LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

BC911

Leuk om je ontmoet te hebben op de expo Michiel. Wat je twijfel betreft kan ik je zeker begrijpen, maar waarom dan niet die module voor de forumbaan een beetje aankleden en kijken of het je wel ligt om zo te zeulen met een stukje baan. Voor mij was dat ook nieuw en ik kan me inbeelden dat niet iedereen het leukt vindt. Als je jouw baan op expo's wil gaan tonen, hou er dan ook rekening mee dat je daar veel tijd in gaat steken. Bij de forumbaan kan je zoals op de expo van vorig weekend gerust een dagje skippen, de anderen houden de doel dan wel draaiende.

Ik geef het maar mee hé, en wil natuurlijk gewoon dat je alsnog aansluit met je bak op de modulebaan  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

Was inderdaad leuk ontmoeten. En voor het moment brainstorm ik met mezelf alle kanten uit. Zelfs om Brussel-Luxemburg aan te sluiten op de forumbaan. Ik laat alle ideeën een paar dagen sudderen, en zien welke kant de goesting uiteindelijk kiest te gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, ik kan Bert alleen maar bijtreden.
Denk er gerust even over na, we gaan hier trouwens het projectje naar buitenaf toch een aantal maanden op hold zetten.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

efl045

Citaat van: Michiel op 15 oktober 2018, 15:18:42 PM
maar dan heb ik iets heel flexibel, modulair en transporteerbaar (én verhuisbaar!).
En ook nog opstelbaar thuis?
Ik stel mij voor dat je het schaduwstation en de helixen nu toepast uit plaatsgebrek...
Of blijft dat bestaan naast de andere opstelmogelijkheid met schaduwstation zonder helixen er achter?

Michiel

#2240
...en inderdaad ook opstelbaar thuis, Franky.  ;D

Het vraagt een grondige herschikking van de ruimte, maar een schaduwstation van rond 60cm breed langs achter over de hele lengte zou moeten lukken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Dan schat ik de kans dat de helixen en onderliggend schaduwstation heel binnenkort verdwijnen heel hoog in :-)
Een 'open' schaduwstation is een lust, een 'gesloten' een last...

Michiel

Dit is het schaduwtstation dat ik zo ongeveer in m'n hoofd heb, en dat achteraan over de hele lengte van de baan zou lopen. Twee niveaus naast elkaar, wat het sporenverloop vergemakkelijkt bij het keren, en ook omdat de sporen zo worden aangeboden komende van de voorkant. Alle wissels liggen volledig op twee segmenten; dus geen wissels half op een segmentovergang. Effectieve opstellengte is 2m, verdeeld in 2 keer 1m. Tov het huidig schaduwstation verlies ik 1 opstelspoor per richting, wat geen ramp is, maar win een hoop betrouwbaarheid.

Maar dit zijn nog maar gedachten in m'n hoofd. Nog afwegen of het organisatorisch haalbaar is, en of ik wel weer een jaar wil "verliezen" aan technisch werk: timmeren, sporen leggen, draden trekken, elektronica... Ik hoopte er voor een groot deel vanaf te zijn, en meer met de eigenlijke modelbouw bezig te kunnen zijn...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Een mooie oplossing Michiel, maar ik zie links en rechts toch nog een paar wissels die buiten de lijntjes kleuren en buiten de segmenten vallen ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Details, Frans, details!  ;D

Bovenstaand is een klad, en geen exacte strict plan.  ;) Er is ruimte om te schuiven, of om afmetingen wat aan te passen. Ik speel op het moment met ideeën, en gaat het om principes en intenties. vb de buitenste segmenten van 90cm kunnen gerust 80cm worden, en die ernaast met de wissels (70cm) ook 80cm.

Maar voor het moment ben ik vooral aan het opruimen, rommel weggooien, kasten leeg maken, en zien of ik genoeg vrije ruimte kan creëren om de baan in z'n geheel van de muur te schuiven met minstens een meter. (Vrouw is voor een tijd van huis, dus de beslissing om iets weg te gooien is al wat makkelijker genomen.  ;D )

Maar wat verzamelt een mens toch een hoop rommel in 3 jaar tijd!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Citaat van: Michiel op 16 oktober 2018, 13:04:33 PM
(...)

Maar voor het moment ben ik vooral aan het opruimen, rommel weggooien, kasten leeg maken, en zien of ik genoeg vrije ruimte kan creëren om de baan in z'n geheel van de muur te schuiven met minstens een meter. (Vrouw is voor een tijd van huis, dus de beslissing om iets weg te gooien is al wat makkelijker genomen.  ;D )

Maar wat verzamelt een mens toch een hoop rommel in 3 jaar tijd!

Michiel, voor u

[La place du Luxembourg, carte postale, vers 1910, Fonds d'archives Jacques Dubreucq, Archives de la commune d'Ixelles]
https://archiviris.org/2018/10/16/flaneries-neoclassiques-a-ixelles/

8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Bedankt voor de foto, Bernard. Het is de kant die ik waarschijnlijk nooit zal kunnen maken, met Luxemburgplein en standbeeld van John Cockerill.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het gaat om deze opdracht: kan de baan 1 meter vooruit geschoven worden? Bezig met rommelen (lees verplaasten van rotzooi) tot ik er ben.... of niet.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Zal er aan de voorkant nog wel ruimte genoeg zijn om de baan op een redelijke afstand te bekijken als je 1 m opschuift?
Aan de achterkant is het voldoende dat je tussen het schaduwstation en de muur kunt doorlopen, maar aan de voorkant moet je toch een beetje meer ruimte hebben om een mooi zichtpunt in te nemen?
Is het niet de bedoeling de baan af te werken met een fries en er een soort kijkkast van te maken?