LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

Michiel, wat je hier zegt weet ik maar al te goed, maar als ik de reacties lees op je schema scheelt het al niet veel of er worden al weer volop draden verlegd en andere acties ondernomen zonder precies te weten waarom...
Is dat dan echt 'inhoudelijk' vraag ik mij toch maar af... (niet persoonlijk bedoeld hé).
Ik vind het toch vrij belangrijk als je iets doet dat je ook weet waarom en met welke bedoeling...

Michiel

Ik ga de eerste testen uitvoeren zoals de baan nu is, zonder draden te veranderen: rijden en wachten op een geblockeerde RS-16-O. Eventueel proberen te reproduceren om een idee te hebben van de frequentie van de fout.

Dan ga ik afzonderen: rijden zonder servo's, met maar 1 loc, zonder loc,... met TL-verlichting en zonder... om maar een aantal zaken op de noemen.

In elk geval wordt na het vinden van de oorzaak de J-lijn (DCC) van de gemeenschappelijke lijn gehaald. Die hoort daar niet, evenals de polariteit van de gekopplede trafo's nameten.

Maar eerste werk is proberen te reproduceren van de fout.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Als je al alle modules hebt weten uitvallen zal het reproduceren niet zo zo moeilijk zijn ;-)

raf

stom maar de stekker van de trafo omdraaien kan ook al eens helpen
hoe het komt heb ik geen enig idee van maar het probleem was verholpen
ik heb nog aan de voorlopige trafo's van die platte stekkers zitten (marklin)
daar deze toch worden vervangen eens de pwm begint te werken op de doorlopende baan worden deze vervangen door een reeds gewikkelde ringkern trafo
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Vijf van de 10 zijn eens uitgevallen. Ik vermoed dat ik geen uren zal moeten wachten voor de volgende.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Michiel,

De laatste twee pagina's met discussies over het al dan niet te lange draden heb ik maar heel vluchtig doorgenomen.  Jammer, maar dergelijke discussies in je uiterst interessant draadje horen in feite ergens anders thuis.  Is er een mogelijkheid (indien je daarin toestemt) om van dat deel een afsplitsing te maken?

Ik heb je schema in Reactie #1165 eens bekeken en ook eens bekeken vanuit een audio standpunt.  Een audiostandpunt lijkt misschien raar in onze modelspoorwereld, maar ik zie een hoop aardingslussen en die zijn in de audiowereld nefast.  Door aardingslussen krijg je 'brom' in je signaal (50 Hz uit de omgeving wordt via die 'aardingslussen' opgenomen in je signaal).
Ik ga nu luidop denken en kan de bal volledig mis slaan: ik zou per bezetmeldermodule slechts één massa-aansluiting aan de rails voorzien.  Op die manier voorkom je al die aardingslussen.  Nadeel is dat je rails heel goed moeten geleiden (of minder bezetmelders per stuk rail).  Ik redeneer luidop!

In elk geval nog veel plezier (want dat moet het blijven) met je project.  En ik blijf volgen!
Groetjes, Peter


efl045

#1191
Citaat van: PeterC op 08 mei 2017, 19:32:58 PM
Jammer, maar dergelijke discussies in je uiterst interessant draadje horen in feite ergens anders thuis.  Is er een mogelijkheid (indien je daarin toestemt) om van dat deel een afsplitsing te maken?
En waarom hoort dat ergens anders thuis? Het staat er allemaal naar aanleiding van de problemen die Michiel ondervindt, wat moet dat dan in een ander draadje? Er zijn er precies die niet willen dat die problemen opgelost geraken, dat begrijp ik echt niet...
Die problemen hebben we niet verzonnen hé, die zijn niet hypothetisch, Michiel heeft ze zelf gemeld.
Toch maar beter eens minder vluchtig lezen.
Misschien moest Michiel dan in een ander draadje, het slecht nieuws omtrent zijn baan draadje of hoe heet je dat, zijn problemen gemeld hebben als dit hier het goed nieuws draadje moet blijven.
Man, man, waar zijn we bezig...

En je zegt ten andere precies hetzelfde als ik al een paar keer, in massadraden horen geen stromen te lopen, want dan zijn het geen massadraden meer. Vanuit audiostandpunt of regeltechnisch, dat maakt niet uit, massadraden moeten stroomloos zijn.

Hier worden begrippen als aarding, massa, 0V lijn, gemeenschappelijke retourlijnen allemaal door elkaar gehaspeld als massa; was dat ook niet die kreet in een oud TV programma 'Ha die massa!' en dat was nog een andere massa...

PeterC

Groetjes, Peter


Ben

Pas maar op met posten in dit topic mannen, al bedoel je het nog zo goed: je komt allemaal aan de beurt. ;)

Gr, Ben.

PeterC

Citaat van: Ben op 08 mei 2017, 20:01:12 PM
Pas maar op met posten in dit topic mannen, al bedoel je het nog zo goed: je komt allemaal aan de beurt. ;)

Gr, Ben.

Tja, blijkbaar wel...  ...Vandaar dat ik terug in stilte ga volgen.  Jammer voor Michiel en dit prachtig draadje...
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 08 mei 2017, 19:41:07 PM
Er zijn er precies die niet willen dat die problemen opgelost geraken, dat begrijp ik echt niet...
Nou word ik echt een beetje moeilijk. Wat is dit nou weer voor een onzinopmerking. Misschien moest je eens in de spiegel kijken en het nog eens zeggen.
Vertel nou eens rechtuit wat je dwarszit.

Freek

Michiel, jou stappen plan lijkt me zeker een goede keuze. Eerst het probleem reproduceren. Dus we wachten tot je terug kan rijden.
Van zodra het probleem zich voor doet en je gaat die J-lijn loskoppelen van de gemeenschappelijke, dan is er op dat moment geen retour meer voor de andere takken/modules die je ook via die J-lijn aan de gemeenschappelijke hebt aangesloten. Dus alles wat je hebt aangesloten op de paarse en blauwe draad gaat op dat moment ook niet meer naar behoren werken. Je moet dus de oranje draad van die modules rechtstreeks aansluiten op de gemeenschappelijke van de 9V en 16V.

Dat van die spanningsval over de bruggelijkrichters heeft volgens mij niets te maken met het ophangen van de bezetmelders, als valse bezetmeldingen zich zou voordoen, dan zou ik dit laten liggen tot later.


Michiel

@Freek, ik volg je helemaal. Een eventueel aarzelende bezetmelder gaat de module niet doen vastlopen, dat is een heel ander probleem. Trouwens die bezetmelding is aardig betrouwbaar voor het moment. Dat lijkt onder controle. Ik zou natuurlijk niet letterlijk die J-lijn loskoppelen van de gemeenschappelijke lijn en het zo laten. Ik zou een nieuwe lijn trekken, als gemeenschappelijke voor 9V en 16V. De J-lijn wordt expliciet J en niets anders. Dus, van zodra ik rij, komen de eerste testresultaten binnen.  ;)

@Peter, ik snap wat je bedoeld, maar ik heb zo mogelijk 100 verbindingen tussen de gemeenschappelijke J en de J-rail. Het wordt eerder een kooi (faraday ;-) ) dan een paar stroomlussen. De bedoeling is dat de J-lijn en de J-rail zo strak mogelijk gekoppeld zijn. (100 x 0.15mm² = 15mm²). Mij lijkt 1 enkele J-aansluiting om de hele baan te voeden niet voldoende, maar dat is gevoelsmatig, geen harde bewering. In elk geval bedankt voor je idee en andere inval.  ;)

Betreffende het afsplitsen van dit draadjes-onderwerp, lijkt het me wat laat. We zitten al een tijdje in de boot, en zijn halverwege,  stevig in de stroomversnellingen, en nu zomaar uit de boot stappen lijkt het wat laat. Wat misschien wel interessant is, om na afsluiten alles wat betrekking heeft met dit onderwerp van draadjes samen te pakken in een apprt draadje om dan op verder te kunnen borduren. (Indien de Admins dat zouden zien zitten). Maar voor mij mag het nu hier verder lopen. Het is een deel geworden van het avontuur van de bouw van m'n baan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 08 mei 2017, 21:51:21 PM
Mij lijkt 1 enkele J-aansluiting om de hele baan te voeden niet voldoende, maar dat is gevoelsmatig, geen harde bewering.
Ik weet wel zeker dat 1 J-aansluiting niet genoeg is. De elektrische weerstand van de rails is behoorlijk wat hoger dan van koperdraad. Ik zou zeggen: overal waar je de K-rail op een bezetmelder aansluit maak je ook een aansluiting aan de J-rail.

Het probleem met aardingslussen speelt op een modelbaan geen rol. De signaalsterkte is vele malen groter dan bij een audio-installatie en er is niets wat in de war raakt van dat beetje brom wat er misschien op zit.

Geert

Daarnet het probleem van de terugmeldingen kort doorgelezen.

Het eerste waar ik mij een vraag over stel is de voedingsspanning van de 16-voudige terugmeldmodule van Littfinski. Volgens manual kan je deze voeden met wisselspanning 14-18V of digitale voeding via klemmen J K. In uw schema voed je via beide?

De massa van wisselspanning koppelen met massa digitale spanning zal ik dan ook niet doen, maar het kan wel...

Het probleem zoals je omschreef is volgens mij een communicatie probleem en heeft niets met stoorvelden te maken. De elektronica van de melder loopt door een niet bekende reden vast en kan enkel terug communiceren door reset (spanning UIT-AAN)

Nu nog zoeken waarom?

Geert




Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen