LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

ACFI

Citaat van: Michiel op 20 april 2017, 21:48:40 PM
Deze avond een leuke testrijsessie gehad. De 6 nog werkende locomotieven reden gedurende een uur rondjes met amper problemen: één doorschieter (geen idee waarom), een kortsluiting door een verdwaald ragfijn koperadertje en een ontkoppeling van de wagons van de poetstrein (merkwaardig). Kortom: hoopgevend.  :D

4 locomotieven moet ik eens een aandachtig onderhoud geven (één met kromme as, een ander met slechte-werkende sleepcontacten, en 2 weigeraars die niet meer willen rijden (defecte decoder?))

Michiel,

maar wat je voorhebt is toch volledig realistisch.

In 1920 was een groot deel van het materieel door en door versleten. Ook de afdankertjes van de Duitsers die ze als wapenstilstandslocomotieven moesten afgeven. Daar zaten ook wel wat scheve assen en piepende wielen tussen. En af en toe ook een knaller van een stoomketel.

8) 8) 8)

ACFI

Michiel

 ;D Leuke inval, Steven.  Roleplaying! Dat is wat we doen.  ;D

Citaat van: efl045 op 21 april 2017, 12:16:23 PM
Eventueel eens verleggen naar andere terugmeldingang, 't is misschien een ongelukkige combinatie van net te weinig spanningsval over de brug en net iets teveel ingangsspanning nodig op de melderingang...
Dat is inderdaad wat ik vermoed. Ik heb ooit een paar honderd Chinese diodes gekocht, en de kwaliteit is niet echt constant (niets nieuws onder de Chinese zon). Ik merk dat de doorlaatspanning bij 3mA kan varieren van rond 500mV tot 730mV. Deze laagste waarden zijn eerder uitzonderlijk maar ik heb er zo wel een paar gevonden. Mogelijk dat in blok 208 ook, zo'n zwakke diode zit. Dat is wat ik vanavond wou nakijken.  ;)

Ik ben dit maar pas te weten gekomen nadat ik het schaduwstation had gebouwd, anders had ik ze vooraf getrieerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Dat heeft niks te maken met de Chinezen hoor, zelfs de allerduurste diodes hebben dat :-)
't Zit hem gewoon in het feit dat je de diodes 'oneigenlijk' gebruikt, diodes worden niet gemaakt om 'iets' te doen met de spanningsval er over hé, die dienen om 'gelijk te richten'. Vergeet bovendien niet dat je met die kleine stromen in de 'kromming' van de diodekarakteristiek zit, niks is daar zeker en zal bij alle diodes, zelfs uit hetzelfde lot, verschillen.
Doe mij maar massa detectie ;-)

Michiel

#1023
Bij grotere schale in massadetectie doenbaar, omdat door het gewicht je een redelijk goed elektrisch contact hebt tussen wielen en rail. Bij kleinere schalen is het contact tussen wiel en rail al minder evident. Massadetectie wordt hierdoor een stuk minder betrouwbaar. Het is ook een beetje het insulfrog-electrofrog verhaal.

Betreffende de diodes, het zal tijdens de beginperiode duidelijjk worden welke diodes niet voldoen. Maar eenmaal dat de zwakkelingen vervangen zijn, zal alles wel op lange termaijn betrouwbaar blijven werken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, ik kan het niet laten, ik ben elektronicus hé, maar wat jij de 'zwakke' noemt zijn nu net de beste diodes, hoe minder spanningsval hoe liever hé, die spanningsval (die je misbruikt) is nu net het zwakke punt van de diodes, geen spanningsval zou ideaal zijn :-)
Je gaat er de beste dus uit smijten ;-)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Zijn we dat niet allemaal een beetje?
't Is toch gewoon leuk hoe de mens er telkens weer in slaagt de nadelen van iets uit te buiten als voordelen, hoe zei Cruijf het ook al weer, 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' ;-)

Michiel

De twee weigeraars konden door middel van een assertieve babbel (DecoderPro) weer overtuigd worden om hun dienst te hervatten. Acht locomotieven reden vandaag gedurende een uur zonder één enkel probleem hun testrondjes. Tot nu toe gaat alles goed...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


BC911

Inderdaad. Telkens klik ik dit draadje aan in de hoop een filmpje te zien, maar niets van dat. Alleen maar steeds opnieuw schrijven dat alles lekker een uurtje heeft gereden. Ik geloof er helemaal niets van ...  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

efl045

Een filmpje met al wat er mis gaat is nochtans veel leerrijker dan eentje waar het allemaal goed gaat, dat heb ik al genoeg gezien, al dan niet gemanipuleerd om de fouten weg te steken...

Michiel

Een filmpje met wat er fout loop is ook niet zo interessant (vele stilstaande treinen, onspoorde voorlopers, een ontkoppelde sleep, ontsporing over een verkeerde wisselstand, een kortsluiting...). Wat wel interessant zou zijn is een filmpje met wat er fout loopt EN hoe het te verhelpen, de zoektocht naar de oorzaak, oplossingen uitwerken, en dan het resultaat tonen.

Maar voor zo'n soort documentaires heb ik niet het materiaal, de tijd en de verbale aanleg om dit te brengen. Ik hou het beter bij een korte voorstelling van de toestand der zaken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik heb nochtans in mijn leven al veel meer geleerd uit wat fout gaat dan uit wat goed gaat...als het goed gaat kijk je er niet meer naar om en leer je eigenlijk niks bij ;-)
En gelukkig heb ik al veel gehad dat mis gaat en ken ik er nu iets van :-)

Michiel

Dat spreek ik je niet tegen, maar dat is dan weer een ander verhaal.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En hier is ie dan: de video bij deze mijlpaal van de bouw van mijn modelbaan; digitaal testrijden van schaduwstation en de 2 helixen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)