LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#1065
Ik begin me zorgen te maken over de feedback modules van Littfinski: de RS-16-O modules. Het is nu elke dag dat er eentje (en steeds een andere) blockeert, en dus geen enkele feedback meer geeft van de huidige toestand van bezetmelders. Dat creëert natuurlijk verkeerschaos, botsingen en ontsporingen. Heel ergelijk. De enige manier om deze dode module weer werkend te krijgen is de spanning van de module halen en weer aanleggen. Na de reset loopt alles weer als een spinnewiel.  :-\

Ik heb een e-mail geschreven naar Littfinski om het probleem te melden. Ik hoop dat er een oplossing voor is, want veel alternatieven zijn er niet. Ik wacht dus af....  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1066
Van Littfinski nog geen nieuws. Verdacht stil daar.

Na een weekje testrijden kennen we nu wel de zwakke punten. Maar alles samengenomen rijdt de baan verrassend goed. Dus weer de zaag in de hand genomen, en begonnen aan de afwerking van het rijvlak en scenery-basisvlak boven de linker helix. Eerste obstakel is de zijwand met de segmentbakken. De 4-sporige bundel die het station verlaat, loopt er door vrij diepe een geul, en net op de scheiding komt een brug over het spoor...


Een aantal schilderijen werden gemaakt vanop deze brug, oa van Paul Delvaux:


edit: verbetering: baan staat niet in de fik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pandur

Michiel,
Gezien mijn interesse aan deze modules van Littfinski volg ik nauw op wat de reactie op jou navraag zal zijn,
Normaal gezien is dit familie bedrijf bekend voor een zeer goede service .
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Michiel

Ik laat zeker weten wat hun antwoord is, ALS ze antwoorden... We wachten af...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1069
Vandaag ben ik begonnen aan de zuidelijke sporenbundel. Het is in feite een gewoon dubbelspoor (grijs), met aan een zijde het uittrekspoor van de opstelbundels naast het station (rood), en langs de anderen kan het elektrisch spoorlijntje naar Tervuren (blauw). Het Tervuurs lijntje stopt wat verder in een klein schaduwstation van 2 sporen. Met de recup van wissels van Brussel-Noord ben ik gaan puzzelen. De wijk rond de Waverse steenweg komt bovenop de helix (maar dan veeeeeel later).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Chrisrail

#1070
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

efl045

#1071
Citaat van: Michiel op 28 april 2017, 08:51:23 AM
Ik begin me zorgen te maken over de feedback modules van Littfinski: de RS-16-O modules. Het is nu elke dag dat er eentje (en steeds een andere) blockeert, en dus geen enkele feedback meer geeft van de huidige toestand van bezetmelders...

Ik heb een e-mail geschreven naar Littfinski om het probleem te melden. Ik hoop dat er een oplossing voor is, want veel alternatieven zijn er niet. Ik wacht dus af....  ???
Ik vrees dat je zoals de meesten het slachtoffer bent van veel te veel draden gecombineerd met veel te lage spanning...ik verwacht dan ook niet direct een pasklare oplossing.
Ik weet wel waarom ik spreek over zo weinig mogelijk resources gebruiken, de kans op problemen neemt recht evenredig toe met de complexiteit.
In de industrie werkt men met met 24V, 48V en zelfs 110V logica. Dan zie je dat hier met zeer lage spanningen gewerkt wordt die eigenlijk veel te storinggevoelig zijn voor wat er mee gedaan wordt. Je zou met een scoop eens de piekspanningen moeten zien op al die bedrading, 't Is  bijna een wonder dat er soms nog iets werkt...
Niet vergeten dat we met speelgoed bezig zijn en we er toch bijna industriële processen willen mee besturen...
De beste oplossing is alles zo ver mogelijk van elkaar houden, maar ja, strakke kabelboompjes zijn zoveel mooier hé ;-)

Michiel

Tja, zolang ik de oorzaak niet ken, kan ik je niet tegenspreken. Maar gezien jij ook de oorzaak van het vastlopen van de processor op de feedbackmodule ook niet kent, is jouw verhaal toch wel erg speculatief en voorbarig. Ik wacht af wat Mister Littfinski kan bijdragen. Ik blijf positief en hoopvol, en ga zeker niet bij de pakken blijven zitten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

al eens ooit in een buis van 4 cm op 20 cm een 10 tal servo kabels moeten wringen
dit alles met accu's ,regelaar,ontvanger ,motor ,pomp ,ontluchting ventiel en servo's er bij in
en dit alles zonder storingen op 3.4 volt terwijl eigenlijk alles op 5 volt zou moeten werken
en dit allemaal zonder storingen aan het werk onderwater
wel mij lukt me dat dus waarom zou het dan op een 18 volt niet lukken
ik vind het de goedkoopste oplossing van te zeggen "dat gaat niet"
of nog sterker "lees de datasheet " daar zijn ook fora die van die mensen vol zitten zonder zelf een oplossing te bieden

en "gaat niet" staat niet in mijn woordenboek alles gaat behalve vissen en pieringen

gr raf en er komt wel een oplossing

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

't Is storing Michiel, niks anders...
En ik zeg dit niet zo maar, 'k heb een 30tal jaren ervaring...
'k Ben er al bij velen gaan kijken waar alles draaide als een tierelier, wist ik veel dat een tierelier blijkbaar iets moet zijn dat helemaal niet of nauwelijks draait ;-)

Michiel

"Storing" is nogal vaag. Van zodra we weten welke storing, dan is er meestal ook wel iets tegen te verzinnen. Dus, van zodra "storing" een naam heeft, kunnen we hem ook kordaat aanpakken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1076
Citaat van: raf op 29 april 2017, 21:01:11 PM
ik vind het de goedkoopste oplossing van te zeggen "dat gaat niet"
En waar zeg ik 'dat gaat niet'?
Ik geef tips hoe je de storing kunt voorkomen: zo weinig mogelijk draad in plaats van zoveel mogelijk en zo los mogelijk in plaats van zo strak mogelijk en alles zo wijd uit elkaar als mogelijk.
Van mij zal je dan ook nooit ooohs en aaahs horen bij 'mooie' bedrading, daarvoor heb je echt wel heel sterke signalen nodig  die er op een modelbaan niet zijn...
Goed lezen wat er staat hé...
Want het is altijd 1000 keer beter storing te voorkomen dan te onderdrukken.

efl045

Citaat van: Michiel op 29 april 2017, 21:18:40 PM
"Storing" is nogal vaag. Van zodra we weten welke storing, dan is er meestal ook wel iets tegen te verzinnen. Dus, van zodra "storing" een naam heeft, kunnen we hem ook kordaat aanpakken.  ;)
En dat verwacht jij van Littfinski...succes!

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

40 jaar electro gedaan aan auto's
alles mooi in kabelbundels bij elkaar gebonden zo aangeleverd door de goedkoopste leverancier
can ,lin ,midspeed can, midspeed lin,airbag audio ,video achteruitrijcamera  en dies meer "k' ben der nog wat vergeten "
geen een coax kabel allemaal gewoon draden naast en onder elkaar mooi op 12 volt

zo wat is het probleem dan met een paar draden die Michiel heeft liggen.
inderdaad er is een probleem maar eerst maar eens wachten op een mail terug van de verkoper van die module's

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.