Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

doomslu

Citaat van: Michiel op 21 april 2019, 18:23:20 PM
.... Dus eens zien waarmee ik me vanavond en morgen zal bezig houden...

Misschien het onkruid wieden, het gras afrijden en de zomerbanden (eindelijk) op de auto's steken?
Allez, dat is wat er op mijn briefke staat voor morgen...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Citaat van: doomslu op 21 april 2019, 18:27:17 PM
Citaat van: Michiel op 21 april 2019, 18:23:20 PM
.... Dus eens zien waarmee ik me vanavond en morgen zal bezig houden...

Misschien het onkruid wieden, het gras afrijden en de zomerbanden (eindelijk) op de auto's steken?
Allez, dat is wat er op mijn briefke staat voor morgen...  ???

dat laatste ontbrak nog aan mijn lijstje  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 21 april 2019, 20:07:12 PM
Citaat van: doomslu op 21 april 2019, 18:27:17 PM
Citaat van: Michiel op 21 april 2019, 18:23:20 PM
.... Dus eens zien waarmee ik me vanavond en morgen zal bezig houden...

Misschien het onkruid wieden, het gras afrijden en de zomerbanden (eindelijk) op de auto's steken?
Allez, dat is wat er op mijn briefke staat voor morgen...  ???

dat laatste ontbrak nog aan mijn lijstje  ;)

Is bij mij reeds een maand geleden gebeurd, samen met nieuwe remschijven en -blokken

;)

Maar we wijken serieus af, sorry voor het off-topic gaan Michiel!  :-[ :-[

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#2449
Het was een super-drukke week, maar vandaag weer wat kunnen werken aan de baan. De kurk van het eerste segment ligt vast. Dit segment is klaar om sporen te ontvangen. 7 andere segmenten wachten nog om bekurkt te worden. De onderdoorgang op de foto is heel nipt. Normale modellen (stoom en diesels, niet elektrisch) kunnen er net onder. Ik moet nog wel testen met uitzonderlijk hoog materieel, zoals US-spul (hoger gabarit), UK-spul (grotere schaal N) en de TOMIX stofzuiger.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Dat lijkt me inderdaad een heel nipte onderdoorgang.
Een heel boeiend project om volgen!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Het blijft onzeker of er genoeg doorrijhoogte is. Wanneer ik klaar ben met kurk kleven, ga ik rails leggen. Dan weten we wat wel en wat niet onderdoor kan rijden.

Ondertussen is het kurkkleefatelier al tot segment 6 doorgeschoven. Maar de rol kurk begint aardig te slinken. Hopelijk haal ik er de eindmeet mee.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik dacht eigenlijk dat je nu alles op één niveau ging houden, maar kennelijk is er toch een hoogteverschil nodig.

Michiel

#2453
Ik had heel graag alles op 1 niveau gehad, maar er waren 2 redenen dat dit niet ging:
- het huidig sporenplan van de bovenbaan loopt aan de rechter kant tot tegen de achterkant. Van die plek kan ik niet naar achter draaien. Er is niet genoeg ruimte om de bocht te maken. De bocht moet dus langs de voorkant gemaakt worden. En, ik kan de baan niet NOG langer maken met een extra kronkel. Daar heb ik niet de ruimte voor.
- langs links ligt de keerlus langs de binnenkant van het opgeklapt hondenbot traject, maar langs de rechterkant ligt ie aan de buitenkant. Om de keerlus toch in het rechter 90x90cm segment te kunnen leggen om te keren, moet de lus de bovenbaan kruisen. (Sorry, maar een nogal lastige uitleg om te zeggen dat buiten naar binnen moet keren om te kunnen draaien.)

Hoedanook, de treinen zullen niet meer eindeloos in een helix kilometers afleggen buiten zicht. Zelfs met deze extra lus zullen treinen die niet gestationeerd zijn in het schaduwstation relatief veel tijd in het zichtbare deel vertoeven. Ook slijtage zal een veelvoud minder zijn dan vroeger.

Nogmaals, ik had het ook veel liever helemaal vlak gehad, en wanneer ik helemaal opnieuw zou beginnen, zou het baanplan van in 't begin zo uitgewerkt zijn, maar ik heb echt geen zin om vanaf nul alles te herbeginnen. Dus dan maar zo.  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SirGresley

Anders leg je dunnere kurk of geen onder de onderdoorgang.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Michiel

Dat is inderdaad de speelruimte dat ik in reserve heb liggen mocht het niet gaan met bijvoorbeeld de Tomix stofzuiger.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

in extremis haal je de overbrugging er uit en leg je een 3,6mm dik triplexplaatje bovenop de bodemplaat zonder kurk.
Je hebt dan wel eerst een kleine bergop (3,6mm min dikte kurk) maar je wint onderaan wel de dikte van de grote bodemplaat (vermoed 12mm).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Misschien een stomme vraag maar waarom geen gewone kruising van sporen? gewoon zorgen dat de treinen niet langer zijn dan die cirkelomtrek...

Michiel

@Frans, ik heb inderdaad bovenaan ook nog de speelruimte met de dikte van de kurk. Onderaan en bovenaan samen geeft dat 8mm extra. Dat zal zeker genoeg zijn. mocht het nodig zijn.

@Dirk, ik denk niet dat het nodig zal zijn, en ik hoopte ook om het spoor bovenover nog open door het landschap te laten lopen (stad/achtertuinen/spoorgeul). Het spoor verdwijnt maar pas in de tunnel een eind meer naar rechts. Maar dank voor het creatief denken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)