LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Daarom vroeg ik eerder ook naar de architectuur van het systeem. Dat hoeft niet het complete schema te zijn, maar wel een aanwijzing hoe een en ander aan elkaar zit.
Massa's moet je alleen aan elkaar hangen als dat voor het functioneren nodig is.

Michiel

Ik zal eens een schematisch plan maken van de elektrische opzet. Dat is inderdaad makkelijker voor jullie om mee te denken. Maar wel een paar dagen geduld, mogelijk het weekend voordat ik zo'n plan opgesteld heb.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1142
Al of niet aan elkaar is een ding, hoe je de massa's aan elkaar hangt is nog veel belangrijker...
Als er stromen van verschillende voedingen door een 'gemeenschappelijke' massadraad lopen gaan de poppen al helemaal aan het dansen...
Let er op dat alle voedingen los van elkaar kunnen werken en verbind de massa's dan in ster, dan lopen er geen stromen in de massadraden. Lijkt simpel maar in de praktijk is men al gauw geneigd retourdraden te mixen en dan zijn massalijnen geen massalijnen meer maar gewone stroomdraden.
Enfin, dit in 't kort want hier kun je boeken over schrijven...

En voor de auto en moto liefhebbers, daar gelden inderdaad andere regels, maar nogmaals, Michiel bouwt voor zover ik weet geen auto maar een modelbaan ;-)

Michiel

Ik gebruik inderdaad 1 dikke 2.5mm² gemeenschappelijk massadraad. Als dit een probleem is (niet theoretisch of potentieel, maar practische en zeker), dan zal ik een paar extra draden in de ringleiding moeten leggen. Het zou jammer zijn, want het zou behoorlijk wat werk vragen om de bedrading opnieuw te leggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1144
Je zal op den duur nog draden te kort hebben en dat ik dat dan nog moet komen zeggen ;-)
Want ik heb niks tegen 'veel' draden, enkel tegen 'teveel' draden als het met minder kan.
Maar ook 'te weinig' draden kan problemen geven.

Maar...doe niks overhaast!

Probeer zoals ik al gesuggereerd heb door eliminatie een deel mogelijke oorzaken uit te schakelen.
Je hebt zeker 2 grote stoorbronnen: de rijdende treinen en de bewegende of zelfs stilstaande (jitter) servo's.
Met het proefje dat ik al beschreven heb kun je die schifting al maken.
Probeer uit te maken wat het al zeker niet is, dat zal het al veel vergemakkelijken.
Stel dat het de servo's zijn, probeer dan de bedrading van de servo's aan te passen door extra stroomdraden te trekken ipv gemeenschappelijke draden te gebruiken.
En zo stap per stap verder, door los in de lucht te schieten kun je ook een vogel raken maar jagers mikken toch meestal ;-)

En nog iets: vanop afstand op een schema zitten kijken heeft weinig of geen zin, tenzij iedere draad exact getekend is zoals hij gelegd is...

Michiel

#1145
Jullie hebben mij een enorme hoop stof gegeven om na te kijken. Maar ik stel vpoor dat we deze discussie even laten rusten zolang  de baan niet rijdt. Ik kan voor het moment geen testen uitvoeren om te werken naar een oplossing. Dat kan maar weer wanneer er weer sporen liggen bovenover.

De baan ligt nu vol puin, rommel en werkspul van de huidige werkzaamheden om sporenbundel naar het station aan te leggen, ten minste de delen boven op de beide helixen. Dus, de toestand van de baan is voorlopig zo:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 04 mei 2017, 10:21:45 AM
En nog iets: vanop afstand op een schema zitten kijken heeft weinig of geen zin, tenzij iedere draad exact getekend is zoals hij gelegd is...
Daar heb je een belangrijk punt. Het schema kan er nog zo goed uit zien, maar de dradenloop en de manier van aftakken bepaalt of er al dan niet storingen kunnen optreden. En dat kan je alleen maar zien als je er met je neus bovenop staat. Iemand anders kan bepaalde zaken over het hoofd zien of zich niet realiseren dat ze er toe doen. Dat maakt het lastig om zulke problemen op afstand op te lossen.

raf

 ;)Franky  bedoel je mij met die auto LOL

er is nog een klein verschil met een auto en onze treinbanen
een auto heeft maar 1 accu van rond de 14 volt give and take
daar word alles van af getapt en de modules maken er dan 5 volt van (waar heb ik dat nog gelezen)
ja bij mij werkt het net zo
ik maak 5 volt waar ik ze nodig heb voor de rest 12 volt en net zoals water loopt stroom nooit bergop dus van de 5 volt naar de 12 gaat er nooit veel storing lopen
die ingenierkes hebben dat niet voor niets zo gedaan hoor
overslag tussen de kabels daar moet ik je gelijk in geven en das een kwestie van voldoende ver uitelkaar ,niet te vast en/of meer massa draden er tussen trekken (ja klinkt stom maar ondervinding telt ook)

Michiel ik heb een keer lus die ik op mijn baan aansluit en zo kan ik altijd blijven proef rijden (oeps 2 rail iets moeilijker )
gr raf en ja mijn baantje staat ook zo vol


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Ja, elektriciteit is net als water, allez voor sommigen dan toch...Zet je er ook wasknijpers op om de stroom te regelen zoals in Panama ;-)
Ik denk dat niettegenstaande ik er van overtuigd ben hier een nuttige bijdrage kan leveren om Michiel zijn probleem op te lossen het toch maar voor bekeken ga houden en laat het over aan de loodgieters.
Succes!
Van mij ga je hier geen last meer hebben...

Michiel

#1149
Maar Franky, mijn verhaal over de wasknijpers was een annecdote ter zijde, en heeft geen enkel verband met de voorstellen en tips dat je mij hebt gegeven. Jouw bijdrages heb ik met interesse gelezen en jouw suggesties worden allemaal overwogen en binnenkort een hoop ervan in uitvoering gebracht.  Je bent geen last.  ;)

en zoals ik eerder vandaag al voorstelde, laten we het probleem even rusten. Van zodra ik weer kan rijden, ga ik een aantal voorstellen uitproberen. Nu tasten we in het duister, en blijven speculeren heeft weinig zin.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, dat was volledig aan Raf gericht, ik gebruikte jouw anekdote enkel omdat hij zoals in elke eerste les elektriciteit op de zondagsschool elektriciteit met water vergelijkt ;-)
Maar ik heb gezegd wat ik te zeggen had, ik kan een stukje bergoprijden, dat weet je, maar als dat dan nog gepaard gaat met veel tegenwind dan pas ik op den duur.
Kijk, als elke suggestie die je doet om het probleem te onderzoeken, ik durf nog niet spreken van oplossen, nog bijna voor je het hebt kunnen neerschrijven telkens afgedaan wordt als niet ter zake en dat alles wel kan op de manier die ik afraad vraag ik mij dan ook af of er hoedanook een probleem kan zijn...'t zal dan wel vanzelf overgaan als er niks moet aangedaan worden hé.
En wie weet komt de storing niet van een goedkope Chinese vibrator van je buurvrouw, los dat maar eens op :-)

Freek

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 mei 2017, 11:45:55 AM
Citaat van: efl045 op 04 mei 2017, 10:21:45 AM
En nog iets: vanop afstand op een schema zitten kijken heeft weinig of geen zin, tenzij iedere draad exact getekend is zoals hij gelegd is...
Daar heb je een belangrijk punt. Het schema kan er nog zo goed uit zien, maar de dradenloop en de manier van aftakken bepaalt of er al dan niet storingen kunnen optreden. En dat kan je alleen maar zien als je er met je neus bovenop staat. Iemand anders kan bepaalde zaken over het hoofd zien of zich niet realiseren dat ze er toe doen. Dat maakt het lastig om zulke problemen op afstand op te lossen.
Daar ben ik het niet mee eens, ik heb al vaak problemen opgelost bij klanten via mail of telefoon zonder zijn machine te zien. Maar wel met schema's in de hand. Aan de hand van de schema's en de foutmeldingen kan je beter bepalen waar het fout kan lopen. Zelf al heeft de klant alles aan gesloten volgens schema's die je hem bezorgd hebt, (volgens hem dan toch)  ;D

Klaas Zondervan

Freek, er is wel een verschil tussen een machine die je zelf hebt geleverd en die je goed kent, en een spoorbaan van iemand die je nog nooit hebt gezien.

efl045

Bovendien betreft het hier geen slechte functionaliteit met foutmeldingen maar at random vastlopen van modules ten gevolge van storing ... die zich dan blijkbaar toch niet als water stroomafwaart voortplant maar zelfs door de lucht overspringt van de ene waterbuis naar de andere :-)

Freek

Ik heb het niet over een machine, maar over sturingen die wij leveren en die de klant aansluit volgens de schema's die wij opstellen voor hem.
Met een schema ben je al halfweg. We hebben zo ook vaak van die sporadisch optredende fouten kunnen oplossen. Ik geef toe, van onze eigen sturingen weten we ondertussen ook wel waar en wat er soms fout kan gaan.
Ik beloof ook niet dat ik het zo kan oplossen, maar dan kan ik tenminste meedenken en gerichtere vragen stellen en niet zomaar in het wilde zitten schieten.