LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Citaat van: Michiel op 22 juni 2018, 10:50:41 AM
...De gips zou ik inderdaad in lagen gieten, versterkt met alluminiumgaas (heb ik toevallig nog liggen)...

Ik zou persoonlijk gaan voor gaasdoekjes. De verbanddoos even plunderen ;)

Citaat van: Michiel op 22 juni 2018, 10:50:41 AM
...
(Ik ga eens proberen om baksteenprofielplaten met houtlijm in te smeren...)   ;)

En dat zal ook prima werken als mal als je deze vesterkt met iets dat een beetje flexibel blijft (gaasdoekjes).

De volgende stap is dan te werken met Latex die je over die platen "schildert" en versterkt met gaasdoekjes  ::) ::) 8).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Voor latex was ik al eens naar een aantal bouwcentra gestapt, en ook naar verf-speciaalzaken maar niemand kon me helpen. Ze hadden geen idee waar ik het over had. Dat modelbouwproject toen (een jaar of twee geleden) had ik dan ook maar weer opgeborgen. Geen idee waar men latex verkoopt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky


Michiel

#2118
Geen idee waar Lucas woont. Ik zie op hun website dat ze "VCB LATEX VORMRUBBER" verkopen. Is dat het spul? Misschien zou ik eens kunnen proberen bij AVA in Eigenbrakel. Wie weet.

EDIT: AVA Eigenbrakel heeft geen Latex. Dat wordt dus ergens Latex online bestellen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, je kan ook altijd een afvoerbuis van de gewenste diameter in 2 slijpen .
Gaat beter hechten dan uw isolatiemateriaal
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#2120
Ik was initieel gegaan voor een afvoerbuis, maar ik zit toevallig met een maat tussenin, en hechten moet het gips niet niet doen. Maar dat zal niet snel gebeuren, op geen van beide.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel voor Latex en dergelijke kijk eens op

https://www.wilsor.nl/produktenklein.htm

Mocht je wat willen bestellen, de zaak zit bij mij bij wijze van spreken om de hoek en in juli ga ik naar Tienen wellicht valt er dan wat te regelen om jou de spullen te overhandigen zonder verzendkosten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

#2122
Hallo Michael, dat is heel vriendelijk aangeboden, maar in juli ben ik met vakantie. Tegen eind juli zou ik weer terug in het land zijn, maar waarschijnlijk ná jouw Tiens avontuur.

Deze avond heb ik een afdruk gemaakt van steentjespatroon met houtlijm. Geen idee of ik dit vel met een beetje overtuiging op de schuimrollen gekleefd krijg. Wie niet waagt, niet wint....
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG


Michiel

Bijna klaar om met gips te gaan stoeien. Nog even de lijm laten uitharden opdat het geheel niet uit elkaar klapt van zodra de eerste duppel gips in de mal valt. Ik ben heel benieuwd, heb geen hoge verwachtingen, maar beschouw dit als een leermoment met de hangende vraag: wat deed it fout? Ik ben benieuwd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ik zou er eerst een laagje gipsverband (te koop bij de apotheek) op leggen. Na het uitharden (een paar minuten) zou je al een stevige ondergrond hebben zodat dat schuim zeker niet meer in elkaar zakt.
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske


Een huishoud folie over de isolatie buis doen en gips gebruik ik al lang niet meer, gewoon L fiks gedrenkt in viscose doekjes, word beenhard en veel minder gewicht...

Michiel

Met huishoudfolie over de buis verlies je het baksteenpatroon dat ik meteen probeer mee te gieten. Het gewicht van gips is inderdaad belangrijk. Deze tunnel zit bewust op een vaste-baan deel, en niet op een wegneembaar segment. Maar ik zou deze ervaring met het gipsgieten willen meenemen. Maar de afgietsels op de "losse baan" (de segmenten) zullen gedaan worden in kunststof/hars/"wat dan ook" (een beetje zoals Floris en Wim werken). Maar zover ben ik nog lang niet. Beginnen bij het begin.  ;)

Ik heb het karton met vernis bespoten opdat het geen water uit het gips absorbeert. De eerste laag vloeibare gips werd tot halve hoogte gegoten. Bewapening erin geduwd om een beter aansluiting te hebben tussen de lagen, en wachten op het uitharden. Daarna giet ik het "dak" over de gewelven. De spanning stijgt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)