LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#2145
Zo, terug van vakantie vanuit het diepe binnenland van het tropische Panama, en terug de modelbaandraad opgepikt.

Koploper werd verder geconfigureerd. Treinen rijden en stoppen nu netjes aan de nog imaginaire perrons. Het is wachten op de levering van een bestelling om de tunnel verder af te werken, en om aan de perrons te kunnen beginnen. In afwachting begonnen aan een papieren mockup van het stationsgebouw...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na wat puzzelen en herbeginnen ben ik tot deze compositie gekomen van het stationsgebouw. Het zijn erg brute vormen, en zonder omgeving lijkt het een enorme klomp. Maar dat zou met het verder uitwerken moeten verbeteren. Centraal achteraan staat wat er tegenwoordig is overgebleven: het beschermde hoofdgebouw. Er rond komen modules die uitgewisseld kunnen worden: Het geplande, maar nooit gebouwde stationsgebouw, of de bijgebouwen zoals ze er een eeuw stonden, of een ander uitbeelding (vb afbraaktoestand tijdens de ingraving van het station in de jaren '90).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik had deze twee locomotieven recent al een onderhoudsbeurt gegeven, maar dat bleek niet afdoende. Nog steeds halve of intermiterende kortsluiting in de motor (koolstof tussen collectorlamellen). Het ultrasoontoestel dat ik hier heb is nutteloos: een hoop trillend blik en zeker niet ultrasoon want het maakt behoorlijk lawaai.

Ik heb de motortjes van deze locjes volledig uit elkaar geprutst, en de collectoren persoonlijk met een tandenstoker proper gepoets. Na het monteren rijden de twee schatjes weer zuiver en zacht. Wat een verschil.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Michiel,

ik weet niet of je ook TMM volgt maar Patrick Tassignon heeft een aantal prachtige foto's gepubliceerd van begin jaren '20 in brussel-zuid/noord/...

http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php?topic=10690.0

ACFI

Michiel

#2149
Bedankt voor de tip, Steven. Ik was op dat moment net op vakantie vertrokken (zonder internet).  Ik ga het draadje eens doornemen. Lijkt op het eerste zicht interessant.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#2150
Op z'n minst de moeite, deze  "Stephenson"-fotoreeks.

Met o.a. een zeldzame afbeelding van een geniete P-ketelwagen BP, met remmershuisje, van de StaatsSpoorwegen.
( merkwaardig is hierbij dat het BP-merkteken  niet  op een apart verticaal paneel staat, maar op het eerste gezicht
  rechtstreeks op de ketelwand.  Dit zou een belangrijk verschil kunnen zijn geweest tussen een ketelwagen van de
  toenmalige DR en een Belgische  petroleumwagen (of derivaten ...) ) 
 

ACFI

Ook de foto van Saksische XII HV is redelijk uniek. Zo is er maar een exemplaar aan België toegekend. De machine was al verdwenen in 1923.

Idem voor de S3/6 die in onberispelijke staat is. Inclusief Beierse lantarens.

En (voor Michiel interessant) de verschillende varianten van de nummering: laenderbahn met originele nummering, Laenderbahn met Belgische nummering op keteldeur, idem met ook nummering op het machinistenhuis, ...

ACFI.

Michiel

Het is inderdaad een unieke reeks fotos. Ik ben nog maar net aan het ontdekken wat er allemaal op staat. Geweldig dat Patrick deze reeks archiveert op z'n zolder.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: ACFI op 26 juli 2018, 20:34:36 PM
... de S3/6 die in onberispelijke staat is. Inclusief Beierse lantarens.
... en een Belgische schoorsteen! Blijkbaar heeft deze S3/6 toch een soort van onderhoud/aanpassing gehad. De livrei met nummerplaten lijkt nog wel Beiers. En merk ook hoe stoffig/vuil dit exemplaar is, in contrast met de verhalen van blinkende machines en de S3/6 als pronkstuk van techniek en technologie toendertijd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

hallo Michiel :

VIDEO

Citeer
19545 -> Arrivée au terminus de Tervueren du train électrique Bruxelles Quartier Léopold - Tervueren. Film amateur de François De Cuyper (13.09.1910 - Décembre 2008). La séquence est courte et de mauvaise qualité, mais c'est peut-être le seul document filmé existant sur le BT.

François De Cuyper était en outre l'importateur en Belgique des trains miniatures Fleischmann.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

#2155
Bedankt voor de video. Ik kende deze nog niet. Jammer van de slechte kwaliteit.

Voordat ik 8 meter perrons ga aanleggen, ga ik toch even op een proefstukje het perron dat ik in m'n hoofd heb zitten, proberen uit te voeren, en zien of ik het ook in model uitgebeeld krijg met ietwat overtuiging. Een plankje hout, kurk erop, sporen leggen, L-profielen vastkleven, en opgevuld met gips. Laten uitharden, minstens 24 uur, anders krast het te brokkelig. Voorlopig ziet het er zo uit...









En de tunnel kreeg ook nog wat aandacht...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

#2156
Citaat van: Michiel op 04 augustus 2018, 14:40:32 PM
(...)
En de tunnel kreeg ook nog wat aandacht...



knap werk.  8)

met een suiker a.u.b.   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Ik hoop dat het beeld nu wel zichtbaar blijft.  :(
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN