LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

#1125
De 'oorzaak' zal het bundelen natuurlijk niet zijn, dacht je dat ik dat bedoelde?
Wat ik wel bedoel is dat (strak) bundelen een (te) makkelijke weg vormt om 'opgepikte' storing door te geven daar gaat het hem om, uiteraard komt de storing van iets anders, ik verdenk de servo's en hun bekabeling, 't zijn niet de nylon bandjes die de stroom afknellen hé :-)
Basisregels van iedere EMC cursus: zo kort en weinig mogelijke bedrading en hoe langer kabels parallel moeten lopen hoe verder ze uit elkaar moeten liggen, dus alles lijnrecht tegenover veel op 1 plaats centraliseren en bekabelen met een bundel.

Michiel

Je lacht, maar bij mijn Panamese schoonouders knijpen ze vele tientallen wasknijpers op de snoeren van de electrische toestellen om stroom te besparen (denken ze). "Dat is zo met agua, dan is dat ook zo met electrica."  Ik heb ze proberen te overtuigen dat het niets deed, en verlegen haalden ze dan de knijpers van de snoeren, maar de volgende vakantie waren ze weer terug! 'k Heb het dan maar zo gelaten: het is hun plezier te geloven dat ze besparen....  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Had je ze waarheid gezegd dat het net averechts werkt, ze hadden er wel mee opgehouden :-)
En je denkt dat ik nu weer lacht hé, maar lees dit maar eens, 't werkt omgekeerd bij silicium dan bij een tuinslang, hoe harder je knijpt hoe beter de stroom vloeit!
https://www.utwente.nl/mesaplus/nl/archief/!/2013/12/136593/hard-knijpen-in-transistor-geeft-energiebesparing

Klaas Zondervan

Die nylon bandjes kunnen niet de stroom afknijpen, maar ze kunnen wel een ander kwalijk gevolg hebben. Toen bij ons op het werk voor het eerst een LAN werd aangelegd bleek na installatie van de eerste vleugel dat de verwachte baudrate bij lange na niet werd gehaald. En toch was kabel met de juiste specs gebruikt. Na onderzoek bleek de oorzaak. De kabels waren gelegd door sterkstroommonteurs, en die waren gewend om de bandjes om de kabelbundels stevig aan te trekken. De hele vleugel moest opnieuw geïnstalleerd worden met nieuwe kabels. In de verzamelgoten los gelegd zonder bandjes, en waar bandjes onvermijdelijk waren mochten die slechts voorzichtig worden aangetrokken.

Michiel

@Franky, dus hadden mijn Panamese schoonouders toch gelijk! (of een beetje...)  ;D

@Klaas, wat liep er dan fout bij het te hard aantrekken van de bandjes? Op welke manier werd de baudrate dan eigenlijk beperkt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, wat er precies fout ging weet ik ook niet. Ik was toen niet betrokken bij het automatiseringsproject, maar alleen een gebruiker in het betreffende kantoor.

efl045

#1131
Ik veronderstel dat je nog spreekt van de tijd toen er met coax gewerkt werd, wel dan verander je de impedantie door de kabels in te snoeren en ontstaan er staande golven in de kabels.
Maar ook met andere kabels kan insnoeren kwalijke gevolgen hebben, hoe dichter iets op elkaar gedrukt wordt hoe meer overspraak, de signalen (en ook storing want dat is net zo goed een signaal) springen makkelijke van de ene ader naar de andere.
Bij gewone kabel zal insnoeren geen storing veroorzaken maar storing beter doorgeven en daar heb ik bij bundels net mijn bedenkingen bij.
Als er geen storing is of althans geen storing waar je apparatuur last van heeft mag je met gewone draad budelen en insnoeren wat je wilt, daarom gaat het ook meestal goed, maar als je last hebt van storing en vastlopende modules zijn daar vast het gevolg van moet je toch al beginnen opletten. Allez, moet is een straf woord, zou je beter beginnen opletten :-)

raf

ik weet niet hoe het in die modules met die servo's geregeld word wat betreft de 5 volt naar de servo's toe
ik zet 3 keer een 7805 in een module waar 8 servo's aan komen te hangen
per 4 servo's één  7805  en dan nummer 3 voor de electronica wat pic en relaties aan gaat
ik zet ook nooit meer dan 1 servo tegelijk om
om een rijweg te kiezen schakel ik de servo's achter elkaar tot de gewenste rijweg is ingesteld om zo de stroom pieken te vermijden

als nu in die module alle servo's en electronica over de zelfde stabilisator gaan dan kan het dus zijn (vooral bij die kleine blauwe)dat ze tesamen te veel stroom trekken en de spanning onder de 3 volt geraakt op de processor
en dan heb je het vlaggen want dan stort de processor in elkaar en blijft ergens hangen

oplossing is de rode draad uit de servo's halen en per 4 aan een 7805 hangen .de massa door lussen naar de module en de power in van de 7805 voeden met 9 volt DC spanning
je kunt tot 18 volt gaan maar dan worden de 7805 verekkes warm en das niet nodig van 9 volt kan hij nog mooi een stabiele 5 volt maken
zo ontlast je de modules en zou het probleem opgelost moeten zijn

die blauwe zijn kut servo's ik gebruik de MG90 deze zijn iets duurder maar hebben metalen tandwielen en zijn minder gevoelig voor storingen en dergelijke
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 03 mei 2017, 15:14:43 PM
Ik veronderstel dat je nog spreekt van de tijd toen er met coax gewerkt werd,
Het was geen coax, maar Cat.5 kabel. Dus standaard netwerkkabel met 4 aderparen.

Michiel

Raf, de servo's staan bij mij per 4 achter een 7805 met elcos. Alle servos worden via een aparte trafo gevoed. De modules (zo ook de bewuste Littfinski's RS-16-O) worden via een eigen trafo gevoed. Servo's gaan steeds na mekaar over, één per seconde. Dus een heel gelijkaardige opzet als bij jou.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ok dan zou dat geen probleem mogen geven al ben ik niet echt favoriet van die blauwkes
hier liggen der reeds een deel in de vuilbak omdat die opeens in een schoorsteen veranderen en dan zwarte kwalm geven
ik heb een heel dikke condensator staan wat dan weer het probleem geeft als je de spanning van de baan haalt alle ledjes nog zo een 2 minuten blijven branden LOL

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 mei 2017, 15:29:08 PM
Citaat van: efl045 op 03 mei 2017, 15:14:43 PM
Ik veronderstel dat je nog spreekt van de tijd toen er met coax gewerkt werd,
Het was geen coax, maar Cat.5 kabel. Dus standaard netwerkkabel met 4 aderparen.
Overspraak dus... want let er maar op, een mantel van cat5 kabel is eigenlijk te 'ruim' voor de 4 getwiste paren die er in liggen, ook daar is strak op elkaar funest... 't Blijft altijd 't zelfde, beter losjes dan te strak...

Freek

Michiel,
misschien een onnozele vraag, maar hangen de massa's van al je verschillende voedingen aan elkaar?


Michiel

Het lijkt me geen onozele vraag. Ze hangen inderdaad allemaal aan elkaar. Maar is dat nu goed of slecht?  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Ik ken je volledige opstelling niet, maar ik vermoed dat het in jouw geval het beste is om alle massa's aan elkaar te hangen.
Heb je misschien een blokschema ofzo van je opstelling. Een schema is handiger om mee te kunnen denken.