LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Geert

Sterke argumemtem Michiel, ik ga er zeker rekening  mee houden voor mijn ontwerp (later, veel later...)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 15 januari 2019, 09:59:36 AM
....en dan zou ik NOG met het probleem zitten dat treinen voor 95% van de tijd buiten zicht rijden. De sleet is aanzienlijk, tijdsverlies en extra kosten met herhaalde herstellingen van treinen die voornamelijk schaduwrijden. Het is het geheel van argumenten dat me heeft doen beslissen om het over te doen, maar dan anders.
Dat zijn precies de argumenten waarom ik iedereen afraad om helixen te gebruiken. En daar komt nog bij dat je investeert in vele meters spoor waar je toch niks van ziet.
Maar ja, niet iedereen luistert naar mij, en dat is misschien maar goed ook. 8)

Michiel

Je moet het anders aanpakken, Klaas. Je bouwt eerste gedurende twee jaar met veel poeha en uitgebreide verslagen met eindeloze commentaren een indrukwekkend schaduwstation, en dan met veel drama de hele handel weer afbreken met de argumenten dat het toch niet helemaal je dat was. Probeer dan nog eens een helix te slijten en je zal versteld staan hoe overtuigd iedereen is.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

#2373
Volledig met je eens Klaas en dan nog eens een massa opstelsporen waar je bijna niets aan heb...heb er vijf en is meer dan voldoende, op de parade rit zitten er nog twee verscholen om niet meteen dezelfde trein combinatie meteen terug te zien na een tunnel ritje...
Voor een expo baan zoals die van MTD is die weer andere koek...
En idd. ieder zijn keuze, ook meteen spijs voor een vriend die ook denk dat een massa het gaat maken, kon het niet uit zijn hoofd zetten, misschien nu wel???

Soms ontbreekt hier de mening Michiel en durf men het niet afbreken en steun men je project, heb nooit positief gereageerd want wist al dat het ging mislopen en heb je project ook niet durven afbreken...stom hé

ceuleer


SuSke

Citaat van: loebaske op 15 januari 2019, 13:19:05 PM
...
Voor een expo baan zoals die van MTD is die weer andere koek...

Bedoeling is dan ook om met natuurgetrouwe treinen te rijden en dan heb je redelijk wat opstelsporen nodig (en er komen er nu weer bij voor de hoofdlijn).
En inderdaad, om het niet "nodeloos" te laten zijn, werden de helixen tot het absolute minimum beperkt en omdat het combinatie is van veel meer dan een helix, ook niet weg gestoken voor het publiek. En wat blijkt, soms staat er meer volk aan de zijkant van de baan  dan voor de baan.

De argumenten die Michiel aanhaalt gaan zeer zeker op voor een "vaste" thuisbaan.
Ook ik heb voor Marchan'Dix en Den Overslag nu geopteerd voor 1 helling die gewoon de hele ruimte rondloopt om op het onderliggend niveau te komen. Of dat veel gebruikt gaat worden? geen idee, de toekomst zal het uitwijzen, maar ik kan wel op de 2 niveau's rondjes rijden en rangeren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Een helix gebruiken was voor mij geen optie, bij het bouwen van het minibaantje had ik al ondervonden hoelang het duurt eer er een trein vanuit het schaduwstation tevoorschijn komt op de baan. En dan gaat het nog maar over een afstand van 90 cm ongeveer met een paar wissels, en tenzij je op dat stuk er een racebaan van maakt, duurt dat lang eer die trein vertrokken is en de afstand afgelegd heeft.

Daarom bij het nieuw ontwerp proberen de afstand tussen schaduwstation en het zichtbare gedeelte van de baan zo kort mogelijk te houden.
Wel zal je voor uw station genoeg opstelsporen moeten voorzien. Het is normaal, denk ik toch, een druk station, dus moet er redelijk wat afwisselend verkeer mogelijk zijn.

Michiel

Citaat van: loebaske op 15 januari 2019, 13:19:05 PM
Soms ontbreekt hier de mening Michiel en durf men het niet afbreken en steun men je project, heb nooit positief gereageerd want wist al dat het ging mislopen en heb je project ook niet durven afbreken...stom hé
Afbreken hoeft niet, maar je mening delen mag zeker. Maar ik denk dat ik hoe-dan-ook deze fase door moest. Ik heb geen spijt van het gebouwd te hebben, want heb er heel veel mee geleerd, en heb nu ook een veel klaardere kijk op wat ik belangrijk vind bij de exploitatie van een modelbaan. En zo zal ik nog "fouten" maken in de toekomst. We zijn nooit te oud om te leren.

Citaat van: Dirkh op 15 januari 2019, 13:54:38 PM
...hoelang het duurt eer er een trein vanuit het schaduwstation tevoorschijn komt op de baan.
Tijd op zich is niet zo'n probleem. Een trein staat ook "een tijd" stil in een schaduwstation. Het gaat echt om het nutteloos rijden van treinen, en dan nog wel hellend. Enerzijds het lawaai, maar vooral de slijtage is voor mij de factor die maakt dat ik het niet interessant vind. Vooral sleepcontacten en het loopvlak van de wielen zien enorm af.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Bij een dubbelsporige lijn heb je natuurlijk de mogelijkheid om een inkomende en uitrijdende trein tegelijk te laten rijden. En al je dan nog meerder sporen in je station hebt is er altijd wel iets in beweging of minstens aanwezig.

Ik had ondervonden met mijn enkelsporig lijntje dat het soms enorm lang duurde eer er terug iets te zien viel op mijn baantje. Of ik moest alle treinen in dezelfde richting laten rijden.
Al er een railbus uit het station vertrok moest ik wachten tot die aangekomen was in het schaduwstation eer er terug iets kon vertrekken uit het schaduwstation in tegenovergestelde richting. 2 minuten duurt lang als je naar niets zit te zien  ;D

Tijd is iets relatief, als je zit te wachten lijkt het lang te duren , als er beweging is lijkt die tijd dan weer te kort.

Succes met de nieuwe plannen. Benieuwd wat er in dat hoofd zit te broeden.

erik de noorman

Dirk het voordeel van een enkelsporige lijntje is dan weer dat je kruissporen of wachtsporen kan invoegen die je dan als open schaduwspoor kan gebruiken. Voordeel wisselend vlot verkeer en je ziet de trein rijden.

Erik.

Koen

@Michiel,

Dit is één van de redenen waarom ik destijds mijn baan op zolder heb afgebroken. Nu zie ik de trein continu rijden. Ok, je hebt minder rijlengte maar wat ben je ermee als je het stel of de trein in het algemeen niet ziet rijden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterVG

Goh moet alles super rendabel zijn. Ook al zal ik nooit veel rijden op mijn baan ik heb enorm veel lol gehad aan de bouw. En ja de bouw van mijn helix was super leuk. Op mijn zolder staat een superbaantje afgewerkt en ik kijk er nooit meer naar.  Ik geniet veel meer van de bouw van een waanzinnige baan. Doe waar je zin in hebt en de motivatie zal blijven. Anderen leuteren eindeloos en komen niet verder.

Michiel

En zo beleven we deze hobby allemaal op onze eigen manier. Ik hou van lekker complex verkeer, en dat dan proberen in bedwang te houden. De technische uitdaging om het goed rijdend te krijgen is voor mij wel een punt. En zo zoeken we allemaal ons eigen ding, wat deze hobby ook zo veelzijdig en boeiend maakt. Leuteren over de hobby is ook een deel van de beleving, vind ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 15 januari 2019, 18:41:38 PM
... Leuteren over de hobby is ook een deel van de beleving, vind ik.
En dat kunnen we bovendien het best!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Robrecht

Is er voor alle schalen zoveel slijtage met helix rijden? Het wordt zo massaal gebruikt dat je zou denken dat het goed werkt zonder veel bijkomende problemen :) Ik was zelf al aan het denken ooit een helix te bouwen, maar als ik dit allemaal lees kom ik daar beter op terug :D gewoon een tunnel complex met een hoop verborgen sporen in een lus en hopla  ::)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...