LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Voorwaar een saai filmpje, er gebeurt dus helemaal niets in alleen een trein die rijdt en rijdt en rijdt en ....  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

 ;D Ik snap je ontgoocheling. Kom je terug van een subliem Ontrax, krijg je dit op je bord.  ;D

Maar over een jaar of 10 (of dubbel) beloof ik je dat er ook wat scenery op mijn filmpjes te zien zal zijn.  ... spannend! ...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

den trein gaat toch vlot over de sporen, dit is reeds een mooie realisatie, proficiat.

3rail

Michiel, dat ziet er weer goed uit.

Doet mij terug denken aan mijn schaduw station die had ook 2 helixen met daar tussen ( dus na iedere cirkel)
2 opstel sporen.
De helix had 9 windingen. :D

Vooral lange treinen in de helix maakten het erg leuk.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

raf

mooi en dat filmpke is wel OK maar
ik heb mijn helix zo aangelegd dat ik op de binnen kant omlaag rij en op de buiten kant omhoog
het maakt een verschil heb ik kunnen meten (amp meter)dat bij de buitenbocht de loco minder hard moet trekken dan als ik op de binnen bocht omhoog rij

voor de rest mooie gedaan en proper gewerkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Bedankt mannen!

@Raf, links klimmen is beter, maar je baanplan moet het toelaten. Met de ligging van de spooraansluitingen van het station Brussel-Luxemburg was dit niet mogelijk, behalve als ik vreemde regimekruisingen zou doorvoeren. Rechts klimmen is zo een van compromissen waar ik na een hoop puzzelen voor gekozen heb, wegens gebrek aan beter.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je filmpje duurt 3:17. Ruwe schatting voor een volledige omloop (schaduw->helix->boven->andere helix->andere schaduw->helix...) bijna 10 minuten ?  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf dat is een goede schatting. De volledige omloop is omgerekend ongeveer 13km. Tegen 60 per uur (net getest) 13 minuten, tegen een gemiddelde snelhied van 70 per uur (1920-1930) zal dat ongeveer 11 minuten zijn. Loc type 81 reed maar 45 km/u. Mijn goederentrein zal er dus een goeie 17 minuten over doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Michiel met 45Km/U voor een type 81 zit je ongeveer goed. Een oud NMBS reglement sprak over volgende snelheden voor een type 81:
Zowel los als met trein een maximum snelheid van 55Km/u. Tender vooruit was de toegelaten snelheid slechts 40 Km/U.
Wat is de hellingsgraad van je helix als ik vragen mag?

Michiel

De helling van het stijgend spoor van de beide helixen, in praktijk zoals het nu uiteindelijk is geworden, is gemiddeld 1,9%. Dat is een stuk steiler dan de 1,5% die in den beginne had willen hebben, maar dat was niet mogelijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Ik vind het een prachtige baan. Alles wordt piekfijn afgewerkt. Lekker veel rijlengte, veel en lange opstelsporen.
Dat beloofd voor het zichtbare deel van de baan.

Had je de helling niet kleiner gekregen wanneer het stijgende spoor in de helixen langs buiten had gelegen ?
Maar dan had je de volledige baan moeten spiegelen om links te kunnen blijven rijden.
(nu steek je in het zichtbare deel boven over van linksonder naar rechtsboven, met spiegelen bedoel ik: uit de helix komen linksboven en oversteken naar rechtsonder.)

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

#986
Je hebt gelijk betreffende de kleinere helling van de buitenbaan, maar ik wou toch de algemene ligging en vorm van het station Brussel-Luxemburg behouden. Vandaar dat ik na lang puzzelen en twijfelen toch hiervoor heb gekozen. Niet ideaal, maar dat is de realiteit ook; mee leren leven en oplossingen zoeken om de impact ervan te beperken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik begrijp dat je het originele plan zo veel mogelijk wou volgen. 1.9% lijkt me in zo'n ruime boog absoluut niet te fors.
Op de buitenboog zou het misschien 1.8% zijn geweest ...  ::)

Je poetstrein heeft er in elk geval geen probleem mee  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Citaat van: Michiel op 12 maart 2017, 16:57:26 PM
ik wou toch de algemene ligging en vorm van het station Brussel-Luxemburg behouden.

Ik vermoedde dat dit de reden zou zijn en kan je geen ongelijk geven.
Zoals Gerolf het ook aangeeft, veel verschil zou het niet geven gezien de ruime straal van de helix.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Metpetergaathetbeter

Stel U eens voor dat er een fabrikant dit model uitbrengt die ontneemt U toch veel bouw-plezier :-\ ::) ;D ;), alvast veel succes met de bouw van een pareltje ! ;)