Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

ramdani

 8) en dat met die hitte,je doet het beter dan de echte spoorwegen;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

steamdriven

Wat ik me afvraag: Die echte kolen, blijven die niet zwart afgaan telkens je eraan komt? Of fixeren jullie dat?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

loebaske

fixeren met 50% houtlijm en 50% water en een drupje dentergent om de oppervlakke spanning weg te nemen.




Rangeerduivel

Citaat van: steamdriven op 25 juli 2019, 17:07:06 PM
Wat ik me afvraag: Die echte kolen, blijven die niet zwart afgaan telkens je eraan komt? Of fixeren jullie dat?

Tja, dat zal wel niet zo erg zijn zeker, eens het stof er af maken kolen niet meer zwart...het is enkel het stof dat eerst aan de grotere stukken kleefde dat dan aan je handen kleeft, maar je hoeft zo'n locje niet elke dag te aaien zoal een hond of kat hé Bart ;D
Bovendien is er geen los stof meer na het fixeren zoals Loebaske hierboven beschrijft

;)

steamdriven

Merci mannen voor de deskundige uitleg. Moet ik eens proberen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Houtskool geeft zwart af, net als een potlood, maar na het lijmen met verdunde houtlijm geeft het niets meer af en is het gefixeerd. Ik gebruik steenkool, en dat geeft helemaal niets af.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#2586
B elangrijke aanpassing in verband met rijbewegingen, en voor de exploitatie van het station in z'n geheel.
Een tijdje geleden kreeg ik onderstaande foto te zien. Een interessante foto omdat het om Brussel-Luxemburg ging ergens rond de jaren '50, maar nog interessanter gezien de spooraansluiting rechts op de foto.


Ik beschikte sinds het begin van de bouw van de baan maar over één enkel sporenplan, gedateerd uit 1983. Ik heb geen enkel ander sporenplan van het station kunnen vinden, en dus was dit de basis voor het sporenplan van mijn modelbaan, aangepast weliswaar aan de periode rond 1920-1930, maar speculatief. Op dit sporenplan is duidelijk een scheiding te zien tussen het doorgaand station, en de kopsporen die samenkomen toe een keerspoor. Deze kopse sporen hebben langs de kant van Schaarbeek GEEN verbinding met het hoofdspoor.



Mijn huidig sporenplan volgt het plan uit 1983: een totale scheiding van de kopsporen tov de doorgaande sporen. Kwa exploitatie is dit zeer expliciet, en hebben de kopse sporen van het staion een heel apart regime tov de doorgaande sporen.



Door enkel 1 wissel om te draaien, en een wachtspoor in te leveren dat blijkbaar ook niet op de foto te ontwaren is, wordt het sporenplan aangepast aan de nieuwe toestand. Op de foto er wel edegelijk een verbinding van de kopse perronsporen tot op het hoofdspoor! Dit heeft enorme konsekwentie in verband met de exploitatie van het station, want de kopse sporen zijn nu niet meer exclusief kopsporen, maar worden ook deels gebruikt voor doorgaand verkeer. Dat is een uitdagend vooruitzicht, met heel veel meer rijmogelijkheden.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Michiel

Dit is inderdaad een machtige foto. Toch even vermelden dat Eric Russel de fotograaf zou zijn, en ik de foto heb gevonden op de Spoorse Zolder van Tassignon: http://www.tassignon.be/trains/documentation/Russell.php . Dus, voor meer interessant foto's, ga daar heen, en duik in het archief!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Belgaboy

Michiel, welke rails zijn de code 11F op je railplan?

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

#2590
ST-11F zijn rechte railstukken van 174mm, maar ik gebruik ze niet. In het plan zitten ze omdat ik tijdens het plannen snel een sectie rechtuit wou neerzetten, maar op de modelbaan leg ik alles met flexible rails. Ik zou op het plan alle 11F stukjes kunnen vervangen door 300F, maar dat maakt dus in 't echt helemaal niets uit. De ST-11F stukjes zijn dus niet belangrijk in het hele verhaal. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De kopsporen zijn gedeeltelijk weer opgebroken, om te herleggen naar de nieuwe situatie. Ik wacht nog op de levering van de ontbrekende wissels. En dus toch weer even de locomotieven de wielen later strekken tussen de rommel door, met amper noemenswaardige problemen. De nerveuze camerabewegingen en de ongepaste bombastische muziek horen bij de rommel, evenals het miauwen van de nieuwe, jonge kat in de achtergrond. Veel kijkplezier!



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

tof tof.

en wat voor de ene hemelse muziek is, is voor een ander kattengejank.

En vv.

ACFI.

Michiel

 ;D  Een meevaller dus dat je in dit filmpje beide geserveerd krijgt.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Prima in beeld gebracht weer, Michiel.
Klasse.