LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

apenkop

Mooie voorbeelden van rolbarelen. Moet zeggen dat ik je eerste poging helemaal zo slecht niet vind  :). Dat het trekt naar alle kanten is iets dat ik in verschillende projectjes ook aan den lijve heb ondervonden. En hoe kleiner de profielen zijn waar je mee werkt hoe meer je tegen dat probleem aanloopt.

De oplossing die ik daarvoor gebruik  is om het stuk als het vlak is tussen twee aluminium strips te klemmen en dat zo minimaal 24 uur te laten drogen. Dan kan het styreen niet echt kromtrekken door de weekmakers in de lijm. Maar ik heb ook ooit eens een hefbrug gebouwd waar klemmen niet de oplossing was omdat de in elkaar gelijmde delen na 24 uur toch nog gingen vervormen. Dat heb ik opgelost door de delen toch weer geforceerd in de klem te zetten en de delen inclusief klem ondergedompeld in water van ongeveer 60 graden.  En dan gewoon het water laten afkoelen met het stuk erin. Die procedure heb ik voor de genoemde brug wel 4 keer herhaald voordat het stuk mooi recht bleef.

Als ik zo jou bareel zie dan denk ik dat geklemd laten drogen en wellicht nog een keer of twee in warm water leggen wel het gewenste resultaat zouden kunnen hebben.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Michiel

Je hebt gelijk, Rini, nu de weekmakers uit het styreen zijn getrokken, is de constructie een stuk stijver is geworden, maar wel krom. Maar niet alleen dat, ik vind de bareel nog te grof, en ben bezig met een tweede versie, met gesloten frame. Het geheel is veel fijner, maar het is 5x meer gepriegel dan het eerste stuk (wanneer ik de tijd bekijk dat ik erin steek). Maar deze versie heeft wel potentieel...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Michiel,als u nu ipv styreen een nieuwzilver plaatje van 0.3 mm gebruikt en daarop de stripjes lijmen.Denk dat vele malen stijver gaat zijn als dat styrene plaatje.

groeten eddy

marc goovaerts

Dat gaat hier verdorie rap. En op die korte tijd is ook al het tweede fottoke verdwenen ?

krisds

Citaat van: Michiel op 18 augustus 2017, 22:28:15 PM
Ik zal er geen schoonheidprijs mee winnen (hoeft ook niet) maar dit is mijn eerste zelf inelkaar gesoldeerde "wissel", of eigenlijk dubbele haakse kruising. De uitlijning zit wel goed maar wagons hobbelen nogal over de kruising, vooral over het dwarsspoortje. Ik zal dit scharminkel nog eens goed moeten testrijden alvorens ik het gebruik, want ik ben toch vrij sceptisch. De dooddoeners zijn in feite de hoeveelheid elektrische isolatiesleuven om het ding korsluitvrij te houden, en dat de sleuven parallel over de twee sporen liggen, wat het hobbelen alleen maar erger maakt.



Germaine, hedde da'n traen gezien?
Da'n traen noar Ansbach, Urbanie?
Wel Germaine, 'oever denkt ge da'se goat geroake?


misschien kan je gebruik maken van een contrarail om de wielen beter te geleiden? Zo komt de binnenkant niet tegen de kruisende rail. Hieronder een random plaatje van het internet wat je zou kunnen doen;

Michiel

@Eddy, met een volle plaat styreen blijkt het toch redelijk stijf te zijn. Ik twijfelde ook eerste om met metaal te werken, maar ik denk dat dit nu goed is.

@Marc, het fotooke is terug. Ik had het in het verkeerd album gestoken, verplaatst, en dus even verdwenen. Maar het zou terug in orde moeten zijn.

@Kris, het hobbelen is het gevolg dat beide wielen van een as tegelijk in het flenssleuf duiken van het kruisende spoor omdat het een haakse kruising is. Een contrarail zal er jammer genoeg niets aan veranderen. En ik heb met alle 9 treinen testgereden, en behalven het ratelen van de wielen, rijdt alles er vlot over. De would-be contrarail komt later, onder de vorm van de ingebedde kassei-secties.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

En de kruising een beetje schuin maken, al was het een paar graden? Zo komen de wielen niet op hetzelfde moment in de opening voor de kruisende rails

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 19 augustus 2017, 22:39:27 PM
... het hobbelen is het gevolg dat beide wielen van een as tegelijk in het flenssleuf duiken van het kruisende spoor omdat het een haakse kruising is.
In het grootbedrijf zijn haakse kruisingen daarom berucht. In model wordt het nog erger omdat daar de flenssleuven relatief groter zijn dan in het echt.
Je kan het probleem verminderen door de sleuven zo smal mogelijk te maken. Zie daarvoor NEM310 Je moet zien de maat F zo klein mogelijk te maken en tegelijk de maat S zo groot mogelijk, zodanig dat je nog binnen de toleranties van de norm blijft.
Daarbij heb je dan wel de strijkregels nodig om de flenzen deftig door de sleuven te leiden. Anders heb je kans dat een flens tegen een dwarse spoorstaaf loopt als het wielstel een beetje uit het midden loopt.

marc goovaerts

Michiel, en zie jij het zelf ook ? Ik krijg hier nog steeds een 'verboden-inrit-teken', ook na en 'refresh page'.

Michiel

Marc, je hebt gelijk. De oude foto zat nog in mijn cache, en daardoor leek bij mij alles in orde. De foto is nu is hersteld, en je zou nu beeld moeten hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1420
Een schuine kruising zou mogelijk beter zijn. Indien ik het over moet doen, dan gaat ie schuin. En ik zit dicht tegen de NEM norm met de sleuf. Jammer dat in N die sleuf voor de flenzen zo'n gigantische canyons zijn. Maar met de rijtest blijkt dat alles er toch zonder ontsporen of haperen over loopt.

En deze versie van de rolbareel zint me meer. Fijner en met een likje verf (en weathering) zou dit wel heel redelijk kunnen worden (hoewel ik het schilderen nog niet onder controle heb, maar dat komt ook nog wel met het doen later). Nu nog zijn broertje van de overkant maken.



En, Germaine, veu wanneir is't, paas-de?
Elk moment, Urbanie, elk moment...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Je eerste versie van de rolbareel vond ik leuker, Michiel.
Kon je die niet verstevigen met wat staaldraad tegen de achterkant?
Geschilderd zou die niet opvallen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


RD25

Hallo Michiel,  voor wielen, oplossing heb je?

Neerpelt met een hand remwiel van goederenwagen frans TP hier en foto (nb. moeten de ronde te realiseren, maar de velg wordt gemaakt.)

een ander idee : het wiel 5 takken hier en foto
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

@Jean, de open structuur is leuker, dat spreek ik je niet tegen. Maar ik vond mijn uitvoering werkelijk te grof en was er niet helemaal tevreden over. Deze laatste, gesloten versie is naar origineel voorbeeld (zie foto) en fijner. Ik ben er toch wel blij mee. Ik pieker nu over het bewegingsmechanisme, met de bareel die over een actieve tramlijn zou moeten kunnen rollen. Een uitdaging.  :)

@Peter, veel info over de Franse rolbarelen, maar jammer genoeg blijft het een opsomming van plannen. Veel concreet (bewegingsmechanisme waar in het begin wordt over gerept) wordt er niet getoond... en het is Frans als in SNCF. (hoewel de oude bareel van de Montoyerstraat ernaast wel van dit Franse type bleek te zijn, maar al was verwijderd rond 1900)

@Bernard, bedankt voor de suggesties voor de wielen. Jammer dat er niet veel maten zijn te vinden bij deze voorbeelden, want zo schatten hoe groot ze zijn is lastig. De wielen van de bareel zouden ongeveer 3mm diameter moeten worden,... met waaierende spaken...  :o ::) ... we zien wel wat we er van bakken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)