LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Herwig

Die manspersoon rechts is braambeziën aan 't plukken, da's toch overduidelijk.

Maar, zouden dat zo goed als de eerste   bi bloc   test(opstel)sporen zijn,   links ?    ( in de jaren 1950 ? )

Michiel

Uit een drukwerk van 1951 van Tassignon's Spoorse Zolder:
Fascicule I : Le Ballast, Les Traverses, Les Rails, Les Appareils de la Voie, Virage et Translation

b) Traverse mixte de la S. N. C. B. (fig. 80 à 82).
Cette traverse a été conçue pour remédier à la pénurie de traverses en bois et elle a été réservée exclusivement aux voies de garage.

Fig. 80 à 82. - Traverse mixte pour voies de garage de la S. N. C. B.
On a recherché avant tout la simplicité et l'économie.
La traverse est constituée de 2 blochets de section modeste et faiblement armés, réunis par 2 tubes à fumée en acier de chaudières de locomotives. Ces tubes sont recouverts de deux couches de minium de plomb.
Ces tubes forment entretoises et, comme ils traversent les blochets de part en part, ils contribuent à la résistance des blochets eux-mêmes.
Les tubes à fumée sont parfois remplacés par de vieux rails ou par des cornières.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#2612
Bi blocs   avant la lettre,  met eiken blokken ...
Of is alleen dat middengedeelte ( kromme pijl  "chêne" ) van een "blochet"  in eik?   En is de mantel van zo'n  "blochet"  in beton ?
Merkwaardig.

Dus die latere echte volbetonnen ( + staal)  bi blocs  waren eigenlijk als idee ook niet zo nieuw.

Michiel

En wat ik ook mooi vind is het verhaal dat erbij staat: "wegens schaarste van houten dwarsliggers wrd er gezocht naar een economisch goedkoop alternatief: de vlampijpen van de oude stoomlocomotieven worden gerecycleerd, oude spoorstaven waren ook goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Bedankt Bernard, maar deze beelden ken ik, en heb ze al een tijdje in m'n archief. Maar toch bedankt, men weet maar nooit, hé.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#2616
Vandaag was het als een processie van Echternach. Baan aangezet, locomotieven los gelaten, en onmiddellijk wanneer de treinen willen gaan rijden kortsluiting. Hardnekkig! Zoeken en niet vinden. Baan opdelen, puntstukken nakijken, wissels verzetten, treinen verzetten... Uiteindelijk, na meer dan een uur zoeken heb ik de boosdoener gevonden: Het Langley stoomtreinstel type 500.



Geen idee waarom, want ze reed rustig vorig weekend. Maar bij nader toezicht blijkt het chassis verdraaid, waardoor de koperen geleiders tegen de metalen kast kwamen en kortsluiting maakten van zodra de motor spanning kreeg om te gaan rijden.

En dat kromtrekken achtervolgt me al een tijdje. Alles wat ik van styreen maak strekt krom na verloop van een paar weken: Het chassis, maar ook het seinhuis, de bareel, de tunnel,..; Maakt niet uit, als het maar van styreen is, dan trekt het krom.



Ondertussen de baan weer elektrisch aan elkaar geknoopt, want die lag zowat uit elkaar bij het zoeken naar die kortsluiting. En ze rijdt weer mooi en rustig. Maar dan ben ik toch eens gaan kijken welk chassis ik kan gebruiken voor het stoomtreinstel. Dozen openen, tussen rommel gaan zoeken. Toen viel ik op twee oude projecten die schreeuwen voor een beetje aandacht:

Mijn type 201: een oud model dat ik volledig wou moderniseren: vervangmotor, led verlichting, sounddecoder,... the full monty. Maar dat project liep vast op de overbrenging die vreselijk veel lawaai maakte, en "sound" waar ik echt niet warm van wordt. Ik hoor liever de echte motortjes en het tikken van de wieltjes over de raillassen, dan die schrille namaaksound die van de verste verte niet op een locomotief lijkt. Ik hou NIET van sounddecoder sounds! Dus dit project heeft nood aan herdefinitie van wat ik ermee wil bereiken.



En dan is er m'n type 10 project. Dat MOET eens af geraken. Dat kan niet anders. Maakt niet uit dat het niet perfect is, als het maar een beetje smoelt. En het is DIT project dat me nog het meeste aanspreekt. Voorlopig is het nog niet veel, maar het is een basis. Tijd heb ik nodig. Tijd om te kunnen  knutselen aan baan EN het scratchbuilden van modelletjes. Tijd! Waar vindt men dan nog?... Morgen is er weer een dag... we zien wel.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Amai Michiel, wat een narigheid.
Temperatuur gerelateerd?

Michiel

Geen narigheid, Piet, Gebrek aan ervaring, veronderstel ik. Leerprocess. In styreen bouwt men blijkbaar niet 2D, maar 3D: geen vlakken of geen gevels zonder een rigide structuur om het vormvast te houden.

Het is niet temperatuur gerelateerd, maar oplosmiddel, lijm. Lijm 2 vlakken styreen tegen elkaar, en dat gaat steeds krom trekken. De tijd dat oplosmiddel en weekmakers uit het styreen verdampen, zorgt dat het krimpt. En geen twee stukken styreen krimpen gelijk. Ten minste, dat leid ik af uit wat ik zie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Gelijmde styreen moet je steeds verven, om UV-licht tegen te houden. Het is door "daglicht" dat het kromtrekt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ha! Gerolf mijn held, mijn redder. Dat wist ik dus helemaal niet. Super tip is dit! Ik weet dus wat doen met m'n volgende styreenprojecten. Thanks!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Jappy

Dat van het stoomrijtuig lijkt me nog een eenvoudige oplossing. In ht ergste geval een nieuw chassis in elkaar steken en dan een laagje primer er over om het te beschermen?

Je type 10 ziet er veelbelovend uit! Ben van plan binnenkort ook een wat meer Belgische stomer toe te voegen aan mijn n-collectie...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

vyncky

Michiel,

zorg dat je een L profiel kan creëren, dat kan het ook al minder kromtrekken. ;)
Heeft meer effect dan twee plaatjes op elkaar lijmen...

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Wie heeft tips om drijfwielen te kwartieren?

Het is een vreselijk tijdrovend karwei om met "verdraaien-en-proberen" de wielen te kwartieren. Het steekt 'm heel nauw, en voor je vlot draaiende wielen hebt zonder stroeve punten, ben je al heel lang aan het prutsen. Dus, bestaan er truuks om het kwartieren te vergemakkelijken? Wie gebruikt bepaalde hulpstukken om het karwei te vereenvoudigen?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)