LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Ik kom er wel uit. Het is leuk wanneer alles gesmeerd loopt, maar dit soort obstakels horen er nu eenmaal bij. Ik ben al bezig met de eerste lus los te prutsen. Mogelijk ligt vandaag de eerste lus al een tikkeltje lager. (En vraag niet hoeveel een tikkeltje is)  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

4 cm hoogteverschil leek me al erg krap, vooral door hout- en kurkdikte. Dunner hout, en rubber als geluidsdemping?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Volgens mij is 4cm haalbaar, maar mijn kwaliteit van afwerking is nog niet optimaal. De lus steeg te vroeg, en ik gebruikte er 4mm kurk. Het te vroeg stijgen is wat teruggedrongen, en de 4mm werd 2mm. Straks, wanneer de lijm droog is, kan ik eens zien of het past.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#738
4cm is wel erg krap. Voor de onderdoorgang van de lus is het opgelost (mits een beetje vals spelen), maar of de hele helix op 4cm kan, dat is en blijft nog steeds een vraag.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#739
Een restant van mijn vele duistere momenten: 2, mogelijks 3 servos worden onbereikbaar door de helix. Dus nog een probleempje dat opgelost moet worden voordat de helix de hoogte in kan, want deze servos van €1 gaan vroeg of laat stuk (en eerder vroeg dan laat). Het is dus aangewezen om ze bereikbaar te houden. Hoe? Daar moet ik nog eens op broeden... (en neen, ik ben geen vreemd soort vogel)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Kan je dat stukje van je spiraal voor de onderste winding niet "wegneembaar" maken?
Ok dan win je maar 4cm om te werken, maar het is beter dan niets toch  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Dat wat ook m'n eerste idee, maar constructief zou dat toch niet zo evident zijn. Het zou ten koste gaan van de stevigheid en samenhang van de helix zelf. De meest linkse servomotor (op de foto) heb ik bevrijd door het traject erboven wat in te zagen. De twee ander motoren denk ik te verplaasten naar een bereikbare plaats.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Onder tafel zijn kasten. De servo's zouden dan erg gevoelig worden voor aanstoten, en erg onbereikbaar. Dat is de rede waarom alles bovenop werd geplaatst, om onderin ruimte te hebben voor kostbare opbergruimte. Maar bedankt voor het meedenken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 18 september 2016, 17:30:59 PM
Dat wat ook m'n eerste idee, maar constructief zou dat toch niet zo evident zijn. Het zou ten koste gaan van de stevigheid en samenhang van de helix zelf....

Heb je een schetsje van boven uit waar de servo's onder de helix zitten?

Je kan opteren om je helix lokaal te versterken met een "cirkelsegment" ter plekke van het te verwijderen stuk. Hierdoor blijft de stabiliteit van je helix wel een stuk gegarandeerd.
Ik zou ook kiezen om het weg te nemen stuk zo uit voeren dat het eigenlijk maar op 1 manier terug op zijn plek gelegd kan worden en de rails borgen met raillasjes die weg te schuiven zijn. De juiste verticale positie krijg je met een aanslaglatje onder het "vaste" deel.

De servo's verzetten naar achter lost ook niets op, want je geraakt niet in je helix om er aan te werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Een stukje "bowdenkabel" of iets dergelijks (hefboompjes, ...), en de servo's op een meer bereikbare plaats zetten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#746
Gerolf, ik zat ook te overwegen om met bowdenkabels (of verendraad in huls) en overbrenging de servos tot vooraan te brengen. Dat is zeker een werkbare oplossing, maar dan dacht ik weer aan Jean's (Steam.N) servohouders van eigen fabrikaat. Ik zou die eens willen proberen. En gezien de 4 probleemwissels net op de twee helixblokken liggen, waar ik nog geen onderkast had gemaakt, kan ik ze onder de rijplaat monteren (Koen  ;) )

Deze oplossing zint me wel, want dan kan ik Jean's servohouder uitproberen en de mogelijkheden bekijken, met zicht op het ontwerp van de bovenbaan en de plaatsing van wissels en aandrijvingen.

Frans, ik heb jouw oplossing (waar ik initieel ook aan lag te denken) liggen uitdenken, maar technisch is het een te grote uitdadig, met te veel vraagtekens op het vlak van het eindresultaat. Ik vrees te veel voor secondaire problemen (uitlijning, stabiliteit, ....).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel


De ex-E44 werd bijna helemaal uit elkaar gehaald want ze reed niet. Dit is een erg oud model, ik vermoed uit de jaren '80, met al heel wat kilometers in de wielen. Ze werd verkocht door de vorige eigenaar als defect. Na ontleden kwamen 2 mankementen aan het licht. Er zat een metalen draadje geknelt tussen motorklem en chassis, en een draadje naar een van de sleepcontacten is nooit gesoldeerd geweest (geen souduur aan de klem).

Het model gaat in bad, en krijgt daarna een fijne smeerbeurt. Dan komt het lastigste werk: de puzzel weer in elkaar passen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#749
De loc rijdt weer, maar project werd weer in de schuif gestoken. ...WISSELS ROEPEN!

Inderdaad, tussen de onafhoudende stroom van huishoudelijke interventies probeer ik nog wat te knutselen. Ik probeer met Jean's (Steam.N) servohouders de aandrijving van de 4 probleemwissels ondervloers te monteren (dus toch ondervloers!). En dat ging vrij vlot. Het "vrij" slaat op het onbeholpen en krampachtig ondersteboven onder de baan zitten (ik word oud), want Jean's houders zijn schattig handige dingetjes.

Alles is gemonteerd, afgeregeld en in Koploper aangepast. Ik ben weer een horde verder.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)