LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Instaleer aan de andere kant een halve of anderhalve helix en een lusje dat je rondje na rondje mee naar boven neemt en je kan elke keer weer genieten van rondrijdende treinen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik kan me niet goed voorstellen wat je bedoeld, maar het lijkt me meer werk dan noodzakelijk. Ik zou graag de tweede helix in januari klaar hebben, zonder teveel omwegen. Maar toch bedankt voor het idee.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#812
De doorwinterde modelbaanbouwers hebben al lang hun techniek maar voor degene die nog zoekende zijn, is hier de methode dat ik gebruik om raillassen van flexibele rails in een bocht te solderen.

1 - Knip of slijp de sporen op lengte (meestal wat passen en bijknippen) en vijl de kopse vlakken mooi recht. Schuif de metalen raillassen over de railuiteinden en leg de sporen vast zodanig dat ze rechtuit in elkaars verlengde liggen en er geen spanning op rechtuit verende sporen zit. Zet deze positie vast met in dit geval duimspijkers. De middelste twee aan de buitenkant, de buitenste twee aan de binnenkant. Zo houden ze de bocht mooi in lijn. (let op de kleuren van de duimspijkers: die hebben belang!.... niet dus)

2 - Soldeer met net voldoende souduur de sporen aan elkaar. Geen te hete bout (dwarsliggers moeten niet mee smelten), maar wel mooi laten uitvloeien to diep in de las. Bovenop liggende klodders souduur dragen niet bij tot de sterkte van de las. Een goede las blinkt gezond.

3 - Wanneer we de duimspijkers weghalen, en het spoor in de gewenste boog leggen, zien we een haast perfect doorlopende bocht, zonder knik, hobbel of sprong. Met een wagon eens met de hand proefrijden om te vergewissen dat alles goed is.

Bon, dit is maar één van de vele beproefde methodes. Ik gebruik deze omdat ik deze makkellijk vind werken. Maar elke ander systeem dat een goed resultaat geeft is even goed.


De rails wordt uitgelijnd vast gezet


De souduur is uitgevloeid en blinkt mooi


Het resultaat: de sporen liggen mooi in een doorlopende bocht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#813
We zijn boven!!! Ik heb een voorlopige plaat gelegd om een tijdelijk lus aan te leggen. De plaat is krom, de steunen improvisorisch, maar dat maakt niet uit. Voorlopig is dit voldoende, en kan ik binnenkort weer rondjes rijden... door de eerste helix  8).  De bouw van de tweede helix zal binnenkort beginnen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Een serieus werk dat er al opzit!
Netjes gebouwd!
Op naar de volgende helix  ;)
Groetjes, Peter


Steam.N

Knap gedaan, Michiel !
Binndnkort opnieuw rondjes rijden:  prachtig gdvoel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Nog een klein slagje doorgeven en dan rijden er vandaag terug treintjes? :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Peter, Jean Olivier, Bedankt!

Maar vandaag zit de knutseltijd er grotendeels op. Tijd om het avondeten klaar te maken, kinderen te helpen met huiswerk...  Volgende week is er weer een weekend, en misschien kan ik hier en daar nog een paar avondkwartiertjes sprokkelen. We zien wel...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Chrisrail

#818
.

http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

Wat is er aangenamer dan relax op de sokken te knutselen, want wie knutselt er eigenlijk met z'n schoenen aan???  ::) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Chrisrail

#820
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

#821
Citaat van: Chrisrail op 27 november 2016, 16:33:03 PM
Citaat van: Michiel op 27 november 2016, 16:23:09 PM
wie knutselt er eigenlijk met z'n schoenen aan???  ::) ;D
Volledig mee eens, maar daarom plaats ik ze toch niet onder mijn neus.
Misschien hebben jouw voeten meer karakter en persoonlijkheid dan de mijne?  ::) (En misschien ligt dat aan de sletskes?)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Chrisrail

#822
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

Geen probleem. Maar ik was net thuisgekomen (als vader van 5 kinderen ben je je eigen taxibedrijf). Schoenen gingen dan ook meteen uit bij aankomst, want knutselen stond op het programma. Bij ons is het trouwens niet zo strikt kwa schoenen, sloffen, en dergelijke. Zolang men zich comfortabel voelt, en de dingen niet overal in de weg laat slingeren... ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw