LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#765
Het gaat wat trager dan ik gehoopt had. Maar liever traag en goed dan... (en nu maar hopen dat het goed is, want traag en slecht...  ::) )

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Het ziet er in elk geval niet slecht uit  ::)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Redskin

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

#769
Langs deze kant geen nieuws. Same old, same old... helix bouwen. Vorige weekend amper tijd gehad, maar vandaag weer goed kunnen opschieten. De stand ik tegen helix: 3 - 12 (3 windingen gebouwd op een totaal van 12 voor beide helixen)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Maak je niet druk, Michiel. Helixen bouwen doe je niet op 1-2-3 ... en jij zit al op 3  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Het blijft een secuur werkje dat zijn tijd nodig heeft.
Maar je bent goed bezig Michiel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Gerolf en Frans, bedankt voor jullie aanmoedigingen. Ik ben gelukkig iemand met geduld, en bouw rustig verder. Maar ik kijk natuurlijk met spanning uit naar de dag dat de helixen af zijn, en ik met de bovenbaan kan beginnen. De bouw van de helixen lijkt zo tergend traag te gaan. Ik geef mezelf de tijd tot begin volgend jaar om ze beiden klaar te krijgen: Januari 2017.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC


Citaat van: Michiel op 05 november 2016, 14:22:02 PM
...Same old, same old... helix bouwen...


Michiel, ik gebruik hetzelfde systeem voor een tweetal keerlussen.  Ik had nog enkele platen 8mm multiplex over van mijn testbaantje en heb die proberen recupereren voor twee noodzakelijke keerlussen.  Via een CAD-programma de afmetingen van de trapeziums bepaald en stroken hout onder 45° afgezaagd.  Om het geheel wat gemakkelijker en sneller samen te bouwen, heb ik mij een hulpmalletje gemaakt: een plank en twee latjes onder 45° vastgevezen.  De puzzelstukken er stevig tegen aan drukken en zo telkens een halve cirkel gemaakt:



De gaten in de platen spelen geen rol: het zijn tijdelijke keerlussen en zelfs met de gaten is het een stevig geheel (lijm + vijzen).

Op een mum van tijd had ik zo een keerlus volgens jou spiraalprincipe:



Groetjes, Peter


Michiel

Dat is inderdaad de methode. En dat ziet er strak gezaagd uit.

Mag je bij mij nog een paar keer komen voordoen.  ;D ;) (grapje)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#775
Even een zijsprong: De NMBS heeft tijdens de electrificatiewerken van lijn 160 (Brussel-Tervuren) in 1930 testritten uitgevoerd met het spiksplinternieuwe dieselstel type 600.

Wie weet waar ik informatie kan vinden over de Belgische uitvoering bij levering in 1930 van deze stellen. Was dat in de rode Reichsbahn kleur, in de Blauw-Creme of in Licht/Donkergroene uitvoering? Waren deze stellen identiek aan de Duitse VT62 of werden er al meteen bij levering in 1930 aanpassing doorgevoerd (vb frontseinen, dakarmatuur,...). Is hier literatuur over, illustraties, documentatie? Op ons franstalig forum vond ik alvast dit:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Blijkbaar was Brussel Luxenburg een geliefd testparcours, de autorails type 502 (sentinel cammel) werden daar ook gestest voor de expo van 35 (vapeur en Belgique tome II).

Michiel

#777
Dat is heel leuk om weten. Ik heb hier een kit van de kap van de Sentinel in N voor dit doel al liggen, en dat maakt de expoloitatie van het verkeer op mijn toekomstige baan alleen maar boeiender. Bedankt om dit onder de aandacht te brengen.  8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Michiel op 08 november 2016, 10:25:58 AM
Wie weet waar ik informatie kan vinden over de Belgische uitvoering bij levering in 1930 van deze stellen. Was dat in de rode Reichsbahn kleur, in de Blauw-Creme of in Licht/Donkergroene uitvoering? Waren deze stellen identiek aan de Duitse VT62 of werden er al meteen bij levering in 1930 aanpassing doorgevoerd (vb frontseinen, dakarmatuur,...). Is hier literatuur over, illustraties, documentatie?

Toch nog maar eens vragen: is een een boekwerk over autorails bij de NMBS waar iets is vermeld over in welke livrei het type 600 werd geleverd in 1930?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

misschien de vraag eens stellen in de rubriek grootspoor, daar valt het meer op.