LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Citaat van: philippe_007 op 24 april 2017, 23:45:34 PMleuk te lezen dat je er plezier in hebt om deze mankementen op te sporen en op te lossen....
Het geeft inderdaad voldoening en plezier wanneer je plan, inspanning en goede intensies samenkomen tot een goed werken geheel.

Citaat van: Kautenbach op 25 april 2017, 07:41:39 AMWat een gedegen werk Michiel, en wat een geduld. Erg indrukwekkend, en belangrijk werk. DE basis voor een fraaie modelbaan ;)
Ik bouw inderdaad aan een basis die hopelijk 20+ jaar zou moeten kunnen meegaan. Vandaar ook die aandachtige opbouw, want halve baantjes heb ik al genoeg gehad.

Citaat van: efl045 op 25 april 2017, 07:26:10 AM
Bedenk dat hoe netjes je ook werkt, het aantal problemen dat opduikt recht evenredig is met het aantal resources dat je inzet;...
Daar ben ik degelijk van bewust. Daarom zit het rijgedrag van de locomotieven niet in de wiskundige vergelijking. De evaluatie is louter op modelbaanbasis, en gezien dit een "prototype" is, lijkt het me wel normaal om te proberen om de meeste kinderziektes eruit te halen met het testrijden. Ik geef mezelf een week, en streef naar een uur rijden zonder interventie. ....ook weer geen harde limieten, maar een richtlijn.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een locomotief verliest een antislipbandje. Even later maakt ie daardoor kortstondige kortsluiting op een puntstuk van een wissel. De processor van één van de terugmelders blockeert (door deze spanningsdip?). Veranderingen van bezetstatus van 8 bezetmelders wordt niet meer doorgestuurd. Koploper verliest de juiste positie van de locomotieven. Alles rijdt door elkaar, wissels staan verkeerd, treinen botsen en ontsporen. Pure chaos!

Eén ASB maakt het verschil! Zorg dat je ze niet verliest!  ;D

Vandaag weer 350+ kilometer gereden. Behalve het chaotisch gebeuren van hierboven (oorzaak loc, niet baan) waren er enkel maar 2 stilstanden te melden op wissels (insulfrogs!). Prima rijdag dus.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

ook in het echt(dreigt het/)gaat het al eens verkeerd en dus een juiste weergave van de werkelijkheid !  :) ;)

efl045

Moest je nog problemen hebben met te weinig spanningsval bij je stroomdetectie dan heb ik hier DE oplossing: ik heb hier nog 2 selenium bruggelijkrichters (1 originele Belgische van MBLE en een Duitse namaak van Siemens) die gegarandeerd een spanningsval hebben van 30V (!) bij een stroom van 100mA.
Of is dat nu een beetje teveel?


Michiel

#1054
 ;D En mag ik dan ook 30kV op de rail aanleggen?  ;D

@Peter, ik hoop dat in 't echt het niet zo snel uit de hand loopt.  ;D

Ondertussen de oorzaak van het niet functioneren van de laatste wissel gevonden: servomotortje naar de motortjeshemel. Dus vervangen (dat ging in 5 minuutjes) en we hebben weer een opstelspoor meer ter beschikking.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

#1055
ik gebruik deze tegenwoordig en nog geen een kapot gehad


voor de prijs van 1.97 euro vind ik deze beter dan die blauwe want daar zijn er hier ook reeds een deel gesneuveld in duikbootjes
soms zijn ze te zien met de kabel er omheen gewikkeld
wel op passen want er zijn er waar niet de volledige text op de stikker staat en deze zijn niet goed .ze zijn meestal ook iets goedkoper

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Die blauwe zijn €1 per stuk, halve prijs, maar de uitval is inderdaad vrij hoog. Ik denk dat ik een tiental MG90 ga bestellen als reserve. Ik heb nog maar 2 blauwe liggen. Bedankt voor de tip.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 25 april 2017, 22:07:01 PM
;D En mag ik dan ook 30kV op de rail aanleggen?  ;D
Dat mag, maar 10kV is genoeg om een boogje te trekken bij spoor N, 1mm per kV hé ;-)

Michiel

... en dus een transformator omgekeerd in het stopcontact steken en we zijn vertrokken: 4kV op de klem, waar ga ik ze aan zetten?... (nee, niet m'n vrouw en niet de kat... ik hoor jullie al luidop denken)  ;D

(grapje, ik begin nooit aan zulke dingen, Ik ben een brave knutselaar die netjes binnen de lijntjes blijft kleuren)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1059
Deze avond begon WEER met een puinhoop!  >:(  Weer bezetmelders die het niet deden, een terugmelder dat helemaal niets meer deed. Na zoeken kwam ik weer bij dezelfde lusterklem! WEER! Dus nu de hele handel in de klem aan elkaar gesoldeerd. Die gaat me niet nog een keer vangen!

Maar voor de rest weer een prima rijsessie. 300+ schaalkilometers zonder enig probleem, behalve 2 stilstanden van dezelfde loc (die met de kromme as) op een wissel (insulfrog).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

#1060
michiel .luster klemmen zijn voor aan een luster
ik gebruik die zooi reeds 30 jaar niet meer net zoals die blauwe stekkers die je zo met een tang moet krimpen
ik gebruik of van die computer stekkers met meerdere pennen (BV monitor stekker)of stekkers die je vast kunt draaien 


ze kosten iets meer maar je bent zeker van je verbinding
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

just4fun

Citaat van: raf op 27 april 2017, 12:42:13 PM
ik gebruik of van die computer stekkers met meerdere pennen (BV monitor stekker)of stekkers die je vast kunt draaien 
Of een koperen vijsje waar je de draden aan soldeert.
Paul

Michiel

#1062
Koperen schroefjes gebruikte ik al eerder met met Brussel-Noord project, en werkte prima.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

paul ik gebruik een stekker als het terug los moet kunnen
BV aan de aaneenzet van de bakken
als het niet meer los moet dan is het gewoon solderen en kripkous er overheen

gr raf en tijd voor een bammetje
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

steekklemmen of wago's zijn ook een prima alternatief en je vindt ze voor allerlei draaddiktes en draadsoorten
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan