Auteur Topic: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N  (gelezen 382630 keer)

Offline rgp

  • Forumlid
  • Berichten: 1.535
  • Voornaam: Roland
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2385 Gepost op: 16 januari 2019, 11:24:43 am »
Hallo,

@ Brainfeeder: je hebt een degelijk pijnpunt vernoemd: de schaal.  Als ik lees dat de helix, ook al is hij in N, een doormeter van 90cm dan heb je een kleine straal en een relatief groot stijgingspercentage; deze zijn de oorzaak van menig probleem.

Indertijd op de clubbaan van MSCM DE PIJL hadden de helixen een minimumstraal van minstens 1 meter en een maximum stijgingspercentage van 1,5%.  Nooit problemen, geen extra slijtage (er waren blokken in die helixen, dus treinen moesten afremmen en terug optrekken). Trainsamenstellingen met 10 rijtuigen of 25 goederenwagens waren geen uitzondering.

Dus denk ik moest de helix van Michiel een grotere straal hebben dat de slijtage veel minder zou zijn.

De meesten onder jullie hebben toch wat treinen.  Gaan jullie deze dan telkens op en af de baan zetten ?  Dit beschadigt veel meer dan men denkt.

In mijn plan zit een helix met een maximum stijgingspercentage van 1,9% en een straal van 75 cm en daar zullen dan geen problemen komen.  Ik spreek in de voorwaardelijke wijs, want eerst moeten al dat schaal 0  materieel nog in orde komen, de nieuwe modules voor 0-Forum; dus start van de bouw van die HO-baan: ergens in 2021.

Roland

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.727
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2386 Gepost op: 16 januari 2019, 11:32:12 am »
Elke baan is weer anders, exploitatie is anders, en het verwachtingspatroon van elke hobbyist is weer anders. Helixen bestaan, en hebben toch wel hun plaats in het modelbouwlandschap. Als je ziet dat grote, vaste expobanen (Wunderland, Railz,...) toch ook telkens een kudde helixen hebben rondslingeren, dan vermoed ik dan bij een bepaald gebruik, helixen geen te ingrijpende invloed hebben op het rijdend materieel en onderhoudskost ervan. Maar "weten" doe ik het niet.

@Roland, kleinere helling is grotere af te leggen afstand. Ofwel zien de wielen af, ofwel de sleepcontacten. Het blijft kiezen of delen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Rangeerduivel

  • Seintjesmod
  • Forumlid
  • Berichten: 4.939
  • Voornaam: Rudy
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2387 Gepost op: 16 januari 2019, 11:36:28 am »
Op de vaste clubbaan bij Amsac hebben wij ook 2 helixen en daar zijn voor zover ik weet nooit problemen mee (geweest)
Dus het kan idd...

 :D

Offline Josse Wellens

  • Forumlid
  • Berichten: 405
    • BrainFeeder.be
  • Voornaam: Robrecht
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2388 Gepost op: 16 januari 2019, 11:57:09 am »
Voor slijtage aan de slepertjes moet ik niet vrezen, dat hebben mijn locs niet  ;)

En een straal die voldoende ruim is met een laag stijgingspercentage onthoud ik :p Maar dan moet je er de ruimte voor hebben ook natuurlijk.
H0 - 2 rail DCC++ - Arduino - JMRI
Project H0, ooit zal het klaar zijn...
Webdesigner/developer - Wellens.io - CoderDojoHam

Offline SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 6.599
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2389 Gepost op: 16 januari 2019, 12:11:05 pm »
Ik vermoed dat Michiel met de sleepcontacten de stroomafname aan de wielen bedoeld en niet de puco-sleper onder de 3-rail tractie voertuigen.

Slijtage aan de stroomafnemers is relatief aan de afgelegde weg, dus inderdaad hoe langer je treinen in de helix blijven, hoe meer slijtage op stukken waar je "niets" aan je treinen hebt.
Maar het hellingspercentage heeft daar helemaal niets me te maken.
Een gelijkvloers schaduwstation met treinen die hun rondjes draaien zorgt voor evenveel slijtage aan de stroomafnemers voor een gelijke afstand. Je hebt alleen meer plezier gehad van rijdende treinen "in het zicht".

Lange hellingen, in helixen of gewoon stijgend spoor zijn logisch nefaster voor de kleinere schalen dan voor de grotere. Het motorconcept is dan wel het zelfde, de al geminiaturiseerde uitvoering geeft andere problemen bij kleinere schalen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2020 - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2020
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline Josse Wellens

  • Forumlid
  • Berichten: 405
    • BrainFeeder.be
  • Voornaam: Robrecht
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2390 Gepost op: 16 januari 2019, 12:21:37 pm »
Dat had ik dan even verkeerd begrepen, wat je zegt klinkt logisch Suske.
H0 - 2 rail DCC++ - Arduino - JMRI
Project H0, ooit zal het klaar zijn...
Webdesigner/developer - Wellens.io - CoderDojoHam

Offline OlivierV

  • Forumlid
  • Berichten: 6.513
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2391 Gepost op: 16 januari 2019, 22:09:24 pm »
Op de vaste clubbaan bij Amsac hebben wij ook 2 helixen en daar zijn voor zover ik weet nooit problemen mee (geweest)
Dus het kan idd...

 :D
Die zijn zelfs voor schaal H0 ruim. Vermoed dat ze een diameter van 1,5-7 meter hebben. Dus de stralen en het stijgingspercentage ligt daar ook maar rond de 1% in. Dan is de slijtage aan je materieel minimaal of zelfs niet veel meter dan gewoon vlakke baan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.727
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2392 Gepost op: 20 januari 2019, 08:31:14 am »
Het is een propvol weekend met amper tijd voor mezelf, maar toch begonnen met de wederopbouw van de baan. Nog niet veel kunnen doen, maar alle kleine beetjes helpen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.727
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2393 Gepost op: 20 januari 2019, 16:16:21 pm »
Even bezig geweest om te zien of m'n idee wel past. Ik heb het sporenplan van het schaduwstation ingevoerd. Een eerste versie ziet er zo uit. Dit plan kan nu rustig verder sudderen; de tijd dat ik het houtwerk het gebouwd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Pierre

  • Forumlid
  • Berichten: 1.481
  • Voornaam: Pierre
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2394 Gepost op: 20 januari 2019, 17:13:00 pm »
Stevig plan Michiel met een heel groot schaduw station. Het heeft wel wat. ;)
Groet Pierre.


Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.727
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2395 Gepost op: 20 januari 2019, 18:38:08 pm »
Het nieuwe schaduwstation wordt ongeveer half zo groot als de vorige, maar dit lijkt me al meer dan groot genoeg. Komt bovenop dat ik het niet meteen helemaal zou bouwen, maar zou aanvullen naar mate de behoefte groeit. Dus beginnen met een paar sporen, en dan uitbreiden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.724
  • Voornaam: koen
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2396 Gepost op: 27 januari 2019, 15:30:04 pm »
Oei Michiel, nu pas uw draadje gezien.

Veel van het werk van de afgelopen jaren schiet er niet meer over maar ergens kan ik je wel begrijpen waarom je het doet.
Indertijd heb ik mijn baantje ook gedemonteerd omwille de helixen (ook al was het bij mij maar 3 omwentelingen).

En als je de treinen meer niet ziet dan wel is de lol er misschien ook vlug af, zeker als je maar een paar uur per dag tijd hebt om te rijden.

In ieder geval veel succes met de nieuwe plannen en ik blijf volgen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.727
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2397 Gepost op: 02 februari 2019, 15:31:53 pm »
Een kort filmpje met een voorstelling van de huidige toestand... met aarzelend commentaar... huhum...  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 5.074
  • Voornaam: Pieter
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2398 Gepost op: 02 februari 2019, 15:55:48 pm »
Interessant filmpje Michel, ik blijf u volgen.

grt Piet.

Offline ACFI

  • Forumlid
  • Berichten: 526
    • Les Ateliers de Construction Ferroviaires d'Impde
  • Voornaam: Steven
Re: LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N
« Reactie #2399 Gepost op: 02 februari 2019, 16:01:04 pm »
Michiel,

Je filmpje doet me echt denken aan filmpjes over de borinage in de jaren ‘70 of ‘80. Alles afgebroken en opgebroken. Brrr.

Kop op.

ACFI.