Vandaag was het als een processie van Echternach. Baan aangezet, locomotieven los gelaten, en onmiddellijk wanneer de treinen willen gaan rijden kortsluiting. Hardnekkig! Zoeken en niet vinden. Baan opdelen, puntstukken nakijken, wissels verzetten, treinen verzetten... Uiteindelijk, na meer dan een uur zoeken heb ik de boosdoener gevonden: Het Langley stoomtreinstel type 500.

Geen idee waarom, want ze reed rustig vorig weekend. Maar bij nader toezicht blijkt het chassis verdraaid, waardoor de koperen geleiders tegen de metalen kast kwamen en kortsluiting maakten van zodra de motor spanning kreeg om te gaan rijden.
En dat kromtrekken achtervolgt me al een tijdje. Alles wat ik van styreen maak strekt krom na verloop van een paar weken: Het chassis, maar ook het seinhuis, de bareel, de tunnel,..; Maakt niet uit, als het maar van styreen is, dan trekt het krom.

Ondertussen de baan weer elektrisch aan elkaar geknoopt, want die lag zowat uit elkaar bij het zoeken naar die kortsluiting. En ze rijdt weer mooi en rustig. Maar dan ben ik toch eens gaan kijken welk chassis ik kan gebruiken voor het stoomtreinstel. Dozen openen, tussen rommel gaan zoeken. Toen viel ik op twee oude projecten die schreeuwen voor een beetje aandacht:
Mijn type 201: een oud model dat ik volledig wou moderniseren: vervangmotor, led verlichting, sounddecoder,... the full monty. Maar dat project liep vast op de overbrenging die vreselijk veel lawaai maakte, en "sound" waar ik echt niet warm van wordt. Ik hoor liever de echte motortjes en het tikken van de wieltjes over de raillassen, dan die schrille namaaksound die van de verste verte niet op een locomotief lijkt. Ik hou NIET van sounddecoder sounds! Dus dit project heeft nood aan herdefinitie van wat ik ermee wil bereiken.

En dan is er m'n type 10 project. Dat MOET eens af geraken. Dat kan niet anders. Maakt niet uit dat het niet perfect is, als het maar een beetje smoelt. En het is DIT project dat me nog het meeste aanspreekt. Voorlopig is het nog niet veel, maar het is een basis. Tijd heb ik nodig. Tijd om te kunnen knutselen aan baan EN het scratchbuilden van modelletjes. Tijd! Waar vindt men dan nog?... Morgen is er weer een dag... we zien wel.