacht met een absolute maximumprijs van €30 kan bij elkaar verzamelen. Reken zelf maar uit wanneer men gemiddeld zo mogelijk 1 locomotief met potentieel per 2 maanden heeft kunnen scoren. Maar het doel is natuurlijk om die kneusjes dan ook weer rijvaardig te krijgen. Dat is dus de huidige opzet.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)