LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

eddy

Hoi Michiel,

wij werken met slagmoeren.Gat boren,aan de ene kant een slagmoer met draad,aan de andere kant een uitgeboorde.De bout gaat door de eerste slagmoer en zoekt dan zijn draad in de tweede.Zo worden de twee modules aan elkaar getrokken.

groeten eddy

stevend

Kan je de middelste bak niet oplichten met een mechanisme ?
De onderste afmetingen van de bak kleiner houden dan de bovenste .
Met geleiding aan de buurbakken kan de middelste eventueel met wielen uitrollen .
We denken verder : Door het terug zakken van de middelste bak , kan je er voor zorgen
dat er bv. dremels  (die vastgelijmd zijn in de middelste bak) de juiste positie vinden in de buurbakken .

Bolje

Citaat van: Michiel op 13 februari 2017, 10:23:51 AM
Wat stel je dan voor om de bakken onderling steeds uitgelijnd te houden, en dat bij het inleggen van de bakken de uitlijning meteen goed zit, en je niet steeds weer eindeloos moet gaan fijn-positioneren voordat de klemmen erop gaan?
Kan ik begrijpen, en zou ik ook niet willen doen.

Slagmoeren vind ik een goed idee.
Kun je positioneren via de onderzijde?
Een lat (een alu-profiel) aan de voorzijde, misschien ook met slagmoeren?
De vraag is: hoeveel keer gaan de bakken uit elkaar moeten?
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Gezien ik niet goed tot echteraan kan werken (90cm) zullen deze bakken er mogelijk wekelijks uitgehaald worden om aan te werken (met periodes). Ik kan onderaan vrij goed aan de bakken. Het is een open structuur waarop de bakken liggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Ja,
dat is misschien een oplossing,aan de achterkant een lat of profiel met bouten,of gedraaide pinnen.Dan schuiven de bakken in de pinnen en alles zit vast.Eventueel,aan de voorkant een lat.

groeten eddy

vyncky

Citaat van: eddy op 13 februari 2017, 10:38:41 AM
Hoi Michiel,

wij werken met slagmoeren.Gat boren,aan de ene kant een slagmoer met draad,aan de andere kant een uitgeboorde.De bout gaat door de eerste slagmoer en zoekt dan zijn draad in de tweede.Zo worden de twee modules aan elkaar getrokken.

groeten eddy

Wij doen dat ook zo :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Hoi Michiel,
kunt U geen geleiding aan de onderkant van de bakken maken.Bv een groef frezen.Vooraan de bakken twee gaten maken waar men de handen in krijgt.Dan kan men gemakkelijk en gelijktijdig trekken.Het principe van een schuif.

groeten eddy

Michiel

Het principe van de lade zou geweldig zijn, maar dan moeten de bakken op minder dan een millimeter over de volledige lengte van 90cm langs beide kanten in alle richtingen recht zijn. Ik heb niet die machinale precisie. Ik werk nog steeds met handzaag, rasp en schuurpapier, en dan heb ik gemakkelijk speling van een paar mm. En dat is te veel voor z'n lade-systeem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Misschien is dit nu te laat?
Maar kun je de panelen niet gewoon uit 1 plaat zagen?
Zo passen de stukken altijd.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

#939
Bedankt voor alle suggesties betreffende de centrale bak. Ik ben er zelf eigenlijk nog niet uit, want heb nog geen oplossing gevonden die me helemaal zint. Het idee dat ik had heeft ook een vervelende eigenschap, en zoek dus nog verder. Voorlopig duw ik het probleem voor me uit. We zien wel...

Ondertussen bereid ik de elektrische aansluiting voor van de beide helixen. Bezetmelders, terugmelders, bedrading via ringleiding en terugkoppeling naar centrale... Bestelling van ontbrekende componenten is gedaan. Het soldeerwerk is begonnen.

Maar jammer genoeg heb ik dit weekend niet veel tijd. Gezin en huishoudelijke taken zullen me deze twee dagen dikwijls uit de hobbykamer houden. Volgend weekend beter... (hopelijk)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Nogal wat soldeerwerk, maar dat gaat gelukkig een pak sneller dan het bouwen van de helixen zelf. Succes er mee !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De levering van componenten voor de aansluiting van de helixsporen blijft uit. Ondertussen dan maar de verlichting van het schaduwstation in elkaar geflanst: zes LED-strips op dunne balkjes gekleefd, dwars over het emplacement geplaatst en verbonden met côto-à-côte. Handig voor wanneer we onderin problemen moeten gaan verhelpen. Het licht is minder geel dan op de middelste foto lijkt. Dat komt door het kleurcontrast tov daglicht en de witcompensatie van de camera. De LEDs zijn van het warm-witte type.





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Imposant effect ! Beeld je in welke ruimte je nodig zou hebben voor HO !

railrunner

In den beginne was er chaos.  Eerst creerde hij een ruimte.  Vervolgens  houtbouw, daarna opstelsporen digitaal aangestuurd.  Daarna maakte hij een helix, niet één, liefst twee.  Toen gaf hij het geheel licht...
Doet me denken aan een scheppingsverhaal, maar aan zondag rustdag is de schepper zeker nog niet...

Michiel

#944
 ;D

"... maar op de zesde dag schiep Hij de mens, naar zijn evenbeeld..."

Germaine, woe zen we na? In den Paradis?
Moh Urbanie toch! 't Is partang evident, een grute grot en een klaan traainke... We zaan in Han!
Ah, dan is't goe, Germaine. Seves, après de sjaloep en 't kannon gomme toch fritte frette, hein?
Vannaagest, Urbanie, vanaagest.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)