Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Er is geen verkeerde schaal. Soms zie ik dingen in H0 of schaal 1, en dan denk ik ook van, waauw dat zou ik ook wel willen kunnen/hebben. Maar uiteindelijk heeft elke schaal wel z'n voordeel, en als je dat goed uitspeelt, ben je al goed bezig. Met N kan je het kleine uitspelen, en complexere sporenplannen uitleggen op een beperkte oppervlakte. Maar je boet in op gebied van detail en realisme. Ik vind een complex treinverkeer leuker dan het besturen van een mooie loc op een rangeerspoor. Ieder z'n ding.  ;)

Betreffende de lus: voorlopig gaat alles nog als gepland. De tafelrand is een opstaande boord, waardoor het op foto lijkt dat het wat smal is, maar dat valt wel mee. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Ahja dat was me op de andere foto inderdaad niet meer opgevallen  ;D

Ik moet dringend nog eens aan het tekenen gaan en proberen uit te maken waar ik naar toe wil met mijn toekomstige baan  ::)

Ik kijk in elk geval al uit naar het eindresultaat hier, de verwachtingen lopen hoog op  ;)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

All clear Michiel. 't Was inderdaad een fata morgana.
Op de keper beschouwd was mijn zorg dan ook overbodig, zoals je alles altijd al ingepland hebt en met het getoonde resultaat als gevolg.

Succes met de verdere uitbouw en hopelijk spoedig aan de scenery, die andere verslaving :)  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Afkickingsverschijnselen...  ;D
Hopelijk gaat alles naar wens?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Familiaal weer een heel drukke periode. Dat gaat ook wel weer over. Hopelijk vind ik volgend weekend weer een streepje tijd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Citaat van: Michiel op 23 mei 2019, 08:51:04 AM
Familiaal weer een heel drukke periode. Dat gaat ook wel weer over. Hopelijk vind ik volgend weekend weer een streepje tijd.  ;)
Examens komen er aan zeker?
Dat ken ik ook, zit dit jaar met 2 eindwerken, niet ikzelf maar m'n koters ...
Maar dat maakt dat er weinig modelbouwtijd overschiet.
Paul

Michiel

Vandaag begonnen aan de bedrading van de hoeksegmenten. Tenminste, net voldoende opdat ik simpele rondjes kan rijden. Draden hangen nog los, en vele verbindingen moeten nog getrokken worden. Het opbinden komt als laatst, wanneer alles werkt en beproefd is.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Die kruisverbindingen, zijn die halfhouts of zijn dat (op de foto) doorgaande verticale latten met tussengelijmde horizontale ribben?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Dat zijn gewone halfhoutse verbindingen, alsook de T-verbindingen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De rechter hoekmodule werd volledig bedraad inclusief bezetmelders en terugmelders. De linker module (achteraan op de foto) werd eveneens volledig bedraad en voorzien van bezet- en terugmelding. De linker module werd dan getest op spanning en stroom op alle spoorsecties en bleek in orde. Maar de rechter module bleek nog ergens een kortsluiting te hebben. Dus weer op z'n kant, maar gauw bleek dat ik vergeten was om te koperen laag tussen de sporen op de printplaatjes bij de bakovergang door de snijden. Vanavond weet ik dus wat doen om de kortsluiting te verhelpen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 03 juni 2019, 10:40:11 AM
...maar gauw bleek dat ik vergeten was om te koperen laag tussen de sporen op de printplaatjes bij de bakovergang door de snijden.
Bekend foutje. Tegenwoordig meet ik altijd eerst tussen de sporen voordat ik draden aansluit.

Michiel

Het voorlopig dubbelspoor loopt nu volledig om. Treinen kunnen weer rijden. Ik kan nu de twee nieuwe hoeksegmenten testrijden, en verder elektrisch aansluiten: wisselaandrijvingen monteren, bezetmelders configureren, Koploper aanpassen naar nieuwe situatie en testrijden om te zien of de rails goed ligt.

Later zal het achterliggend dubbespoor vervangen worden door de twee schaduwstations.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Altijd weer een mooi moment als je de treinen lekker door kunt laten bollen.

Pierre

Schiet lekker op Michiel. En als de eerste treintjes dan weer rijden ...  Klasse. ;)
Groet Pierre.


Michiel

Het lag er vingerdik op: een filmpje hing in de lucht... nu niet meer. Ze hangt nu rond op YT. Een kort verslag van het testrijden met treinen op de enige overgebleven helling op m'n modelbaan. Ik reed er met een paar typische treinsamenstellingen op...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)