LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RD25

knap werk

--
Michiel, om de achtergrond te versieren

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Bedankt voor deze interesante foto, Bernard!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Wat is nu 8gr? Niets toch? Wel, in een aangedreven tender van een schaal-N loc is dat een groot verschil. Met 8 gram meer trekt ze meteen een paar wagons meer, of komt een helling op nu zonder doordraaiende wielen.

Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen (komt later). Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)

Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Michiel,
Waarom de kolen ook niet vervangen door loodkorrels. Die zijn makkelijk zelf te maken uit loodjes van vissers
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Loodsjes van vissers hebben de verkeerde vorm, en zijn veel te groot. Het aspect van natuurlijke kolen zal je niet snel krijgen met zwartgeverfde vissersloodjes. Ik gebruik liever een laag vergruisde echte kolen. Maar, Peter, ik hou je niet tegen om me te overtuigen van jou voorstel. Plaatjes met voorbeelden misschien?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

Gebruik gewoon aquarium kooltjes, voor N misschien een beetje te groot, even door de koffiemolen en je heb het beste resultaat  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 22 juli 2019, 10:49:22 AM
Gebruik gewoon aquarium kooltjes, voor N misschien een beetje te groot, even door de koffiemolen en je heb het beste resultaat  ;)
Heb ik idd ook reeds meerdere malen toegepast, ze zijn zelfs nog te grof voor HO.
Enig nadeel is dat het houtskool is en dus zeer mat.
Maar je kan ze nadien wel wat bewerken met een penseeltje blinkend vernis om de natuurlijke glinstering van de indertijd gebruikte echte kolen te evenaren

;)

Michiel

Ik ben een jaar of 5 geleden eens bij een kolenhandelaar binnengestapt, en gevraagd naar glinsterend koolstofgruis. Ik kon gratis een klein zakje volscheppen. Gaat jaren mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Groet Pierre.


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Te properkes, weet ik. Normaal ligt er wat kolen naast de bak, en is het geheel wat vuiler en zo. Maar aan weatheren van modellen begin ik nog niet aan. Dat is voor ooit eens...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

te proper: gewoon wat kooltjes naast de bak kleven  ::)

Over de soort kolen: Echte kolen zijn het beste.
Visserslood is een slecht imitatie, en aquarium-houtskool is te licht - Michiel wou gewicht, nietwaar ;)

Dus samengevat: prima keuze en prima gedaan, maar het mag gerust wat "vuiler"  ;)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2579
Gisteren heb ik na meer dan een maand de spanning weer op de baan gezet, en de treinen weer even een halfuurtje laten rijden. En wat me opvalt is dat ik geen enkel probleem heb gehad na die vrij lange stilstand: geen stoppers, geen ontkoppelingen, geen ontsporingen... Toch heerlijk wanneer een baan rijdt zoals je hoopt dat ie zou moeten rijden. In schaal N is dat alvast niet echt evident. Ik ben blij met deze meevaller van gisteren. De locomotief met verzwaarde tender deed het formidabel goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)