LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

INFO

Citaat van: Michiel op 06 juni 2017, 18:16:59 PM
Citaat van: INFO op 06 juni 2017, 17:18:35 PM
Maar het financiele verschil met het zelf iets in elkaar prutsen is wel beduidend, vooral voor een 30-tal wisselmotoren. Dat is eigenlijk het enige argument dat me voorlopig van de aanschaf van deze servoswitches afhoudt.   ;)

Houd dan wel in de gaten dat het de prijs is inclusief een servo. Die heb jij denk ik al, zou eens contact op nemen met RoSoft.
Inclusief de servo en decoder met puntstuk polarisatie kost hij slechts €15,00 per wissel.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Vandaag heb ik gewoon wat testgereden, om te zien of de wissels goed liggen, en correct zijn aangesloten. Een paar aansluitfoutjes werden snel hersteld, en vandaag liet weer een van de locs (de KPEV T18 van Arnold) het afweten, en mag in groot onderhoud. Het zijn toch fagile dingetjes.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

In dat filmpje zie ik de treinen alleen over de doorgaande routes rijden. Heb je niet testgereden over de oversteken tussen de sporen?

Michiel

Vandaag heb ik op automaat gereden. Morgen ga ik met de handregelaar de zijsporen testrijden. Je hebt goed opgelet!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1294
Om de sporen te kunnen doortrekken richting station, moet ik de segmenten aan elkaar zetten. Het bevestigen en uitlijnen gebeurt door M6 klauwen en een bout, zoals Frans (Suske) een tijdje geleden had voorgesteld. Van één van beide klauwen van het paar werd de schroefdraad uitgeboord.

Het systeem blijkt goed te werken, maar de klauwen klauwen niet echt. De zitten maar matig vast, en komen hoogstwaarschijnlijk heel snel weer los (één kwam al eens los). Ik zal eens moeten experimenteren met lijm (Tec7?) om de klauwen vast te zetten...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1295
Een oudgediende is weer present. Mijn eerste ombouwloc naar "Etat Belge", type 93, was jaren geleden defect geraakt. De korstsluiting is hersteld, en de tiende loc vervoegt de kudde, nog wel onvolledig (geen ruiten, nog geen buffers, grof schilderwerk,...), maar technisch rijdt ie weer perfect.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1296
Van 3 defecte T12 locs, één functionele T12 geassembleerd. Lok nummer 11 rijdt nu ook rondjes. De schoorsteen moet ik er nog op zetten, want die ontbreekt nog op dit exemplaar (afgebroken bij vorige eigenaar).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Het echte hobby werk om van wat onderdelen weer iets rijdends te maken. Dat zie ik graag  ::) Ook al zijn de twee locs nog niet helemaal klaar toch al een mooi resultaat.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

marc goovaerts

Ziet er mooi uit. Ga je de wielen nog zwart schilderen ?

Michiel

Tijdens de periode 1920-1930 reden de meeste oorlogsschadelocomotieven nog in originele kleuren rond bij de Belgische Spoorwegen, waarschijnlijk hier en daar wat creatief bijgeschilderd na tijdelijk herstelwerk. Maar een paar haalden een groot onderhoud en kregen BS, later NMBS kleuren. Deze ex-KPEV loc blijft dus in KPEV livrei, maar krijgt ooit wel eens een wit nummer op de rookkastdeur zoals bij de meeste depots toen gebruikelijk was.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze ochtend heb ik het sporenplan van module 1 (met seinhuis) uitgewerkt. Het is niet definitief en vast, maar een leidraad hoe de sporenbundel van de helix overgaat naar het stationsdeel. In het blauw is het elektrisch lijntje 160 naar Tervuren, in het rood de rangeer en opstelbundels van het station, en in het grijs de doorgaande perronsporen. Gezien ik de algemene ligging van het station wat moest aanpassen aan de beschikbare ruimte, zal het stratenplan ook aangepast moeten worden. Vooral linkn, boven de helix, is het duidelijk dat sporen en straten niet lijken te passen. Maar dat komt dus goed.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Hallo Michiels



kleine verdraaiing naar de realiteit, toch?   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Geen paniek, de realiteit zal ik binnenkort ook even bijtrekkken. Alles zal dan terug passen.  ;)

Om te zeggen dat ik niet de plaats heb om de bocht van het het tracé helemaal te volgen, en heb daarom het tracé wat rechter getrokken. De omliggende straten zullen op dezelfde manier worden bijgetrokken. Beschouw het als een alternatieve projectiemethode; geen Mercatorprojectie maar Michielprojectie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Citaat van: Michiel op 17 juni 2017, 08:28:07 AM

Het systeem blijkt goed te werken, maar de klauwen klauwen niet echt. De zitten maar matig vast, en komen hoogstwaarschijnlijk heel snel weer los (één kwam al eens los). Ik zal eens moeten experimenteren met lijm (Tec7?) om de klauwen vast te zetten...


Mijn ervaring met zulke is dat deze het beste blijven zitten als je het gat van de schroefdraad iets kleiner boort dan het moet zijn en deze er dan in trekt ipv in te kloppen ( dus door er aan de andere zijde een bout in te draaien). Pas op het einde nog lichtjes bij hameren om de pennen net diep genoeg te zetten. Maar Tec7 doet soms ook wel wonderen.

Michiel

Ik had het gat voor de inslagmoer geboord zoals voorgeschreven, en dan zit ie net niet knellend. Ik heb de inslagmoer in het hout getrokken, en niet gehamerd, maar ik vrees dat multiplexhout niet veerkrachtig genoeg is om een inslagmoer te kunnen klemmen. Voorlopig houdt het met wat extra lijm.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)