Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Inderdaad, maar zolang men maar plezier heeft in wat men doet, hé.  ;)

Ik heb m'n S3/6 hersteld, met een anti-slipbandje van een donorloc. De Orient-Express stopt weer "dagelijks" in Brussel-Luxemburg. Ik heb de configuratie in Koploper ook aangepast opdat korte treinen halfweg het perron halt houden, en niet steeds doorrijden tot het uiterste uiteinde van het perron. Die arme kleine beentjes van de plaatselijke reizigertjes moet men toch een beetje sparen, niet? In elk geval ziet het er zo weer net iets "echter" uit.

En ik zit te twijfelen tussen een aantal werkjes dat ik graag zou willen aanpakken:

1) De straat met tramspoor verder doortrekken tot aan de overweg, en trottoir uit kurk vervangen door gips of mogelijk styreen.
2) De 3 kopsporen in het station verder aanleggen, inclusief het gezamelijk keerspoor en de draaischijf om locomotieven te kunnen wisselen en keren.
3) Zowel het dieselstel type 600 (bijna klaar), als het stoomstel type 500 (nog veel werk aan) verder afwerken.
4) Het landschap rond het toekomstig centraal stationsgebouw vormgeven met schuimplaten, opdat het stationsemplacement beter kadert in het omliggend landschap
5) De bouw van stoomloc type 10 weer hervatten, en proberen af te werken tot de eerste echte Belgische loc op m'n baan.
6) Elektrische aansluitingen afwerken van de nieuwe hoekmodules: connectoren plaatsen, voedingslijnen aanleggen opdat het geheel elektrisch weer wat handiger en betrouwbaarder is. (dit laatste is niet echt leuk werk, maar het moet toch eens gebeuren)


Wat zouden jullie het liefst zien gebeuren. Andere voorstellen zijn ook welkom.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Hey Michiel,

Persoonlijk zou ik opteren om de huidige reeds geplaatste rails verder af te werken zowel electrisch als mechanisch.
Niets leuker dan dat het railplan volledig uitgevoerd is en vlekkeloos werkt, zodat de treinen vlekkeloos kunnen rijden.

Daarna kan je plannen en beginnen aan de afwerking van elke module
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Ik zou ook beginnen met het elektrisch gedeelte definitief in orde te maken. Zelf vind ik dat het leukste deel van de bouw. Maar ja, ik ben ook mijn hele leven in de elektrotechniek bezig geweest en dat was niet omdat ik daar een hekel aan had.

Michiel

Klopt, Koen, ik hou er ook van om etapes af te werken, zoals het rails leggen en dergelijke. Het is wel zo dat ik nog maar in de helft zit van wat er op het sporenplan staat. ALLE rails leggen zou iets teveel zijn voor het onmiddellijk beschikbaar budget. Maar die 3-4 kopsporen leggen en aansluiten is een stap in de goede richting, en zou het station weer wat boeiender, lees imposanter, maken. Bedankt voor je inbreng.  :D

De elektriciteit en elektronica is een bijkomstig kwaad voor mij, Klaas. Niet dat ik het niet snap, maar ik vind er niet meteen plezier in om wéér draden te trekken, connectoren te solderen,... Maar ben wel blij en opgelucht wanneer het effectief gedaan is, en dat ik makkelijk modules kan loskoppelen, eruit halen, en dan weer inschuiven en verbinden met een paar connectoren. Tijdswinst en een genot op zich wanneer het zo makkelijk gaat. Maar wel bedankt voor je aanmoediging om er niet mee te wachten!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Wat zei mijn moeder me vroeger ook al weer?? Doe eerst de dingen die je niet graag doet met de dingen die je graag doet als beloning.
Zo zie ik het ook. Eerst de dingen die noodzakelijk kwaad vind, zodat je dan aan deleukere dingen kan beginnen.

Bij mij dus ook eerst die aansluitingen en dan het plezierige scenery werk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ja papa...  ;)  ;D 

Het ZOU misschien de beste keuze zijn, maar dan ZOU ik ook eerst nog de hele tuin moeten onder handen nemen, het huis opknappen, de administatie grondig doen, en de keuken eens een goede beurt geven... hhhmmmm... Ik ga draden solderen.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: SuSke op 20 juni 2019, 23:26:55 PMeerst die aansluitingen en dan het plezierige scenery werk.

Ik dacht dat het over een hobby ging ?
... daarom dat ik er zeker begrip voor heb dat je ook wel eens "even" iets anders wil doen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Gerolf op 21 juni 2019, 09:35:35 AM
Citaat van: SuSke op 20 juni 2019, 23:26:55 PMeerst die aansluitingen en dan het plezierige scenery werk.

Ik dacht dat het over een hobby ging ?
... daarom dat ik er zeker begrip voor heb dat je ook wel eens "even" iets anders wil doen ;)

Als ge het zo ziet ....
Dan is er ook niets dat je minder graag zou kunnen doen, want het is een hobby en een hobby doe je gewoon omdat je het plezierig vindt.
Dus ook alles wat die hobby met zich mee brengt en dus doe je gewoon waar je op dat moment zin in hebt en komt het echt niet zo nauw als de boel maar af geraakt, maar ook dat is misschien een deel van de hobby, zorgen dat je er mee bezig kan blijven ....

Kortom Michiel, je hebt een to-do lijstje opgelegd door de familiale omstandigheden en het to-do-lijstje van je treintafel daar doe je gewoon mee wat je zelf leuk en nodig vind.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#2558
Vandaag heb ik de laatste twee wissels in het hoofdspoor voorzien van aandrijving, aangesloten en in Koploper geconfigureerd. Treinen kunnen nu in beide richtingen oversteken tot tegenspoor en zo het station naderen. Hierdoor komen er meer perronsporen beschikbaar voor de naderende treinen. Een flimpje ter illustratie dan maar?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB


Pierre

Ik vind het een indrukwekkend sporenplan Michiel. Petje af dat je dit allemaal perfect kan laten verlopen. Top man! ;)
Groet Pierre.


Michiel

Hoi Pierre en Piet. De treinen rijden op het moment inderdaad perfect. Heerlijk om ze zo rustig te zien rijden en door de wisselstraat te zien slingeren. Een groot deel is te danken aan de kwaliteit van de Peco wissels, in combinatie met de Rosoft Servoswitches. En de voldoening is ook groot omdat de locomotieven allemaal oude occasiemodellen zijn, dikwijls 20-40 jaar oud, defect waren, en die na herstelling weer probleemloos hun ding doen. Technisch loopt het allemaal gesmeerd. Het is genieten wanneer het zo even meezit. (hout vasthoudend)  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Zoals steeds, knappe dinges. N-schaal is toch ook heel mooi voor zulke grote projecten!
Michiel, heb je eigenlijk ergens in deze thread het sporenplan geplaatst van heel je baan? Ik vind het precies niet direct terug.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Hoi Bart. Ik geef toe dat ik niet dikwijls het hele sporenplan heb geplaatst, maar op de eerste pagina vind je het initiële concept met onderliggende luchtfoto, en net voor de bouw van het nieuwe schaduwstation had ik weer een algemeen plan getoond, evenwel met het stationsemplacement gedimd. Wanneer je een bijgewerkt plan zou willen zien, geef je maar een schreeuw.  ;)

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23025.msg312285.html#msg312285

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23025.msg418426.html#msg418426
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Dank voor de links, Michiel.
De tweede link is inderdaad wat ik zocht. Ik dacht al dat ik het had zien passeren maar vond het niet meer direct terug.

Met de eerste link verwijs je naar de startpagina van het project. En dat begint idd met een knappe postkaart maar het algemeen concept van het sporenplan met (lucht?)foto (via Bruciel) is bij mij een dead link spijtig genoeg. Geen luchtfoto te zien...
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html