LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

Wow! Je zou bijna vergeten dat dit spoor N is... Ik heb nog maar zelden een h0 baan gezien waarop tegelijk zoveel materiaal zo mooi en goed rondrijdt! Dit is het bewijs dat zorgvuldig werken goed resultaat oplevert. Echt knap gedaan!

Gerolf

Dat is genieten, zo'n filmpje  8)  ...  Voor jou vooral, denk ik  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Inderdaad volop genieten.
Niet alleen voor Michiel.  Ik heb het hele filmpje zitten watertanden ...
Prachtig !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pierre

Dat loopt allemaal perfect! Prachtig gedaan man. ;)
Groet Pierre.


SuSke

Mooi werk geleverd Michiel.

Nu de strijd aangaan met het meest imposante, een mooi station dat slechts weinigen zich zullen herinneren weer tot leven wekken op het bovendeel.
Succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Thanks mannen! Ik ben tevereden met het resultaat, al zeg ik het zelf. Dit weekend was erg productief: een filmpje gemaakt, koploper defensiever geconfigureerd, de oorzaak van een twijfelende bezetmelder gevonden, van 3 overige locomotieven de snelheid geijkt,  de twee ontbrekende locomotieven voorzien van de 2K biasstroom-weerstand, alle wissels weer afgesteld (1 blijkt bewegingsloos), en talloze lijmspikkels van de rails verwijderd.

En voor wanneer is de bovenbaan? Wel, Frans, dat zal niet lang meer duren. Ik wil deze week een bevestiging zien van het goede rijden. Daarna zou ik de twee helixen willen "afdekken" met een bovenplaat, aansluitend met de modulebakken... ik ben nog zoekende naar een formule dat me aanstaat (toegang tot binnenspiraal, overgang en aansluiting modules,....). Maar stapje na stapje komen we dichterbij...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Prachtig filmpje,
proficiat met het resultaat...

adrievans

Citaat van: efl045 op 22 april 2017, 09:45:04 AM
Ik heb nochtans in mijn leven al veel meer geleerd uit wat fout gaat dan uit wat goed gaat...als het goed gaat kijk je er niet meer naar om en leer je eigenlijk niks bij ;-)
En gelukkig heb ik al veel gehad dat mis gaat en ken ik er nu iets van :-)

Dit ken ik en ondanks het leerproces wordt ik toch soms hark genoemd (vreemd) 8)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Citaat van: Michiel op 23 april 2017, 18:32:34 PM... zou ik de twee helixen willen "afdekken" met een bovenplaat... ik ben nog zoekende naar een formule dat me aanstaat (toegang tot binnenspiraal, ...

Die toegang zou ook langs onder kunnen (groot gat zagen in bodemplaat)  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De toegang langs onder heb ik natuurlijk ook al overwogen, maar de bedoeling is dat onder de helixen opbergruimte komt onder de vorm van kasten. Ik kan dan niet in de kast kruipen om een probleem in de helix te verhelpen. En centraal door het centrum onder de helixen lopen ook een paar gekruisde balken voor versteviging van het frame, maar dat is niet onoverkomelijk.

3 van de 4 zijkanten van de helix zijn al min of meer vrij (2 helemaal, de derde via het schaduwstation). Maar een centrale toegang is echt wel wenselijk. Mijn voorkeur gaat nog steeds naar een oplossing via de bovenkant. De hele modelbaan is met dat idee opgebouwd, zo ook het schaduwstation met modules bovenop. Dit concept zou ik ook zo willen doortrekken voor de helixen.

Waarschijnlijk komt er dus een toegangsluik bovenop. Ik ben op het moment met mezelf aan het bomen zou ik dat technisch ga realiseren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Langs boven bereikbaar is uiteraard eleganter. Als je bij de rails achter-onder kan zonder schade aan boven-voor is dat zeker het beste.

Citaat van: Michiel op 24 april 2017, 08:57:11 AMDe toegang langs onder heb ik natuurlijk ook al overwogen, maar
de bedoeling is dat onder de helixen opbergruimte komt onder de vorm van kasten.

Dat zou ook een lade kunnen zijn die over de vloer rolt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Zo'n rollende lade/kast is zeker het overwegen waard.  ;)

Vanavond hebben de treinen meer dan 300 schaalkilometers gereden. De ex-S3/6 geeft tekenen van slechte sleepcontacten, een lusterklem gaf een slecht contact (ik heb zo m'n twijfels over deze dingen) en liet 32 bezetmelders tegelijk bezetmelding geven wanneer er een trein begon te rijden, en ook de locomotief van de poetstrein (een amerikaanse E8/9) kreeg vandaag bijzonder veel kuren met regelmatig een stilstand (slecht contact?)

Om te zeggen dat het weer een goede dag was.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

leuk te lezen dat je er plezier in hebt om deze mankementen op te sporen en op te lossen....

efl045

Bedenk dat hoe netjes je ook werkt, het aantal problemen dat opduikt recht evenredig is met het aantal resources dat je inzet; je kunt een baan zo groot maken dat je in je eentje continu bezig bent met problemen oplossen. Als dat je doel is zit je prima, anders is dat het punt waar je beter overschakelt naar statische modelbouw, dan zet je zoveel op je baan als je wilt...
Nooit zo naïf zijn te denken dat er een punt komt waarbij alle problemen opgelost zijn, er komen er altijd nieuwe, meestal bovenop de problemen die er al waren en terugkeren...
Sorry, 'k ben vandaag in een filosofische bui :-)

Kautenbach

Wat een gedegen werk Michiel, en wat een geduld. Erg indrukwekkend, en belangrijk werk. DE basis voor een fraaie modelbaan ;)