Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#750
En eindelijk gaan we de hoogte in. De segmenten van de eerste halve lus werd aangelegd, met een laagje kurk erover. Het stapeltje printplaten om de isolatielassen in de gebogen flexrails aan te brengen, wordt maar niet geleverd. Ali Baba en de 7 rovers blijkt de spullen per kameel van China te halen. Ik moet eens in de rommelbak zoeken of ik nog geen stukjes heb liggen. Maar het belangrijkste is dat de bouw van de helix begonnen is.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

Alweer n grote stap aan het nemen Michiel!
Netjes aan het werk zie ik, topper!
Enjoy de verdere werken en hopelijk zijn het snelle kamelen 😊
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

#752
De "helixpasser": niet origineel maar wel handig lijkt me. Om het spoortraject uit te zetten, gebruik ik een soort passer. De basis van de passer schuift over twee diametraal tegenoverstaande draadstangstaanders. In het midden is het passerbeen scharnierend bevestigd, met een potloodgat voor beide spoorcirkels. De passer stijgt mee met het aantal windingen. Zo kan ik de flexrails netjes in een egale boog leggen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Pietje precies, goed idee Michiel. Succes weer een grote stap voorwaarts.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RD25

Citaat van: Michael op 09 oktober 2016, 13:48:50 PM
Pietje precies, goed idee Michiel. Succes weer een grote stap voorwaarts.

+1  proficiat and good luck
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

mooi en verzorgd werk Michiel
en die "helixpasser" is ook goed gevonden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#757
Hetgeen ik al vermoedde wordt bevestigd: 4cm stijging per omwenteling is niet haalbaar. De Tomix stofzuiger is het hoogste wat op mijn baan zal rondrijden, en is limiet wat door NEM wordt geadviseerd: 33mm. Houtwerk+kurk+rail is 12mm. Minimale haalbare stijging per omwenteling is dus 45mm. Dat is jammer, maar ook niet dramatisch. Het stijgingspercentage zal rond 1.8% uitkomen. Een eind boven m'n ideaal streefgetal van 1.5%, maar stijgingpercentages op bijvoorbeeld lijn 124 (Brussel-Charleroi) lopen op tot 1.8%. Dus nog steeds realiastisch.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Mjchiel, je kunt enkele mm winnen door 4mm-triplex te gebruiken ipv 5mm mdf.  Totaaldikte is dan 10mm ipv 12.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik gebruik op het moment 3mm MDF (2x want segmenten worden half-om-half aan elkaar geregen). Ik zou 2mm triplex kunnen gebruiken (indien dit bestaat), maar ik vrees een beetje dat ik dan een flodderhelix krijg. Daarenboven heb ik alle 3mm MDF strips hier liggen (nog wel schuin inzagen om de segmenten eruit te halen). En tenslotte zou ik maar 2mm winnen, wat niet voldoende is om aan de utopische 4cm uit te komen.... als je snapt wat ik bedoel.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

grove den

Hallo Michiel,

triplex van 2 mm bestaat en zelfs nog dunner..
Kijk eens bij de modelvliegtuigbenodigheden: triplex  daar ver/gebruiken ze zelfs triplex  dunner dan 1 mm! Dit is wel iets- een stuk- duurder dan de normale triplex. Meen dat 2 mm zelfs uit 5 laagjes bestaat en beresterk/stevig is!
http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/

Jos

Michiel

Bedankt Jos. Dat wist ik dus niet. Maar 2 nadelen: mijn helix zie ik liever niet opgerold (2mm triplex lijkt heel flexibel, mogelijk een voordeel voor vliegtuigjes en boten), en de prijs...!
Ik blijf bij m'n 3mm.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 10 oktober 2016, 20:17:32 PMMinimale haalbare stijging per omwenteling is dus 45mm. Dat is jammer, maar ook niet dramatisch. Het stijgingspercentage zal rond 1.8% uitkomen.

Vind ik ook - het zou me verbazen als dat een probleem zou geven, want je hebt voldoende ruime bogen
Bijkomend voordeel: misschien heb je een omwenteling minder nodig  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#763
Dat is correct, Gerolf. In plaats van 8 en een halve omwenteling, ben ik al na 7 en een halve omwenteling boven. Met een helling van 1.8% ipv 1.5% zal ik iets vroeger moeten overgaan tot dubbeltractie, wat wel bijdraagt tot de dramatiek van de uitbeelding.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#764
Het is vandaag de eerste expo-dag, maar het thuisfront bouwde verder. We gaan de hoogte in. De eerste lus is gelegd, de volgende segmenten worden aan elkaar geregen. Traag maar gestaag.

Morgen neem ik eens een train naar Leuven. Hoe toevallig...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)