Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Voor wie de Belliardstraat in Brussel een beetje kent, vroeger reed er een tram en was er een overweg. Nu is daar absoluut geen spoor meer terug te vinden. Ik ben begonnen om deze wijk een beetje uit te zetten, en af te tekenen wat waar komt. Het dalend dubbelspoor rechts wordt volledig weggemoffeld want hoort er niet.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Nee, in Brussel rijden de trams op normaalspoor. Dus dit is weer gewoon code 55, maar zal volledig in de bestrating verdwijnen. Hoe? Dat ben ik metzelf nog niet eens.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Echt?
Dat wist ik dus niet Dacht dat behalve Noord-Antwerpen quasi alle vicinales op meterspoor reden bij ons. Dank voor de inlichting want hier kan ik iets mee (toekomstplannen).  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

ACFI

De stadstrams rijden op nornaalspoor. De boerentram op meterspoor.

Aan Brussel zuid was er tot enkele jaren geleden nog een heel klein vergeten stukje drie-rail ttz normaal en smalspoor samen.

Waarom het verschil in spoorbreedte ? Geen idee. Is wel een effectieve manier om het gepeupel van je stadlijnen te houden en v.v.

rgp

Michiel,

een vraagje: je rijtuigen zijn ontkoppeld en blijven op de wisselstraat staan.  Geven ze geen bezetmelding door aan Koploper, die verhinderd dat de volgende sequentie (vertrek boemeltrein) start ?

Roland

Michiel

#2513
Ik heb vroeger lang liggen piekeren hoe ik een compexe wisselstraat met vele alternative en simultane rijwegen kon uitrusten met bezetmelders, maar ik heb er geen goede oplossing voor gevonden, behalve elke wissel apart met eigen bezetmelder uit rusten. Wisselstraten zijn op mijn baan dus zonder bezetmelding, net zoals in't echt (vroeger toch, met de massadetectie, tegenwoordig weet ik het niet). In 't echt heb je wel wielentellers en dergelijke om wisselstraten te beveiligen, maar die heb ik dan weer niet.

Dus, nee, ik heb geen beveiliging tegen een dergelijk voorval. Stof tot nadenken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

De crash viel nog mee.... treinen liepen verder erg mooi, blijft imposant project. Ik neem aan dat die kraan er ook, werkend, gaat komen toch, makkelijk bij een volgend ongeval ;D

Michiel

Dramatiseren is ook een vak, en doe ik goed. Het was inderdaad een ongevalletje, vooral dat het om een lege trein ging, zonder gewonden of zo. De stoomkraan ligt al een tijdje in de wachtkamer... maar het is er nog niet van gekomen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

#2516
Citaat van: ACFI op 10 juni 2019, 14:32:27 PM
De stadstrams rijden op nornaalspoor. De boerentram op meterspoor.

Aan Brussel zuid was er tot enkele jaren geleden nog een heel klein vergeten stukje drie-rail ttz normaal en smalspoor samen.

Waarom het verschil in spoorbreedte ? Geen idee. Is wel een effectieve manier om het gepeupel van je stadlijnen te houden en v.v.

Trams in A'pen, Gent en kust rijden op meterspoor (trams zijn uitwisselbaar). Alleen Bxl is een uitzondering met normaalspoor. Hoe het in Charleroi zit weet ik niet, maar vermoed ook meterspoor.

edit:
Bevestiging via Tram Wiki (https://trams.fandom.com/nl/wiki/Spoorbreedte) :
België
De spoorbreedte in België voor de trein, Brusselse metro en tram is 1435 mm. Verder zijn vrijwel alle tramlijnen in meterspoor aangelegd. De Antwerpse en Gentse tram, de Kusttram en de Métro léger de Charleroi rijden op meterspoor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Hoe maakt men een kasseistraat met tramspoor? Ik heb geen idee, nooit gedaan, dus tijd voor improvisatie. Gips werd gegoten, nu een paar dagen wachten, en dan wegkrassen wat niet behoort tot het model van een kasseistraat met tramspoor. Simpel en makkellijk... dacht ik.  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 10 juni 2019, 16:35:58 PM
Hoe maakt men een kasseistraat met tramspoor?

Michiel,

Is een laag DAS-klei ipv gips geen beter idee?
Kan je kasseien indrukken terwijl de klei nog mals is...
In ieder geval niet zo'n stofferige bedoening als in (hard) gips krassen!  :-\

;)

steamdriven

Dat is ineens drastisch, Michiel.

Van de Brusselse trams wist ik wel dat ze tegenwoordig op normaalspoor rijden maar ik dacht dat dat vroeger niet zo was. Weer wat bijgeleerd!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html