LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Ook bekeken, en "geraakt" door de sfeer.
Wat ik me wel af vraag: Hoe zit het met de bereikbaarheid van je schaduwstation ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2401
Het is allemaal niet zo dramatisch als het lijkt. Ik kijk met veel optimisme vooruit, en heb een goed gevoel bij het concept van de nieuwe versie. De bereikbaarheid van het geplande schaduwstation is kwasie ideaal: over de hele lengte vrij van de muur en heel makkelijk bereikbaar. Kwestie van nog wat schuiven met de baan, maar dat kan maar pas na het opzij zetten van de dozen aan de ander kant.

Het komt allemaal goed, geen paniek.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Heel erg boeiend, dit!
En als ik het hele plan zie besluipt me steeds de zin om terug te keren naar N. De mogelijkheden om een reële historische situatie na te bouwen zijn toch nog wel wat groter dan bij h0, vind ik.
Heel veel succes!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Ik ben weer met de opbouw van de baan bezig. Voor het eerst eens een achtergrond gemaakt. Een paar dunne mdf platen gekocht, en met overgebleven muurverf (lichtblauw en wit) en een brede borstel liggen kliederen. Deze eerste poging is zeker niet slecht. De panelen moeten nog naadloos verbonden worden, en dan de definitieve lucht erop. Maar deze techniek heeft zeker potentieel.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB


vyncky

Leuk dat je terug aan het opbouwen bent.
Afbraakwerkzaamheden volg ik niet zo graag!  ;)


met achtergronden schilderen moet ik mij ook eens bezighouden. maar voor een eerste keer zeker niet slecht ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

De achtergrond is dik OK Michiel. Hij moet er zijn maar niet de aandacht vragen. Deze is neutraal en goed geslaagd. Als ik U een raad mag geven. Zet hem niet vast maar demonteerbaar. Het is een verademing als je zonder veel bukken langs alle zijden aan je modelbaan kan bouwen. Althans in mijn geval toch, ik ben dan ook een rugpatiënt;-)

Michiel

Peter, bedankt voor je feedback. Een neutrale achtergrond die de aandacht niet trekt, was inderdaad de opzet. De panelen zijn nu uitgelijnd. Ik moet de voeg nog opvullen, en dan kan ik een definitieve versie aanbrengen: zelfde opzet, maar geleerd van de huidige versie.

Mijn bovenbaan is volledig uitneembaar. De volledige baan is gebouwd op losse segmenten. Ik kan elk segment er makkelijk uit halen, en aan alle kanten aan werken, dus ook achterkant en onderkant.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag redelijk kunnen opschieten. Het frame om het schaduwstation te dragen krijgt langzamerhand vorm. Bovenop het frame komen dus de segmenten met de schaduwsporen te liggen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel ik zie dat je net als iedereen houtlijm flesjes als ze leeg raken op de kop zet, een tip een stukje "regenpijp"diameter iets groter dan je lijmpot, dan kan je die pot overal zetten en hoef hij niet ergens geklemd te worden. Ga zo door ik kijk af en toe of er nog nieuws is bij jou draadje.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Die gele houtlijmfles zie je op zowat alle fotos en filmpjes van modelbanen in opbouw. Men zou gaan denken dat het een soort rituele eigenschap heeft, en een geloofssymbool voor modelspoorbaanbouwers.  ;D

Vandaag weer liggen latten zagen, maar niets essentieels om te laten zien. Komt later wel. Je mag gerust een toertje gaan doen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Die gele fles houtlijm zie je overal omdat die het makkelijkst verkrijgbaar is. Bij de HEMA hebben ze hetzelfde spul maar dan in een witte fles. En iets goedkoper.

Michiel

Nog steeds bezig. Maar een beetje pech met het kopen van de multiplex voor de segmenten. De Brico hier in Waterloo gaat dicht (verhuis), en heeft geen multiplex meer in voorraad, de Hubo in Eigenbrakel is al (of nog) dicht om weet ik welke rede, en de zaagmachine van de Gamma in Ukkel is defect. Wie heeft er al online een bestelling en levering gedaan van op maat gezaagde multiplex? Waar, en is dat kostelijk? Enige suggesties?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, kun je daar in Brussel niet terecht bij een houthandelaar ?

ff gegoogeld en ik kom uit bij lhoir & marteau in waterloo
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Dat wel, maar een beetje kostelijk. Vervoer is al 150 euro, en heb geen auto voor het moment. Maar ik blijf open voor suggesties.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)