Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Fijn te horen (en te lezen) dat je het probleem hebt geïdentificeerd en opgelost.

Dank zij jou gedetailleerde beschrijvingen en de opmerkingen van zovelen zullen er weer een aantal aandachtige lezers behoed worden voor eenzelfde fout.

Ik kijk uit naar de verdere uitbouw van je droombaan
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krisds

Misschien is het hier al vernoemd, maar bij het lezen van de laatste op de baan (nr 138) stond er een artikel over seinbruggen. Het goede (of slechte) nieuws is dat Brussel luxenburg (leopoldswijk) er twee had! Een houten eenvoudige kant namen, met een foto bijgevoegd van net voor de 1ste wereldoorlog, Een tweede kant Brussel noord met een vakwerkseinbrug, met 3 mooie gedetailleerde zwart wit foto's van ik gok in de jaren 50.
Ik blijf volgen, een mooi project!

Michiel

Het moest wat bezinken; brainstormen met mezelf over hoe ik de 5 wissels (zie vorige foto) zou aansturen. Het idee om eens te proberen om een functioneel stangensysteem te maken leek me een leuke uitdaging, maar hoe? Ik ets niet, ik giet niet, ik frees niet. Enkel met gebruik van alledaags handgereedschap zoals mes, vijl en kniptang zou het moeten kunnen gebouwd worden. Een concept rijpt, maar of het een reële kans heeft op slagen moet ik nog uittesten. Dit is het uitgangspunt (let op het stangenstelsel met tuimelaars):



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1248
De laatste twee dagen bezig geweest met wat orde te scheppen in m'n kot. Ik was het zat om telkens te moeten zoeken naar net dat ene dingetje dat onvindbaar blijkt. Oppervlakkig lijkt het dezelfde zooi, maar nu ligt alles soort bij soort: gereedschap, elektronica, schilderspul, plasticard,... Germaine en Urbanie zijn nog wel zoek.  :-\

Deze avond dan toch begonnen met het passen en puzzelen om te zien hoe ik dat stangenstelsel ga bouwen. In m'n hoofd krijgt het vorm. Nu nog op de baan...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1249
Te warm om lang binnen te zitten. Het gaat dus wat langzamer, maar vandaag toch weer een uurtje verder geknutseld aan de wisselbediening met stangen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

We zijn benieuwd!

Ik hou van de vlotte, vloeiende wisselverbindingen tussen de sporen. Goed gedaan!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Knap werk Michiel, echt bewonderenswaardig om dit in N te willen uitwerken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Pierre

Citaat van: OlivierV op 27 mei 2017, 21:56:30 PM
Knap werk Michiel, echt bewonderenswaardig om dit in N te willen uitwerken.

Helemaal mee eens. Knap werk. ;)
Groet Pierre.


Michiel

#1253
Vandaag de tuimelaars geplaatst, tweede versie uit plastcard. De eerste versie uit printplaat bleek niet stevig genoeg, en scheurde gemakkelijk. Plasticard blijkt beter bestand tegen het trek en duwwerk. Het mooiste is natuurlijk uit messing, maar dat doe ik wanneer  het prototype uit plasticard levensvatbaar blijkt.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Citaat van: Pierre op 28 mei 2017, 10:06:11 AM
Citaat van: OlivierV op 27 mei 2017, 21:56:30 PM
Knap werk Michiel, echt bewonderenswaardig om dit in N te willen uitwerken.
Helemaal mee eens. Knap werk. ;)

+1   8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

#1255
Net even een losse testopstelling van het stangenkanaal gemaakt. Het ziet er wel leuk uit, zo.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik vraag mij af hoe dit er uit gaat zien, eenmaal het klaar is en vooral hoe het juist werkt (want oals ik zie op de eerste foto zijn 2 wissels precies verbonden met 1 stang).

Soit, ik wacht rustig af tot er meer vordering is.

Michiel, alvast veel bewondering voor wat je hier probeert, 't is weer eens iets wat menig ander modelspoorder niet op zijn baan heeft.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Het is een testopstelling, en niet functioneel bedoeld, toch ?
Zelfs louter decoratief ziet het er al veelbelovend uit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Deze proefopstelling is om de positionering te bepalen, en de zien waar er nog problemen zou kunnen opduiken. De houders naast het spoor kunnen alvast op deze manier vastgezet worden. Een functionele test is nabij.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Eindelijk een drukke week achter de rug, en tijd voor wat modelbouw. Ik heb verder gewerkt aan het wisselbedieningssysteem met stangen. En ik ben niet ongelukkig: het ziet er overtuigend uit, en het werkt verrassend goed. Een filmpje:


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)