LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Dat systeem moet kunnen werken Michiel.
Het enige waar je op moet letten is dat je op het laatste moment van het in elkaar schuiven van de "wig" tussen de 2 naastliggende baken zeker niets hebt zitten dat ook maar ergens achter kan haken want dan duw / trek je dat hoekje stuk.
Maar na het zien van de zorgvuldigheid waarmee je tot nu toe altijd al gebouwd hebt, veronderstel ik dat zoiets geen probleem voor je zal zijn.
Succes met de samenbouw van het "noodzakelijke" kwaad. ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: Michiel op 11 februari 2017, 20:59:44 PM
... maar de centrale bak ... zal als een sluitsteen in een gotische boog moeten functioneren. Ik ben benieuwd of m'n idee gaat werken.

Je maakt me super nieuwsgierig, Michiel !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het wordt niet een soort wig. Daarvoor heb ik niet het gereedschap om nauwkeurig en recht onder een bepaalde hoek te zagen. Ook, het sluiten van een wig is in hoogte nogal onbepaald, en het rijvlak moet wel vlak blijven. En het ontklemmen van een wig is dikwijls een nogal wilde, ongecontroleerde bedoening.

Wat het wel wordt, laat ik jullie voorlopig nog in het ongewisse.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

3rail

Je maakt het weer spannend Michiel. ;)

Ik ben benieuwd naar de vorderingen van het bouw werk.
Veel succes met de verdere bouw.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michiel

#919
Zo, de ruwbouw van de eerste vier bakken is klaar. Het fijne werk (oa de uitlijning) en verstevigingen langs de binnenkant moeten nog gebeuren. Maar eerst het sluitstuk van deze reeks bakken. De middelste bak (de lege plek) zal tussen de andere bakken moeten komen, waarbij het in- en uithalen zonder wringen of schuiven zou moeten gaan. Dat wordt dus een moment van "Kreatief met Kurk", ofwel improvisatiebouw. We zien wel waar de boot strandt...  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 12 februari 2017, 18:54:57 PM
Zo, de ruwbouw van de eerste vier bakken is klaar. Het fijne werk (oa de uitlijning) en verstevigingen langs de binnenkant moeten nog gebeuren. Maar eerst het sluitstuk van deze reeks bakken. De middelste bak (de lege plek) zal tussen de andere bakken moeten komen, waarbij het in- en uithalen zonder wringen of schuiven zou moeten gaan. Dat wordt dus een moment van "Kreatief met Kurk", ofwel improvisatiebouw. We zien wel waar de boot strandt...  ::)




Kan je niet met wieltjes werken ??? Geplaatst aan de binnenzijde van de bakken rustend op de dwarsbalken boven je schaduwstation
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#921
Ik heb aan wieltjes gedacht, en dat zou helpen met het in- en uit nemen van de bak eenmaal deze vrij ligt. Maar wieltjes helpen niet om de centrale bak los te krijgen van z'n twee buurbakken. Dat "vrij krijgen" is het probleem: je wilt de bak eerst even opzij schuiven voordat je het ertussen uit trekt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Ah,

Ik dacht dat dit het plan was.
In trapeziumvorm werken om de bak makkelijker te kunnen lossen.
1cm naar u toe trekken en beide zijden liggen los.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Ook de "wig" of "spie" heb ik overwogen, maar het vervelende met de wig is dat je deze in en uit z'n klemmende zitting moet schuiven in de richting dat je net wilt vermijden dat je de bakken onderling verschuifd. Gevoelsmatig zat deze oplossing me niet lekker, en heb dus verder gezocht. Ik zeg duidelijk  "gevoelsmatig",  want eigenlijk heb ik geen ervaring met wig-bakken, en of het systeem OK is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Was er geen plan om de bakken onderling vast te zetten?
Dmv bouten of iets anders? Dan kunnen ze niet verschuiven zonder dat je het wilt.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Onderling zou ik deuvels gebruiken om de bakken uitgelijnd te houden, en waarschijnlijk koop ik een paar snelklemmen om de bakken tegen elkaar te houden. Maar de middelste bak moet ook mooi naadloos aansluiten. De vraag is dan: hoe die bak eruit halen zonder de zijkanten te beschadigen (spooruiteinden die blijven haken, etc...). Dat is dus mijn uitdaging van de week.  ;)

Ter herinnering: de 5 bakken zitten tussen de twee vaste helixblokken. Je wilt de bakken eerst wat opzij kunnen schuiven (uit de deuvels) om de dan naar voren te trekken. Daar is op zich geen plaats voor, want de bakken liggen aansluitend tegen elkaar tussen de helixblokken. Dat is dus de oorzaak van deze hypotetische formuleringen van wiggen, spieën, wieltjes en klemmen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, kun je de laatste toer van je spiralen niet los leggen (natuurlijk wel op hoogte gehouden), waardoor die een paar centimeter achteruit/zijdelings kunnen veren?  Dan heb je automatisch de speling die je nodig hebt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, dat is een invalshoek dat ik nog had overwogen. Ik werk nu mijn huidig idee uit, maar jouw voorstel hou ik als een slag om de arm. Het vraagt wel vrij ingrijpende wijzigingen in de huidige helix-constructie, maar niet onmogelijk. Ik ga er mijn technsiche fantasie eens over laten freewheelen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Citaat van: Michiel op 13 februari 2017, 09:42:34 AM
...Maar de middelste bak moet ook mooi naadloos aansluiten. De vraag is dan: hoe die bak eruit halen zonder de zijkanten te beschadigen (spooruiteinden die blijven haken, etc...).

Persoonlijk zou ik geen deuvels gebruiken. Te permanent...
Die trapeze heeft juist het voordeel van direct te versmallen van de moment dat je begint te schuiven.
Misschien eerst een cm tillen en dan schuiven?
Als er iets blijft haken kan dit direct aangepast worden voor de volgende keer.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Citaat van: Bolje op 13 februari 2017, 10:18:56 AM
Persoonlijk zou ik geen deuvels gebruiken. Te permanent...
Wat stel je dan voor om de bakken onderling steeds uitgelijnd te houden, en dat bij het inleggen van de bakken de uitlijning meteen goed zit, en je niet steeds weer eindeloos moet gaan fijn-positioneren voordat de klemmen erop gaan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)