Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Dat zit mee in de afweging, meten, schatten... Nu, ik ben geen rijder, maar een bouwer. Ik zit amper of nooit aan de baan om met treinen te rijden. Is sta meestal, te bouwen, eventueel treinen laten rijden om te zien of alles nog goed is maar meer niet. Maar het zou wel leuk zijn om toch ergens een comfortabel hoekje te hebben met zicht op de baan wanneer ik even een pause neem, maar belangrijker is om nog een plek te hebben te kunnen zagen, snijden, knippen en plakken... de knutselhoek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Michiel, als ik die foto zo zie, dan heb ik zoiets van je bent nu al zo ver!  :(
Het zichtbare deel bestaat toch al uit losse modules dacht ik? Waarom kan je voor thuis je huidige opstelling niet gebruiken en voor op verplaatsing de modules in een "tentoonstellingsbak" plaatsen?
Als ik het goed begrijp wil je je schaduw station achter het zichtbare gedeelte zetten? Maar dan is het toch niet meer bereikbaar of je verliest veel ruimte in de kamer als je het van de muur afzet.

Michiel

"Ik bén al zo ver!", is ook m'n gevoel. En om wéér te gaan herbeginnen met houtwerk en rails leggen?... twijfel, twijfel. Het behoud van het huidig systeem is een optie, maar dan zou ik alle insulfrog wissels willen vervangen. Een vrij ingrijpend werkje want ook elektrish moet er een ander aangepast worden (vb puntstukpolarisatie). En dan misschien een expo-frame met fries en achtergrond maken waar de stationssegementen in passen, met twee koppelbakken om vb te koppelen aan de N-forumbaan (ik zeg maar wat)...

Veel mogelijkheden, veel opties, steeds met voor- en nadelen.

Ik ruim verder (heb nu al 3 grote vuilzakken vol met "rommel" buiten gezet).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Ik zou ook gaan voor de optie "behouden wat er reeds is" en "specifieke" bakken maken voor het schaduwstation op een tentoonstelling als je echt apart wil staan of zoals je aangeeft met een koppelstuk aan de N-modulebaan koppelen.
Dat je een boel moet/wil vervangen in je bestaande schaduwstation, beschouw dat dan als leergeld.

Succes met het afwegen van de vele voor- en nadelen tegen elkaar en de afweging hoe de rust in huis kan bewaren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

tja, dat leergeld...

Ik had de insulfrog getest. Eén exemplaar, waar er dan gedurende uren over gereden werd, traag snel en met verschillend materieel. Als je dan zo om de 100 doorgangen een keertje iets merkt, dan denk je: och ja, daar kan ik mee leven.

Dan installeer je er een kleine 50-tal. 1 keer op honderd wordt meteen 1 keer op twee!  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Een tijdje geleden werkte alles toch heel goed?
Citaat van: Michiel op 22 april 2017, 23:22:16 PM
En hier is ie dan: de video bij deze mijlpaal van de bouw van mijn modelbaan; digitaal testrijden van schaduwstation en de 2 helixen.

Daar rijdt toch al meer dan 1 lok over 1 wissel?

Michiel

Het verschil tussen onderbaan met insulfrogs, en bovenbaan met electrofrogs is frappant. Ik heb bijna nooit een probleem op de bovenbaan, behalve soms op de engelse wissel. Wanneer er een probleem is, dan is dat 90% van de gevallen in het schaduwstation en meestal in verband met een isulfrog wissel. Niet dat elke passage een drama is. 12 treinen rijden soms 10 minuten of meer zonder enig probleem, maar wanneer er een probleem optreed, is het in het schaduwstation.

Dus: misschien ben ik een perfectionist (alhoewel ik dat betwijfel), maar die insulfrog beginnen me toch te ergeren. En als het beter kan, waarom niet meteen proberen om meerdere pijnpunten tegelijk aan te pakken? Want het is niet alleen de problematiek rond de wissels die aangepakt zou kunnen worden. Spelen mee in de overweging: volledig modulair maken ("exposable"), sleet van locjes verminderen (geen helixen), mee doen met de MSM-forumbaan waar tegelijk de thuisbaan beter van wordt,...

Ik ben naar Expo 2018 in Leuven geweest, en ik voel het kriebelen, dat is duidelijk.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ben even mee aan het denken, de gehele boel slopen en (gedeeltelijk) opnieuw beginnen zou ik niet doen, maar ik zou in uw thuisbaan een module inbouwen dat je enkel gebruikt voor de forumbaan. Indien we ergens gaan exposeren haal je de module er uit (de poten en de fries kan je misschien stockeren in een garage) eenmaal thuis de module er terug in voeding opsteken met de klemmen die wij gebruiken en klaar.

Kan volgens mij perfect met het cassettesysteem dat je nu hebt, je zal misschien enkel de onderbouw wat moeten aanpassen (steuntje bijsteken ofzo)

En die module hoeft echt niet groot te zijn om mee te doen, een stukje rechte rails met wat scenery kan al veel doen (kijk maar naar het mijne).
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Een stukje gewoon dubbelspoor zit nergens in men thuisbaan. Jammer, want zo'n oplossing zocht ik al een tijdje, maar ik zie geen mogelijk om de twee te combineren op die manier.

Wat wel zou kunnen is links van de 5 segmenten een aansluitbak maken van 70cm, en rechts eentje van 60cm maar dan in diepte achteruit versprongen met ook weer 60cm. Op zich zou dat moeten kunnen binnen het concept, want wie zegt dat alles op 1 lijn moet staan?

Vandaag heb ik de treinen weer 2 uur laten rijden, en weer is een locomotief gesneuveld (motorproblemen). Ik heb de indruk dat helixen een belangrijke reductie veroorzaken in de levenduur van de locjes, en uiteindelijk een vrij dure constructie is, gerekend in tijd en middelen om telkens weer de gesneuvelde locjes te moeten herstellen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Bij 2 uur volledig vlak rijden had de motor misschien evengoed gefaald, dat heeft misschien niks met de helling te maken, maar 't is wel een feit dat de treinen wel heel lang verborgen moeten rijden vooraleer je ze te zien krijgt en heel lang verborgen moeten rijden vooraleer ze weer geparkeerd zijn in het schaduwstation, van de hele tijd dat ze rijden zie je ze maar een paar procent...dat is wel een extreem laag 'rendement'.

Michiel

Tijdens het vlak rijden met een sleep worden de motoren amper warm, eerder lauw. Na een rit omhoog in de helix met sleep, wordt de motor heet. Ik denk wel dat dit een verschil maakt in de levenduur van de smeermiddelen, dus de wrijving, dus werderom de warmteproductie. Locomotieven zonder sleep gaan minder snel defect.

Het rendement dat treinen zichtbaar zijn, is inderdaad ook bedroevend. Men hoort veel treinen rijden, de baan is vrij lawaaierig, maar het spectakelgehalte is in verhouding laag, want op de bovenbaan gebeurt niet bijzonder veel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Dat is ook de reden waarom ik helemaal niks zie in helixen. Het is een heleboel loze rijlengte waar je niks van ziet. Ik ben voorstander van een schaduwstation dat op gelijk niveau ligt  achter het zichtbare deel van de spoorbaan.

Michiel

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 oktober 2018, 09:48:33 AM
...Ik ben voorstander van een schaduwstation dat op gelijk niveau ligt  achter het zichtbare deel van de spoorbaan.

Ik ook!   :D ... maar hoe?  :-\  Dat zoek ik de komende dagen uit.

Maar het ziet er niet goed uit. Vooral alle activiteiten rond de modelbaan (bureau+muziek, knutselhoek, bibliotheek, opslag,...) moet dan verhuizen, maar ik vind geen alternative plek in huis me te nestelen met m'n berg rotzooi. Maar ik geef nog niet op...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

't Zal wel  niet  kloppen, maar wordt het stijgen in een helix niet een klein beetje gecompenseerd door het dalen in helix nr. 2  ?
Compensatie wat de slijtage van uw locjes betreft.
De inspanning die een auto moet verrichten bij het klimmen op een Alpen-pas is opmerkelijk.  Maar bij de afdaling moet de motor geen actieve moeite doen. 
Electro-frog-Peco's zijn voor het rijgedrag merkelijk beter dan de Insuls met het geïsoleerde puntstuk.
Maar hoeveel wissels zou je vervangen ?  Dat is een aantal dat men meestal tegenkomt op club-banen.
Je moet wel erg moedig zijn om uw indrukwekkende installatie, spiralen & wissels,  terug te demonteren en opnieuw te beginnen.

De N-forum-baan is dus dubbel-spoor.   
Maar op een extra thuis-segment met een enkel-spoor plus een nevenliggend omloopspoor, kan het middelste gedeelte ook als dubbel-spoor gebruikt worden op de Forum-baan, denk 'k.
( dan moeten de nodige twee wissels voor het omloopspoor wel apart weggenomen kunnen worden...)

Gerolf

Citaat van: 59erke op 16 oktober 2018, 20:33:15 PMBen even mee aan het denken, de gehele boel slopen en (gedeeltelijk) opnieuw beginnen zou ik niet doen, maar ik zou in uw thuisbaan een module inbouwen dat je enkel gebruikt voor de forumbaan ...

Dat lijkt me ook. Ik betwijfel ook of je de ruimte voor een nieuw schaduwstation zal kunnen maken.
  Een knutselhoek in een andere kamer is sowieso niet handig.

Wat de wissels betreft: die vervangen in je huidige schaduwstations lijkt me een pak minder werk dan een volledig nieuw stuk.
   ... en dan kan je sneller verder bouwen, in plaats van tijd te verliezen met dingen opnieuw te doen

Helix-slijtage: kan ik me wel wat voorstellen. Is die helix te verkleinen (mindere helling, of minder omwentelingen) ?
  andere optie: in dubbeltractie rijden (doet men bij de grote treinen ook, en zeker in het stoomtijdperk) ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw