Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

@Jan-willem, ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Op welke manier vrees je voor meer slijtage van de wielen?

@Jean, elektronisch denk ik de gemakklijkheidsoplossing op te zoeken: een keerlusschakeling die ook voor draaischijven gebruikt wordt: met detectie op micro-korstluiting. En het bovenvlak van de sporen ligt mooi vlak, ook de uitlijning is ok. Het zijn echt de sleuven voor de flenzen van het kruisend spoor die het hobbelen veroorzaken.

Ik heb net met een treinstel met schoonmaakwagentje aan de haak erover gereden, en behalve het kedeng-kedeng geluid ging het prima zonder aarzelen. Nu de rest van de vloot nog...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Misschien zorgen dat de flenzen voldoende steun krijgen bij de sleufjes?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koplopertje

ik bedoelde hetgeen wat de vorige spreker Steam N aanhaalt. vierkante wielen net als het echte werk bij ns en nmbs
Huis Nieuwbouw neemt erg veel tijd in beslag maar...een modelspoorbaan (1:160) is in ontwikkeling! De raderen draaien!!Met onder andere: Schaduwstation, Haven met containerterminal/kranen, Hefbrug "DE HEF" Rotterdam!
TP IV-V - Nederlandse Spoorwegen - code55(Peco) - NS Portalen, -seinen en -treinen ( www.Phildie.nl en www.n-spoorstore.nl)

Michiel

@Jean, daar heb ik ook al over liggen peinzen, maar dat krijg ik nooit voor elkaar. Het loopvlak voor de flenzen moet van metaal zijn, want anders krijg je elektrisch contactproblemen. En om een metalen loopvlak perfect vlak te leggen nog bovenop de souduurhobbels? Nee, dat is voor mij te hoog gegrepen. Dat had ik vóór het soldeerwerk moeten voorzien. Misschien voor een volgende keer.

Jean, giet je meteen gips tussen de sporen (voor de kasseiën), of heb je eerste een beschermlaag op het koper en soldeerwerk aangebracht? Gips is nogal corrosief voor metaal, en ik dacht eerst een primer te gebruiken als bescherm- en hechtlaag. Lijkt dat een goed idee? Andere voorstellen?

@Jan-Willem, onze treintjes zijn te licht, en het metaal van de wielen in verhouding te hard om het loopvlak op deze manier te beschadigen. Geen gevaar hiervoor.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, je kan ook werken met klei, voorgevormde plasticcard of dun architectenkarton voor de kasseien.
Daarmee is het gevaar van roesten ook verleden tijd
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Klei krast zo lastig, alsook plasticard. Architectenkarton is te grof voor N. Maar misschien zijn er inderdaad alternatieven te bedenken om het gips te vervangen. Bedankt voor het meedenken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel,  ik heb lang geleden eens een testje gedaan met gips: eerst een styreenstripje tegen de rails bevestigen, en dan de binnenruimte direct met gips gevuld.
Ik was echter niet tevreden van het resultaat, en heb die poging laten vallen.

Voor NEEB heb ik een deel opgevuld met leem, en een deel (tramspoor op de kasseiweg) met schuimkarton.
Ik was van dat laatste ook niet tevreden, maar had toen spijtig genoeg geen tijd meer voor een andere oplossing.

Als je tóch met gips zou werken (lijkt me ondanks mijn mindere resultaat vroeger tóch de betere oplossing), kun je best de onderlaag eerst beschermen met een primer.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Citaat van: Michiel op 19 augustus 2017, 13:36:06 PM
Klei krast zo lastig, alsook plasticard. Architectenkarton is te grof voor N. Maar misschien zijn er inderdaad alternatieven te bedenken om het gips te vervangen. Bedankt voor het meedenken.

Michiel, even mee aan het denken.
Klei hoef je niet perse te krassen, je kan er ook een kasseienmail indrukken. Voorwaarde is dan wel dat je alles op dezelfde manier doet.
Dergelijke mallen kan je misschien zelf maken of aankopen vb op shapeways
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1403
Bon, een rolbareel in plasticard...  :-\ Het spul is al erg "flumsy", en eigenlijk nog iets te grof. De hoogte is ok (6mm), maar de structuur is nog te grof (0.5mm ipv 0.2mm). Maar nu al trek het naar alle kanten, en beslist het zelf hoe het het lekkerst zit.... krom dus. Maar ik ben toch redelijk tevreden over deze eerste ervaring. Geeft stof tot nadenken...



En Germaine, paas-de dat den Ansbach na goat vertrekke?
Toet Urbanie, de bareel is toe. Dan goat'm subiet vertrekke, da's van nagest.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 19 augustus 2017, 15:13:23 PM
Bon, een rolbareel in plasticard...  :-\ Het spul is al erg "flumsy", en eigenlijk nog iets te grof. ...

Qua vormgeving krijg je een dikke duim  ;)
Flumsy, inderdaad.  Je kunt eens proberen met messing (lijmen of solderen)? 
Of de bareeltjes (laten) etsen?  Dan heb je pas fijn werk, dat past bij de kwaliteit van je N-werk.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#1405
Eric had onlangs een bareel gemaakt uit Chinese eetbakskes... misschien wel zo'n goed idee. Ik ben alleen niet bedreven met secondenlijm: krijg niets goed gelijmd behalve m'n vingers. Maar toch, misschien eens een poging wagen...  ??? Laten etsen zou ik even willen uitstellen, en zelf proberen iets in elkaar te frunniken.

Even een ander zicht met de bareel, een beetje op normale hoogte tov het spoor.


Germaine, 'k em een déjà-vue.
Ikken-oek, Urbanie, ikken-oek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1406
Met wat onderzoek komen we dichter tot een werkbare oplossing:

Foto1: overweg Belliardstraat rond pril begin 20e eeuw. Onder de wielen van de tender zien we de rolbareel, maar blijkbaar afgedekt met een zijl of met platen. In elk geval lijkt het frame dicht. Dat maakt de constructie een stuk eenvoudiger natuurlijk. (Toen liep er kennelijk nog geen tramlijn over de overweg)

Foto2: overweg Belliardstraat 1933: een gloednieuwe bareel werd geïnstalleerd, met bomen. Ook deze is een stuk makkelijker te maken dan de klassieke rolbareel.

Dus, ik denk dat ik voor versie van foto 1 ga, met frisse moed en hernieuwde krachten....



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 19 augustus 2017, 17:09:53 PM
Foto2: overweg Belliardstraat 1933: een gloednieuwe bareel werd geïnstalleerd, met bomen.
slagbomen ? ;)

Michiel

Ja, ze slagen ook nog die bomen, moderne bomen: slagbomen.  ;) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'