LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#2311
Hartelijk bedankt voor alle tips, mannen!

- Tapboren en Forstners ken ik niet, en heb ik zeker niet in m'n collectie van handwerktuigen. Ik zou me moeten verdiepen in dit soort boren, om te weten of het een optie is.

- Ponsen lijkt een optie, maar wel beperkt tot specifieke diameters. Werkt snel, en lijkt me de meest inuïtieve oplossing. En een setje kost geen fortuinen.

- De snijpasser heeft het voordeel dat het elke diameter aankan, maar of het door 1mm styreen zal snijden, dat lijkt me niet waarschijnlijk. Voor dunne vellen (papier of dun styreen) lijkt het wel een goede methode. Geen idee hoe groot zo'n passer is, en of diameters van minder dan 10mm ook een beetje lukken.

Cameo of andere automatische bouwtoestellen (3d-printers, etsen, ...) wil ik hier thuis niet meteen mee beginnen. Invoeren van technische tekeningen per computer en ander informaticageprust vind ik persoonlijk oersaai en heb niet het gevoel van te modelbouwen. Het schept geen plezier als hobbybezigheid, want naar mijn gevoel modelbouwt het toestel, en ik doe het domme werk van invoeren van gegevens. Maar dit is geen algemeen oordeel, enkel mijn persoonlijk ervaring en voorkeur. Ieder z'n ding, ieder z'n plezier.  ;)

Kortom, het is geen slecht idee om een ponsenset en een snijpasser in huis te halen, en er eens mee te experimeteren.

Ik heb ook een schildertest gedaan, en eens geprobeerd om de muur met penseel te schilderen. Dat lukt dus niet echt goed, en onthou jullie de drama en alle droevige emoties die het resultaat zou kunnen losweken. Twee besluiten op dit vlak: Ik heb een betere kwaliteit grondverf nodig (Tamiya spuitbus schijnt heel goed), en ik zal echt moeten gaan airbrushen om het geheel toonbaar te houden, en ik heb toch wel een kleine hekel aan airbrushen... penseelschilderen is zo veel aangenamer... haast terapeutisch.

Nogmaal bedankt voor al jullie reacties. Ik kruip weer in m'n kot, en doe m'n ding. Tot later...  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

Michiel,

Ik gebruik al jaren de Olfa snijpasser, weliswaar voor halfnul projecten. Als je hem helemaal dichtdraait, dan staat het pinnetje nog 5 mm van het snijmes vandaan, zodat de kleinste cirkel er eentje is met 1 cm doorsnede. Misschien is dat wat te groot voor ramen in N-schaal.
In principe snij ik steeds in 1 mm plasticard. Ik boor eerst een fijn gaatje voor de plaatsing van de pin. Daardoor is het mogelijk om langs beide zijden van de plaat plasticard een insnijding te maken. Volledig doorsnijden lukt niet goed, insnijdingen maken en achteraf breken lukt perfect. De ervaring leert dat bij grotere bogen het mes wat durft verspringen omdat de kunststof van de meshouder wat durft te bewegen als je redelijke druk op het oppervlak uitoefent.
Gr.
Guy

SuSke

Zoals altijd als je werkt met plasticard van een "redelijke" dikte (+0.5mm): liever 10x met een lichte druk door de snede gaan dan trachten er in 2x door te geraken.
Het eerste levert een mooi resultaat, het tweede knoeiboel.

De vooropgestelde investering in een set ponsen en een snijpasser is zeker geen verloren geld.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#2314
Ik heb een set ponsen, een snijpasser en Tamiya grondverf spuitbus besteld. Wachten op de levering, en dan zit ik in de aanslag om met het eerste geveltje te beginnen.... alvast voor de ruwbouw. Zo'n proefstukje brengt snel de belangrijkste hindernissen aan het licht, dus steeds interessant om te doen.

Voor ramen en deuren moet ik nog een beter systeempje bedenken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#2315
De enige volle engelse wissel op mijn baan gaf regelmatig problemen. Met CoCo's, BoBo's en stomers zonder voorlopers ging het meestal goed, maar bepaalde stomers mét voorlopers onstpoorden vrij regelmatig. Het exemplaar dat ik had was een occasie, een oudere productie. Ik heb een nieuwe engelse wissel gekocht, en deze geplaatst ipv de oude.

De treinen hebben deze ochtend een twee-tal uurtjes gereden, een geen enkel probleem op de nieuwe wissel. Ook de probleemtreinen met betrekking tot de vorige wissel reden nu probleemloos over de wissel. Dat is dus weer een stapje vooruit ivm bedrijfszekerheid van mijn baan.

Het schaduwstation blijft evenwel een zorgekind.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76


Michiel

Bedankt voor het melden, Stieven. Ik heb het beeld opnieuw geüpload naar Google Photos. Het zou nu goed moeten zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik kon de foto eerst ook niet zien, maar nu wel.

Steam.N

Foto is nu ook bij mij ok.
Wissel is propertjes vervangen.
Viel niet mee zeker, met die raillassen in de weg ???
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het vervangen van die engelse wissel was inderdaad een heel karwij; toch wel een paar avonden mee bezig geweest om niets kapot te wringen. Sporen zitten gesoldeerd op de segmentranden, en kunnen dus niet even opzij uit de raillas getrokken worden. Maar 't is gelukt. Het testrijden bevestigde een aangename verbetering met het rijden van treinen over deze wissel.

Vandaag begonnen met de aanleg van de wisselstraat voor de nadering van het deel kopstation van Brussel-Luxemburg. Dat zijn de oranje en blauwe sporen op het plan. De wissel over de segmentscheiding (rechtsboven op de foto) ligt al vast, de anderen kunnen nu ook geplaatst worden. De sporen van het rode deel op het plan zijn de opstelsporen. Die komen weer veel later om evidente redenen.  ::)  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Dit segment heeft al z'n sporen en wissels en is compleet op dit vlak. Alles ligt vast, maar moet langs onder nog aangesloten worden: servodecoders, servo aandrijving, en elektrische aansluitingen moeten nog gebeuren. Maar dat zal voor later zijn, want heb ze hier niet in voorraad. Op naar het volgende segment...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Dat is een imposante wisselstraat die heel wat rij-mogelijkheden heeft.
I Like it.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Heel zeker een mooie wisselstraat , maar welk nut hebben die twee wissels helemaal rechts bovenaan op de foto Michiel , volgens mij kan je die weglaten?

OlivierV

Ik denk dat daar wel een locje kan staan wachten om evt eens een trein weg te trekken zonder dat hij in de weg staat.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan