Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Fretbol

Je kasseiën zien er perfect uit Michiel, zeker in de kleinere N-schaal laat je hier telkens weer heel mooie dingen zien  :)

Anthony

marc goovaerts

Inderdaad, heel mooie kasseien. Gewoon in gips gekrast ?

Michiel

Bedankt mannen. Die kasseiën zijn inderdaad gewoon in gips gekrast. Deze keer de methode weer iets verfijnd. Modelleergips gebruikt, maar een week laten drogen. Dan het oppervlak vlak schuren met korrel 220. Met een zeer scherp breekmes (net vers gebroken) met lichte druk lijntjes trekken langs een liniaal, ongeveer (op het oog) 1,5mm van elkaar.

Het schilderen was in 5 lagen: 1) diep donker-bruine grondlaag, tot in de voegen. 2) de kasseioppervlakken zonder voeg in half-donkergrijs, 3) brushen met lichtgrijs, 4) wash met zwart. 5) een zeer vluchtige spray van satijnlak erover.

Daarna nog wat aarde (leem) en mos met hier en daar wat onkruid (het groensel heb ik hier nog niet gedaan) en klaar!

Op de baan zijn de voorbereidingen begonnen voor de perrons: het op hoogte brengen met 2mm kurk van het grondniveau. Daarna komen er L-profilen om de kuip te maken. In de kuip komt dus het gips.

Het type 25 staat klaar om te testrijden (nou ja, testduwen, want ze is defect), maar dit model heeft de breedste cylinders en heeft de meeste plaast nodig tot aan de perronrand. Als deze loc erlangs kan, kan alles er langs. (Hout vasthouden)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Die kassei(weg) ziet er inderdaad een stuk beter uit om een recent uitgevoerd stukje noeste arbeid uit te beelden.
Je vorige uitspatting vindt zijn plek beter op een goederenkoer of dergelijke.

Succes met het vasthouden van het hout  8) maar vooral met de inbouw van je perrons.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

De perronwerkzaamheden gaan vandaag weer voort. De L-profielen worden met contactlijm vastgekleefd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Goed bezig Michiel, de kasseien zien er inderdaad zeer goed uit.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Dankje Koen.

Het verveldende van gips is dat je amper 10 minuten hebt om je ding te doen. Na 10 minuten begint het hardingsprocess, en is het te laat om nog wijzigingen aan te brengen. Het is kwestie om er nu af te blijven en van het helemaal te laten uitharden. Over een paar dagen kan ik eens gaan schuren, en zien of het oppervlak overal mooi vlak en glad is. Bijplamuren heeft niet veel zin, want dat schilfert er meteen weer af bij het krassen. Slechte delen moeten er waarschijnlijk beter helemaal uit gehakt worden.

Wie heeft ook op deze manier perrons gemaakt? Ervaring?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 09 september 2018, 14:06:52 PM

Wie heeft ook op deze manier perrons gemaakt? Ervaring?


Ervaring met perrons niet, wel rotswanden.
Wat mij bijgebleven is dat het eenvoudiger werken is met Gipspleister (Knauf Goldband of Knauf Spuitgips) ipv modelgips, welke een veel langere droogtijd heeft en ook langer te bewerken is.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik heb ook een paar bouwgipsvarianten geprobeerd (weet niet meer precies welke), maar de korrel bleek telkens vrij grof tov modelgips. En dat vind ik toch wel belangrijk, gezien we in schaal N werken.   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

is een kwestie van meer water bij te voegen, eenmaal droog kan je voor je begint te krassen alles een beetje opschuren.
Maar ik zeg het voor rotswanden werkt dit prima, voor perrons is dit misschien minder geschikt.

probeer anders eens een klein stukje...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Water toevoegen wanneer het gips aan het harden is, maakt dat het gips nog brosser wordt. Je maakt de chemische binding van wat al gebonden is kapot, en die komt niet meer terug met extra water. Ik denk dat het beter is om kleinere delen per keer te doen, vb 1 perron per keer ipv 3, zodat je 3 keer 10 minuten hebt om hetzelfde te doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Meer water toevoegen geeft bij drogen meer krimp. Dus beter niet doen, zeker niet achteraf.

philippe_007

Ik gebruik gips van bij de tandarts,
de blauwe versie, is heel fijn van korrel. Kost iets meer,
voor N-schaal zeker een aanrader.

Michael

Porseleingips (tandarts gips) is heel fijn van structuur maar vele malen harder, achteraf breekt het ook minder makkelijk dan de modelgips.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Porceleingips is te hard om achteraf nog te gaan inkrassen. Dan is modelgips beter, maar wanneer er afgietsels gemaakt worden die meteen gebruiksklaar zijn, is porceleingips wel een beter alternatief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)