Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Pierre

Ik vind het perron er nu heel mooi uit zien Michiel. Goed gewerkt! :)
Groet Pierre.


SuSke

Ziet er helemaal goed uit.
Dat je in N niet zo makkelijk kunt kasseien als in 0 lijkt me logisch maar hetgeen je daar verwezenlijkt ziet er in ieder geval goed uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Bedankt Pierre en Frans. Ik ben toch nog even verder gegaan met retoucheren want de stuifsneeuw op de sporen stoorde me wel. Ook de perronrand kreeg een veiligheidsstreep, en hier en daar nog wat zitten brushen. Zo langzamerhand ben ik wel tevreden hoe het eruit begint te zien: een perron met een verleden, een verhaal. Maar de kasseiën zien er nog niet erg kassei-achtig uit (moet ik nog op oefenen), hoewel het vierkantsverband aardig gecamoufleerd geraakt. De foto is nu wel onder kunstlicht (en dus wat vlakker, valer).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag een poging ondernomen om kasseiën een beter kleurtje te geven, met een andere procedure van handelingen. Weer niet slecht, maar weer niet helemaal het effect dat ik zocht. Het is wel lekker organisch en landelijk. Ik heb hier geen schaartje gevonden om het gras kort te knippen. De sprieten zijn echt veel te lang, maar denk maar dat ze kort zijn.





Heeft iemand soms een techniek om meer stedelijke kasseiën kleur te geven? Ik zoek en probeer alvast weer een andere variatie van handelingen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Michiel, ik weet niet wel proces je toegepast hebt, maar wat er nu ligt smoelt toch al goed (rekening houdend dat het in N is)

Of er een "wonderrecept" bestaat, ik vrees van niet.
Probleem met kasseien is dat die in 101 kleurvariateis bestaan, gaande van beige bruin over paars rood tot blauw grijs.

En hier heb je gelijk de kleuren die je bij de hand zou moeten nemen.

Ik schilder mijn kasseien eerst in een donkergrijze basiskleur, kwestie van het zuigen van de ondergrond (gips of architectenkarton) tegen te gaan.
Als dat droog is ga ik aan het stippen, met alle varianten van de genoemde kleuren die ik heb, tinten van geelbeige, over beige naar teddybeerbruin en donkerder bruin, hier en daar een stip met wat paars en iets meer vuil blauw en donkerblauw, ook nag wat kleurtjes grijs van heel licht tot donker.
En voor dat die stippen opgedroogd zijn, geef ik het geheel een dun verflaagje (à la drybrush) in een lichtgrijze kleur. loopt daar een en ander bij uit over verschillende kasseien, so be it.
Als dat droog is, dan komen de washes met mosgroen, donkerbruin en heel donker grijs om hier en daar nog wet accenten bij te leggen.
Is dit het "toverrecept'? Verre van , maar ik krijg het resultaat dat ik voor ogen heb. En dat is het voornaamste.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Spat-techniek om de tinten er wat sneller op te krijgen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Hey Michiel,

Ik doe ook zoals Suske het beschrijft, enkel op het laatste met een verdunde verf voegen inkleuren ipv drybrush.

Wat betreft de lengte van vezeltjes gebruik ik voor spoor N de vezeltjes van 0,5mm van Mininatur of 1 mm van Polak, dit komt overeen met 8cm of 16cm in werkelijkheid, kleiner bestaat niet denk ik.

Hier te verkrijgen:

https://www.mininatur.de/de/miniNatur-Flock-alle-Spurgroessen/1-0-mm/flock-fichte-0-5-mm-gruen-100g.html
https://www.pullmanexpress-shop.be/de/product-categorie/gebaude-landschaft/landschaftsbau/grass-gebaude-landschaft/

Michiel

#2182
Hartelijk dank voor jullie tips. Ik neem ze onder de arm, en ga een volgende poging wagen.

Ik heb ondertussen twee dingetjes besteld die me zouden moeten helpen om strakker te kunnen werken:


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

The Chopper, die ken ik. Maar dat eerste ding, wat is dat?

Michiel

Een klein plooi-hulpje. Ik zou ermee kleine messingonderdelen willen kunnen plooien. Met mijn vingers en nagels lukt het niet om strak en over een rechte lijn te plooien. Vandaar dit hulpje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Oké, nu je het zegt begrijp ik de bedoeling.

Durango

The chopper. Een stuk gereedschap wat een modelbouwer standaard in de inventaris moet hebben. Ik heb de mijne al jaren.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Michiel

Dit weekend heb ik jammer genoeg niet veel tijd voor mezelf. De kinderen eisen hun vakantie-uitjes gezien papa in de week moet werken en dan niet veel tijd voor ze heeft. Hopelijk zal er volgend weekend een knutselmoment zijn, met updates van de vooruitgang hier. Papa gaat vandaag met het hele nest naar... Walibi.  :-\   (ik knutsel liever)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Nog maals een probeersel om perronkasseiën te maken, en deze keer ben ik wel gelukkig. Deze kasseiën zien er uit zoals ik in m'n gedacht had. Geen veldwegkinderkopjes maar stedelijke, propere kasseiën. Hiermee wil ik wel men perrons bekleden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

hallo Michiel, leuk werk met een goede weergave van kasseien en een mooi personage.  8)

Hier is een foto van het station Luttre uit 1910 met spoorwegagenten van het bedrijf van de Belgische staat en de P.T.T.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'