LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

Citaat van: pandur op 29 april 2017, 12:19:56 PM
Gezien mijn interesse aan deze modules van Littfinski volg ik nauw op wat de reactie op jou navraag zal zijn,
Normaal gezien is dit familie bedrijf bekend voor een zeer goede service .
Als dat geen service is, de baas antwoordt zelve!
Hij vergeet er wel iets bij te vermelden: soldeer de ingebouwde optocouplers zeker uit de modules, dan heb je iets om mee naar zijn kop te smijten...


Michiel

#1111
Ik heb teruggeschreven dat ik twijfels heb betreffende zijn geformuleerd voorstel, en heb nog maar eens uitgelegd wat mijn probleem is. Mogelijk was hij wat snel met het lezen en interpreteren van de situatie. In elk geval vind ik Erik's suggestie betreffende een geblockeerde RS-feedback (wat de oorzaak ook moge wezen) een stuk zinniger.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: adrievans op 30 april 2017, 14:24:47 PM
Is het mogelijk dat je voedingsbron tekort schiet bij door alle schakelende gebruikers ,zeg maar bij normaal gebruik toereikend maar als bij toeval er net iets meer gevraagd wordt ie net tekort komt.  Is maar een gedachte.
Had gekund, Adrie, maar ik heb de stroomverslinders op een andere voeding staan. Servos en DCC-lijn van de treintjes staan op andere circuits, en dus trafo's, dan die voor de logica. De modules krijgen gegarandeerd voldoende spanning/stroom. Mogelijk dat deze niet helemaal schoon is (normaal wel), maar er staan stabilisatoren en filters op de voedingsingangen van de modules. Dus dat zou snor moeten zitten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 02 mei 2017, 14:23:47 PM
Ik heb teruggeschreven dat ik twijfels heb betreffende zijn geformuleerd voorstel, en heb nog maar eens uitgelegd wat mijn probleem is. Mogelijk was hij wat snel met het lezen en interpreteren van de situatie. In elk geval vind ik Erik's suggestie betreffende een geblockeerde RS-feedback (wat de oorzaak ook moge wezen) een stuk zinniger.
Over die RS bus is ook al heel wat geschreven bij onze Duitse vrienden, van twisten alhoewel dat eigelijk niet moet, getwist in een afscherming steken tot coax en daarbij goed opletten de R en de S juist aan te sluiten op de centrale ader en de afscherming...en eindigend met heel het spul buiten te gooien en te vervangen door S88...enfin, niks dat we nog niet gehoord hebben...
En er is eigenlijk maar 1 goede oplossing die ik al van in het begin heb vernoemd: alles zo ver mogelijk uit elkaar en niet meer draad dan strikt nodig. Veel draad en strak opgebonden is vragen om problemen... Beter heel de boel los in een kabelgoot gooien dan strak in bundeltjes te binden.
Of vraag het aan Raf, voor hem zijn er geen problemen ;-)

efl045

#1114
Citaat van: Koen op 02 mei 2017, 09:11:07 AM
Dit ziet er knap uit! Ook de bekabelingswerken zijn zeer netjes uitgevoerd.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ik blijf dit draadje volgen.
Het vervolg ken je toch al, die mooie bedrading, wat heb je daar aan als het niet goed werkt...
Beter slordig door elkaar in een kabelgoot, wat minder aaahs en ooohs en iets dat werkt.
Hou dat mooie maar voor op de baan zelf...

Michiel

... dan ben ik op goede weg.

- gebruik ik kabelgoten? Check!
- ligt de bekabeling er lekker los door elkaar? Check!
- bedrading ver uit elkaar? Check!
- meer draad dan strikt nodig? Check! 
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Zolang het maar rijd is er geen probleem, zal wel ergens iets stom zijn waardoor je soms die storingen krijgt. Ik heb jaren prototypes gebouwd van telefooncentrales en processorborden voor die centrales op experimenteer borden gemaakt , alles netjes gelegd en gebundeld en bijna nooit problemen met overspraak of storing gekregen. Je moest wel enorm pech hebben wil je daarmee storingen opwekken.
Nu is het wel zo dat met de moderne elektronica de stromen zo laag worden dat ze wel beginnen gevoelig te worden, vroeger werd er niet op een ampère  meer of minder gekeken.

efl045

Zolang het rijdt is er geen probleem...maar hoe rijdt het? Al eens alles weer op zijn plaats moeten zetten als Koploper zijn tel kwijt raakt? Dat is vast en zeker een probleem.
Zolang iedeen de problemen van Michiel minimaliseert of negeert zal er niet veel aan veranderen, maar daar zijn er blijkbaar weinig op bekommerd, als het maar schoon gedaan is...
Dan zal ik er mij ook maar bij neerleggen, ik heb van die problemen geen last...en ik vind het ook schoon gedaan...

raf

franky waarom het aan mij vragen ???
vraag het aan mercedes ford,opel ,volvo, vw, saab enz. en als je daar al je vragen hebt gesteld begin dan met boeing ,aeroflot,general electric's enz.

die weten het zeker dat je kabels vooral moet bundelen

maar ja het was dinsdag en dan staan de vuilbakken buiten en dan zijt ge natuurlijk de plezantste thuis hé

dat er problemen zijn is reeds vast gesteld maar geen enkele door u geposte zo gezegde oplossingen is haalbaar door verschillende oorzaken
de eerste en niet minder belangrijke is
wat denk je dat de eigenaar zelf niets vind van minder bekabeling of wuif je dat gewoon weg

is er hier een plonk lijst zoals op het haat forum kan ik hem er op gooien mijn gedacht

gr raf  ik ga nog wat printjes in elkaar branden die wel werken op mijn eigen manier ook met veel kabels
en ik gebruik zeer lange kabels want ik wil geen Short circuits



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Rustig jongens.
Iedereen mag zijn mening toch geven, zolang er niet 'op de man' gespeeld wordt.

'k Heb geen idee wat dat 'haat forum' is en al evenmin wat een plonk lijst is.

Ik ga niet ontkennen dat er af en toe wat gekibbeld wordt, maar zo erg is het toch niet?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Geen rede om ons op te winden. Ieder heeft zo z'n voorkeur, z'n rede, z'n methode. Het belangrijkste is dat we lol hebben aan waar we mee bezig zijn. En dat we mekaar informeren over alternatieven, of corrigeren als we denken dat het niet correct is. Franky heeft al een poosje z'n punt gemaakt. En hij heeft voor grote delen, en inprincipe een punt. Raf heeft ook z'n ervaring , z'n voorbeelden en ook hij heeft een punt. En ook dank aan vele anderen die hier hebben gereageerd.

We gaan mekaar hier niet kunnen overtuigen van elkaars gelijk. Maar we kunnen leren van elkaar, meenemen wat past, en laten liggen wat ons niet past. Ik heb een visie met m'n baan. Ik weet wat ik wil bereiken, en probeer dit op mijn manier. Ik neem de opmerking onder de arm, en hou er rekening mee met toekomstige ontwikkelingen. Ik maak fouten, ik leer en hoop dat ik uiteindelijk zal zegevieren met een mooie en funtionele modelbaan waar ik veel plezier aan mag beleven. En dat is het enige wat telt. En voor mij is het ook een plezier om mijn avontuur te delen, ongeacht de afloop.

Ik waardeer elke bijdrage, en respecteer de eigenheid van elke persoon. We zijn allemaal anders; direct, cordaat, takvol, rechtuit, gevoelig, practisch, ... En die verschillen geven kleur. En dat is het mooie aan een forum als dit forum: waar we met respect voor elkaar ons ding kunnen doen op onze eigen manier.  ;)

(Luc was me net voor)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Wat ik eens zou proberen Michiel, maar ik vrees dat er nu niet veel meer kan gereden worden, is of de terugmeldmodules ook nog vast lopen als er geen servo's bewegen (en ook niet staan jitteren of zo, gewoon uit), want die dingen zijn toch dikwijls de oorzaak van problemen met bezetmelders. Gewoon een hele grote lus maken waar veel treinen na elkaar kunnen rijden (er zitten toch blokken genoeg...)  zonder dat er wissels gezet moeten worden en laten draaien tot er een module vastloopt. Dan weet je al pertinent zeker dat de servo's mogen uitgesloten worden.
Of als er geen module vastloopt dan is de kans ook heel groot dat de servo's er niks mee te maken hebben.
Fouten zoeken moet je toch altijd doen door eliminatie, dat zou een goede start zijn.

Michiel

Dat is een goed voorstel, Franky.

Van zodra de baan weer rijdt, laat ik eerst de treinen rondjes rijden als normaal met wisselende wissels, om te kijken of het probleem zich na verloop van tijd weer manifesteert. En dan rondjes zonder wissels zetten. Lijkt me een test dat mogelijk iets meer wijsheid kan brengen. Thanks.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, wat je in reactie #1065 schrijft, is dat de hele omschrijving van het probleem, of heb ik een stukje gemist?
Heb je een plaatje van de architectuur van het elektrisch systeem? Ik vind het een intrigerend probleem. Zelf leg ik al mijn bedrading in strakke bundels, en nog nooit een probleem mee gehad.

Michiel

#1124
Mijn reactie #1065 is inderdaad de beschrijving van het probleem: af en toe (na een uurtje rijden of soms niet) blockeert een van de RS-16-O modules, en geeft geen verandering meer door van de bezetmeldingstatus.

Het schema van de module zal niet veel verschillen van de S88-16-O, behalve dan de bus. Ik heb nog geen meldingen gelezen van anderen met gelijkaardige problemen. Peter Littfinski lijkt ook niet meteen vertrouwd met een dergelijk gedrag, want reageert nogal willekeurig.

Hoogst waarschijnlijk is het een lokaal probleem op mijn baan: slecht contact, interferentie, pick-up, spikes, dips, ... Van zodra een module vast loopt zou ik het willen doormeten om te weten wat er vast zit: de processor, of de RS-bus. Ik denk ook niet dat de selectieve bundeling van de kabels de oorzaak is, maar ik kan niets uitsluiten zolang ik de oorzaak niet ken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)