LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

En om het memorabel moment vast te leggen heb ik een video gemaakt van het testrijden van de vijf doorgaande perronsporen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan


Koen

 Knap werk! Tof om alles mooi te zien rijden. Na veel zweten en zwoegen kan je nu genieten van het rijden  ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Gefeliciteerd.
Je toont daar duidelijke de troeven van schaal N.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Amai Michiel dat is inderdaad echt knap en daar kan je zeker fier op zijn.  Proficiat met je mijlpaal  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

Proficiat Michiel!

Echte 'feelgood televisie'!
Geef je goesting om verder te doen wanneer je dit allemaal ziet...
De locs op schaalsnelheid laten je zelfs twijfelen of dit wel spoor N is, knap hoor.

Succes met het vervolg!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

Hartelijk bedankt voor de toffe reacties. Af en toe zo'n schouderklopje doet deugd. (Hier thuis kijkt men er gewoon niet naar om)

Ondertussen weer aan t'experimenteren. Om het met Wim Info's termen te zeggen: we gaan problemen uitvinden.  ;D Het uitgangspunt: ballasten met steenslag geeft veel rollawaai, dus basislaag met kurk en boekbinderlijm om de bedding soepel te houden, en erover een dun laagje steenslag. Dus een proefje gemaakt met kurkstrooisel en een mengsel van water en boekbinderlijm (met afwasmiddel) in een plantensproeier. Wel, dat geeft een puinhoop.  >:( De kurk wordt met de minste nevel zó weggeblazen. Zo doe je het dus NIET, en ik zit dus weer bij "af".



Ik ben ook een lading leem aan 't oogsten in de tuin: wassen dekanteren, afgieten, filteren, ...


Dus, zoals jullie al kunnen afleiden van de activiteiten, ik bereid het ballasten voor. Maar ook een techniek om de perrons te bouwen moet ik nog uitwerken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik begrijp dat je gemalen kurk als ballast gebruikt. Uit oogpunt van geluiddemping is dat begrijpelijk. Zelf ben ik ooit zo begonnen, maar ik vond het vreselijk spul. Zoals je zegt, met de plantensproeier blaas je het weg. Dat kan je voorkomen door niet op het spoor te richten, maar schuin omhoog zodat het water als een nevel neerdaalt.
Maar dan ben je er nog niet. Als je straks met lijm gaat indruppelen zal je merken dat het kurk gaat drijven. Kortom, ik vond het lastig om mee te werken en gebruik nu alleen nog maar steenballast. Dan maar een beetje meer lawaai.

Michiel

Kurkgruis is inderdaad vreselijk spul om te verwerken. Maar gezien het wegblaast bij het benevelen, en wegdrijft bij het indruppelen, waarom dan niet meteen in een pasta binden. Recept alla 4-4 cake: 1 deel kurkgruis, een deel modelleergips, een deel boekbinderlijm en een deel water. Mengen tot een stevige brij... (Waarom makkelijk doen wanneer we zo lekker kunnen knoeien en experimenteren met kleverig spul?)  ;D

Maar het aanbrengen is geen leuk werkje. Het spatelt niet als gips, maar als een kleverig mishpap. Aangebracht met een penceel ziet het er hopeloos uit. Dus dit lijkt ook niet de techniek. Ik ben wel benieuwd naar de combinatie gips+boekbinderlijm: wordt het steenhard, of wordt het redelijk elastisch. Dat is de enige rede waarom ik deze smurrie laat zitten.   ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik ben benieuwd naar het resultaat, Michiel  :)

... en nog gefeliciteerd met je mijlpaal !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Michiel,
als je echte steentjes wil gebruiken is dat van Minited de absolute aanrader.
Dit bestaat zowel in H0 als in N qua korrelgrote en in verschillende verkleuringen.
Heb zelf een kurkondergrond gebruikt en daarop die minitec.
Eerst de steentjes (ballast) strooien, en daarna een beeetje bevochtigd met water en Agepon (gevaert)
Dan met water verdunde Pattex (mitte houtlijm)
Na het drogen een zeer goed resultaat en praktisch geen rolgeluiden
Je mag altijd eens langskomen als je wil (heb trouwens nog een aantal staaltjes van Minitec liggen)

. by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Bedankt Gerolf, en ik ben ook benieuwd. Morgen ga ik het resultaat eens analyseren.

Peter, ik had vorig jaar een vergelijking gemaakt met vele soorten ballast. Minitec was inderdaad heel goed, maar iets te fijn naar mijn smaak. Ik zou eigenlijk eens een TT-schaal versie moeten proberen (als die bestaat), want ik zou de Minitec willen gebruiken voor de meer recente ballast van de net nieuw aangelegde lijn 160 naar Tervuren. Ik vond persoonlijk de Spurenwelten ballast net iets overtuigender voor oude ballast. Ik heb hier nog stalen van beide liggen, maar je aanbod wordt erg gewaardeerd. Ter illustratie, de twee voorbeelden van vorig jaar in dit draadje:



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Michiel, voor wat het waard is/kan zijn:

Ik heb vroeger enkele sporen voorzien van een ballast die ik gekregen had. Het zou een product uit brandblussers geweest zijn of zoiets. En inderdaad, gewoon naar kijken en het waaide al weg.
Ik heb dan een kneedpasta gemaakt met het goedje en met de vingers op z'n plaats geboetseerd. Na het drogen met donkergrijze verf en lijm ingesmeerd een de korreltjes er op laten dwarrelen. Na droging een brush-je air in steenslagkleur en dat was het...

en voor de rest > je bent super-goed bezig!

Michael

Michiel de laatste foto van ballast vind ik overtuigend, als je in de gelegenheid bent kan je ook gruis van de straat of berm opvegen in emmertje of plastic zak doe en thuis zeven dan krijg je prachtig ballast, heb ik gedaan bij de steengroeve van Lustin en prachtig spul. Heb je meteen verschillende maten van hetzelfde gruis. Je kan ook eens kijken bij Jeweha die hebben voor alle schalen natuurlijk product.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter